hjälp inför tenta

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 28/5 2006 18:38

Akuten skrev:
Tossa skrev: "En 61-årig man som har centralbröstsmärta som strålar mot halsen, EKG visar en ST-höjning."
Fråga: Efter kontakt med medicinjour får ambulanssköterskan ordination att ge tre läkemedel som angriper orsaken till det akuta tillståndet. Vilka läkemedel?
Det står: tre läkemedel som angriper orsaken till det akuta tillståndet.

Då kan man nog plocka bort morfin för det angriper inte orsaken.
Syrgas angriper väl inte heller orsaken.

Kan det vara Nitro, ASA och trombolys man är ute efter?????

Fast jag hoppas verkligen att denne man dessutom får morfin och syrgas - som smärtlindring!
Jag tänkte också i den banan. Morfin minskar syrgas konsumtionen, minskar stresspåslaget och har även en direkt preventiv funktion enligt viss forskning. Seloken skyddar hjärtat. ASA och Plavix är trombocythämmare och kan därför ge ett skydd mot recidiv och eventuellt minska utbredningen. Samma sak med Heparin, Klexane. Nitro påverkar inte heller det uppstådda tillståndet. Den enda som räddar hjärtceller är bevisligen trombolys och B-blockare även om kalciumflödeshämmare i djurstudier visat ha räddande effekt på hjärtmuskel.

Eftersom det är tre läkemedel som sjuksköterskan behöver ordination på så kan det vara Metroprolol, Heparin och Rapilysin (alt Klexane och Metalyse).

Novisen//

Eirik

Inlägg av Eirik » 28/5 2006 19:48

MONA er vel stort sett standard behandling av alle brystsmertepasienter, og medikamenter som gies i tillegg kan være (Plavix) Isoptin, Klexane og Metalyse?

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 28/5 2006 20:31

Eirik skrev:MONA er vel stort sett standard behandling av alle brystsmertepasienter, og medikamenter som gies i tillegg kan være (Plavix) Isoptin, Klexane og Metalyse?
MONA=Morfin, Oxygen, Nitroglycerin, ASA?????

Eirik

Inlägg av Eirik » 28/5 2006 20:57

Novisen skrev:
Eirik skrev:MONA er vel stort sett standard behandling av alle brystsmertepasienter, og medikamenter som gies i tillegg kan være (Plavix) Isoptin, Klexane og Metalyse?
MONA=Morfin, Oxygen, Nitroglycerin, ASA?????
Ja. beklager, regnet med at det kanskje var et universielt begrep. De fleste tjenester har dette som standard protokoll v/brystsmerter?

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 28/5 2006 22:38

Visst ger alla organisationer ASA i laddningsdos fast patienten står på underhållsbehandling? (Trombyl, Asasantin, Asacard, Albyl)

Finns det några andra betablockare än Metoprolol som används prehospitalt i Sverige? Atenolol? Propranolol?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: hjälp inför tenta

Inlägg av AMBASS » 28/5 2006 23:40

Tossa skrev:Hej allesammans!

Jag pluggar till ssk och läser nu en kurs i farmakologi, undrar därför om någon kan hjälpa mig med två små frågor.

"En 61-årig man som har centralbröstsmärta som strålar mot halsen, EKG visar en ST-höjning."
Fråga: Efter kontakt med medicinjour får ambulanssköterskan ordination att ge tre läkemedel som angriper orsaken till det akuta tillståndet. Vilka läkemedel? (sedan skall man också beskriva verkningsmekanism men det löser jag själv)

Är jag helt ute å cyklar när jag tror det är ASA (trobyl), Fibrinolys (ex streptease) och sedan? Jag vet att man använder sig av PCI men detta är som sagt en farmakologikurs.

Sedan kommer i vilket fall en följdfråga:

På sjukhuset ges ett läkemedel som har för avsikt att minska ishemin i hjärtat. Ange preparatgrupp.

Borde det då inte vara exvis nitrat fast ges inte det prehospitalt?

Hoppas ni kan hjälpa mig med mina frågor!
Cheers Tossa!

Jag tycker mig kunna skönja en lätt tentaångest :roll:

Nå väl, i vilket fall som helst skall du se till att slå in ett VG på denna fråga. I din fallbeskrivning får du viss värdefull information som jag tycker kan vara intressant att fundera kring. Även om kursen rör farmakologi så kan det vara på sin plats att reflektera och fundera på olika möjligheter. Jag vet inte alls hur din tenta är utformad. Låt oss utgå ifrån att det är en hemtenta, vilket jag tar för troligt att det är. Utgå från ålder på pat samt anamnes och liggande riktlinjer (du finner dem på webben). Föreställ dig att medjouren ger dig "order" att ge tre adekvata läkemedel som angriper orsaken till det akuta tillståndet. Var noga med att se ev. "kontraindikationer"! Dessa fall kan vara luriga. Utgå från boken och finns stöd i LB-05 eller 06. Motivera ditt svar grundligt och reflektera över dess "vidare" betydelse för pat. Ring akutmottagningen i ditt hemlän och få stöd för din tes (om de alls har tid att svara förstås). Ofta uppskattas denna typ av frågor av personalen.

