OPIATER

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Framtidsmål

OPIATER

Inlägg av Framtidsmål » 29/4 2006 18:24

Hejsan! Detta kanske skulle kunna smygas in i ett annat inlägg men skapar ett nytt i alla fall, hade tråkigt så jag samanställde en lista på "troliga" opiater man kan träffa på. Kan ju alltid vara bra att ha lite namn i bakhuvudet utifall att nalaxon ska övervägas. Rätta och kompletera gärna min lista. Har även tagit med ett fåtal avregistrerade opioider som jag ändå tror kan finnas kvar i sammanhang! Har inte tagit med OPIATDROGER, vilket ni gärna får kompletera med :)

MORFINPREPARAT:

"DEPALAN": Depolan används för att lindra långvarig och svår smärta.

"MORFIN": Vid smärtbehandling efter operationer samt vid långvariga smärttillstånd t ex i samband med cancer.

"SPASMOFEN"(morfin/kodeinklorid) Vid smärtor av olika slag, t ex vid kramptillstånd i gall- och urinvägarna samt i mag-tarmkanalen.

HYDROMORFONPREPARAT:

"DILAUDID": Vid svåra smärttillstånd.

"PALADON": Svår smärta såsom smärta vid cancer.

OXIKODONPREPARAT:

"OXYCONTIN" OxyContin depottabletter används vid långvarig svår smärta såsom smärta vid cancer.

KODEINPREPARAT:

"ARDINEX": Ardinex används mot värk och smärtor av olika slag.

"CITODON" Citodon används mot värk och smärtor

"KODEIN" Kodein används mot olika typer av smärta samt vid rethosta.


KETOBEMIDON:

"KETODUR"(AVREGG.) Narkotiskt analgetikum

"KETOGAN" Ketogan används för att behandla mycket kraftig smärta

PETIDINPREPARAT:

"PETIDIN" : Petidin Ipex är ett morfinliknande, kraftigt smärtlindrande medel som används vid svåra smärttillstånd

FENTANYLPREPARAT:

"DUROGESIC"(plåster) kraftigt smärtstillande analgetikum

"FENTANYL" smärtstillande medel vid olika kirurgiska ingrepp.

"ACTIQ" läkemedel som är avsett att lindra genombrottssmärta hos patienter som redan tidigare behandlas med opioider

"LEPTANAL" Leptanal är ett smärtstillande medel som bl a används vid kirurgiska ingrepp.

"MATRIFEN" (Plåster) Starkt smärtstillande medel

DEXTROPROPOXIFEN:

"DISTALGESIC"(AVREGG) Värktablett

"DEXOFEN" Dexofen används vid måttlig till svår smärta.

"DOLOXENE" Doloxene används vid olika typer av måttlig till svår smärta.

"PARAFLEX" (AVREGG) Muskelavslappnande/smärtlindrande läkemedel

BUPRENORFINPREPARAT:

"NORSPAN"(plåster) Norspan används vid svår smärta som inte svarar på smärtstillande medel av annan typ än opioider

"SUBUTEX" Subutex är en del av ett medicinskt, socialt och psykologiskt behandlingsprogram för patienter som är beroende av opiatdroger

"TEMGESIC" Temgesic används som smärtstillande medel efter operationer.

TRAMADOLPREPARAT:

"NOBLIGAN" Nobligan används för att behandla måttlig till svår smärta.

"TIPAROL" Tiparol används för behandling av måttlig till svår smärta

"TRADOLAN" Tradolan är ett morfinliknande smärtstillande läkemedel

"TRAMADOL" Tramadol används för behandling och förebyggande av svår smärta.

"ZAMADOL" smärtstillande läkemedel


Ha en bra dag! /P
Senast redigerad av 1 Framtidsmål, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: OPIATER

Inlägg av AMBASS » 29/4 2006 18:38

Hej!

Vilket imponerande apotek! Har du någon egen favorit?

((AMBASS))
Blood Will Tell

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 29/4 2006 19:17

Treo innehåller acetylsalisyra.Treo Comp innehåller utöver ASA även kodein som i kroppen omvandlas till bl a morfin

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 29/4 2006 20:45

AMBASS: Spassmofen är väl ett trevligt och väldigt användbart preparat i vissa situationer(kanske skulle kunna vara ett komplement till diklofenak vid tex stensmärtor(bara en tanke, är inte superinsatt i läkemedlet.

Men det kan ju som sagt vara bra att ha dessa namn i bakhuvudet, i alla fall dom verksama substanserna :).

Pean: orkade/han inte skriva precis alla kombinationer....Men som sagt, kompletera mig ;)

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 29/4 2006 21:27

Vad jag menade med mitt inlägg är att Treo inte är en opiat och vid överdosering inte går att bryta med Narcanti

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 30/4 2006 0:29

Framtidsmål skrev:AMBASS: Spassmofen är väl ett trevligt och väldigt användbart preparat i vissa situationer(kanske skulle kunna vara ett komplement till diklofenak vid tex stensmärtor(bara en tanke, är inte superinsatt i läkemedlet.
Läs mer här om smärtlindring vid stensmärtor:

viewtopic.php?t=179&postdays=0&postorder=asc&&start=0

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 30/4 2006 0:36

Treo-opiat? Leptanal och Fentanyl är samma preparat. Känns som denna lista är gjord av någon utan erfarenhet? Hellre än bra är iallafall något.

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 30/4 2006 2:45

Sjuksköterskan sa:
Treo-opiat? Leptanal och Fentanyl är samma preparat. Känns som denna lista är gjord av någon utan erfarenhet? Hellre än bra är iallafall något.

Tror att jag med flera är jävligt trötta på dina kaxiga kommentarer. Och speciellt att du aldrig vågar svara när man skriver något för att försvara sig/klaga på dig. Anledningen till att flera preparat omnämns är(som tidigare skrevs) att man ska ha lite vägledning vid användning av narcanti/andra nalaxonpreparat. DÄRFÖR tas diverse läkemedelsnamn upp för att man ska kunna se VILKA läkemedel som svarar på behandling med nalaxon. Vill du leka apotekare så var så god! Men gör det någon annan stans om du ska ha den tonen. Man måste kunna ta kritik men du är bara rent uppkäfftig!

"Känns som denna lista är gjord av någon utan erfarenhet?": Med tanke på hur du beter dig så verkar det som att du dragit i dig vart enda preparat på den här listan, du får ursäkta oss som inte vet att Leptanal och Fentanyl ger en lika stor kick....Föresten har du provat emlaplåster rektalt?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 30/4 2006 8:58

Framtidsmål skrev:Sjuksköterskan sa:
Treo-opiat? Leptanal och Fentanyl är samma preparat. Känns som denna lista är gjord av någon utan erfarenhet? Hellre än bra är iallafall något.

Tror att jag med flera är jävligt trötta på dina kaxiga kommentarer. Och speciellt att du aldrig vågar svara när man skriver något för att försvara sig/klaga på dig. Anledningen till att flera preparat omnämns är(som tidigare skrevs) att man ska ha lite vägledning vid användning av narcanti/andra nalaxonpreparat. DÄRFÖR tas diverse läkemedelsnamn upp för att man ska kunna se VILKA läkemedel som svarar på behandling med nalaxon. Vill du leka apotekare så var så god! Men gör det någon annan stans om du ska ha den tonen. Man måste kunna ta kritik men du är bara rent uppkäfftig!

"Känns som denna lista är gjord av någon utan erfarenhet?": Med tanke på hur du beter dig så verkar det som att du dragit i dig vart enda preparat på den här listan, du får ursäkta oss som inte vet att Leptanal och Fentanyl ger en lika stor kick....Föresten har du provat emlaplåster rektalt?
Hello Framtidsmål!

Sjuksköterskan har en förmåga att uttrycka sig lite plupt och du skall veta att vi är många som fått höra tillmälen av olika slag (jag i synnerhet). Så man har fått läsa både ett och annat. Jag tycker dock att du ger bra svar på tal (har du provat emlaplåster rektalt?) HAHAHAHA :lol: :lol: :lol: . Jag tycker du visar på ett djupt intresse och det applåderar jag dig för! Fortsätt debatten och det där men emlaplåster rektalt var helt underbart :lol:

BE SAFE`...
Blood Will Tell

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 30/4 2006 9:39

Sjuksköterskan! Kunskap ger ödmjukhet! Visa det oftare!

Framtidsmål! När man tänker opiatöverdos tänker man att det förutom Heroin i olika former ska vara snabba opiater eller väldigt starka opiater som ger andningsproblem. DEXTROPROPOXIFEN och alkohol dödar flera i vårt land årligen. Enbart misstanken att de tagit DEXTROPROPOXIFEN om man omhändertar en som är alkoholförgiftad ska leda till att man ger Naloxon. Patienten måste förstås även ha dålig andningsdrive.

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 30/4 2006 14:19

Novisen: Instämmer helt! Jag tyckte mest att det var en kul grej, jag vet att vid misstänkt överdos/intox inte tar sig tid att ta reda på vad det är, tyckte snarare att det var kul för ens egen skull att få en kik på vilka de är, vet också att den effekt man strävar efter med nalaxonet är att få bort andningssvårigheterna, och att det endast är då man använder det prehospitalt. Man vill ju inte väcka upp någon från ett rus i en ambulans om man inte absolut måste! Precis som med diabetiker med lågt BS så är det ju lätt att dom blir aggresiva/får ångest/blir motoriskt oroliga!

AMBASS: Jag vet att vissa människor har ett "aggressivt" sätt, jag kan ta det men tycker att det är väldigt synd att folk(och speciellt unga oerfarna) ska skrämmas iväg pga att folk inte kan visa lite respekt och allmän hyfs!

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 30/4 2006 14:33

Tycker bara det är kul att driva med en del "nördar" här på forumet. Intresse för ambulansarbetet är såklart bra, men hos många här ligger det på en bisarrt hög nivå. Skaffa er ett liv utanför det prehospitala livet så verkar ni inte så förbannat töntiga! MVH.

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 30/4 2006 15:05

Sjuksköterskan: Är det inte snarare nördigt att försöka klaga på allt och verka bättre än alla andra 8) . Du är söt! Vet du det ;)

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 30/4 2006 15:33

Sjuksköterskan skrev:Tycker bara det är kul att driva med en del "nördar" här på forumet. Intresse för ambulansarbetet är såklart bra, men hos många här ligger det på en bisarrt hög nivå. Skaffa er ett liv utanför det prehospitala livet så verkar ni inte så förbannat töntiga! MVH.
Dina rader påminner om forna antagonister på skolgården! Vad är att vara tönt eller nörd? Att man intresserar sig för något? Att man har en åsikt? Isf är det många som skulle kunna bära detta epitet genom historien.

Att sätta sig upp över andra och kalla dem töntar eller liknande är låg nivå. Acceptera att vi är olika och angrip våra åsikter istället.

I vilket fall så önskar jag dig en bra valborg!
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 30/4 2006 19:43

Nä hörni. Nu måste jag faktiskt försvara Sjuksköterskan. Det första inlägget tycker jag inte har en så fasligt elak ton som man vid första anblicken tycker. Det brukar ju vara så att när man ser vem som skrivit inlägget blir man genast anti, vilket verkar vara fallet nu.
Sista meningen: Hellre än bra är iallafall något. tycker jag tyder på en uppmuntring snarare än nedvärdering.

Dessutom är det ju så att vissa av oss är aningen nördiga. Ärligt talat, är jag den enda vars familjeliv tar stryk på grund av forumet?? :wink:

Framtidsmål: Jag har fått för mig att du inte har så mycket erfarenhet, men jag måste säga att det uppväger du med ditt engagemang och fruktansvärt goda teoretiska kunskaper i förhållande till din ålder och erfarenhet.

Skriv svar