Du är på rätt spår, jag vill dock överlämna den svåra uppgiften att finna ut lösningen själv. En viktig sak är också att hellre göra något än ingenting alls! LYCKA TILL. (det kommer gå bra 8) )

((AMBASS))
Blood Will Tell

Eirik

Inlägg av Eirik » 28/5 2006 23:47

Novisen skrev:Visst ger alla organisationer ASA i laddningsdos fast patienten står på underhållsbehandling? (Trombyl, Asasantin, Asacard, Albyl)
Vi har ingen andre kontraindikasjoner paa ASA enn:
• Mavesår
• Blødersykdom
• Allergi for acetylsalicyl

Swedman

Inlägg av Swedman » 29/5 2006 1:20

Novisen

Alla organisationer ger inte självklart ASA, vissa län har inga stående ordinationer på detta läkemedel prehospitalt

Och eftersom historien inte förtäljer om denna läkare är tagen ur luften, arbetandes på Vc eller faktisk kardiolog och inte heller om var ssk befinner sig i vårdkedjan...

o2 nitro + moffa,,,,

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 29/5 2006 8:50

Swedman! Intressant! Vilka organisationer har inte ASA på generella ordinationer?? Vilka behandlingsriktlinjer arbetar dessa efter. Lokala? SLAS?

AMBASS! Bra inlägg sist!!!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 29/5 2006 11:09

Tack för alla svar!

För att förtydliga mig lite, i denna kurs så har vi enbart externa föreläsare och just i denna delen så har vi haft en kardiolog så han har väll hyffsad koll på läget (får man anta). Har har också varit noga med att poängtera att olika landsting använder sig av olika preparat och metoder men att principerna iaf är liknande. Angående läkemedlen så har många svarat just O2 och morfin, vist ger man säkert det men varken syrgasen eller morfinet angriper väll knappast orsaken. Svaret på första frågan är då Metroprolol, Heparin och Rapilysin?

Följdfrågan om vilket läkemedel som ges på sjukhuset för att minska ischemin i hjärtat. Någon har svarat Nitroglycerin å någon har svarat trombyl. Klarhet? =)

Tentan har jag imorgon (håll tummarna) och det är ingen hemtenta men vi har fått ut ett par gamla tentor och denna fråga är ständigt återkommande så jag är och vore tacksam för ett par svar till =)

Nu ska jag kasta mig över mina böcker igen...

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 29/5 2006 21:31

Det ska bli intressant att höra vad det skulle vara för svar på denna fråga - när din tenta är rättad :wink:

Lycka till i morgon!

Erka

Inlägg av Erka » 29/5 2006 22:30

Inte för att krångla till ett men jag vill få till (vet ej om nån sagt det men)
för att beh ORSAK till hjärtinf så tror jag på behandling av koagulationsystemet dvs
-Trombocythämmare (ASA)
-Antikoagulantia (heparin, klexane, fragmin)
-Fibrinolytika (Rapilysin, Metalyse)

Plackruptur, kärlendotelskade leder till trombocytadhesion (ASA), koagulation (heparin)o sedan fibrinolys (funkar dåligt) (Rapilysinet metalyse på detta)

mo+nitro+furix+02 = beh symtom av infarkt...enligt va jag kan erfara så angriper det inte orsaken i allafall dvs "propp" utan begränsar skadan o mildar symtom+seloken då.

Jag kan ha fel men så skulle jag tänka i alla fall o så arbetar man där jag jobbar med trombolys i ambulans...men det som stör mig e följdfrågan vilket lm som ska begränsa ischemi...skull inte detta va trombolys...de kan ju mena metprolol i det fallet, meen detta skulle jag vilja ge i amb ......upp till dig att avgöra..kanske jag bara ställde till det mer...lycka till
Senast redigerad av 2 Erka, redigerad totalt 29 gång.

Lipton

Inlägg av Lipton » 29/5 2006 23:00

Tossa skrev:Angående läkemedlen så har många svarat just O2 och morfin, vist ger man säkert det men varken syrgasen eller morfinet angriper väll knappast orsaken.
Beror lite på hur man ser det. Enligt frågan skall vi angripa orsaken till det akuta tillståndet. Är det CBS r/t ischemi i hjärtat som är det akuta tillståndet så hjälper ju både oxygen och morfin. Men definierar man det akuta tillståndet som själva infarkten så angriper man ju den genom att lösa proppen på något sätt. Alltså en ovanligt god tentafråga eftersom de flesta svaren är korrekta så länge man kan motivera dem, återstår då att hoppas att även läraren ser det geniala i frågan... :twisted:

Erka

Inlägg av Erka » 29/5 2006 23:15

Lipton skrev:Alltså en ovanligt god tentafråga eftersom de flesta svaren är korrekta så länge man kan motivera dem, återstår då att hoppas att även läraren ser det geniala i frågan... :twisted:
Mycket konstigt ställt ja...
Om man tänker som så då...vad får jag ord på jo
metalyse,klexane (ASA brukar ges på egt bevåg vid misstanke)
samt seloken...resten har man ju på generella direktiv...behövs ju ingen ord på det..

nä nu ska jag sluta skriva för jag ställer bara till det mer..jaja skriv gärna svaret på den hät vet ja!!!

hade

Swedman

Inlägg av Swedman » 1/6 2006 19:49

Novisen hej på dig...

Sörmland...

Stående ordinationer på ASA togs bort för ett par år sedan, endast efter telefonkontak med läkaet i samband med PCI eller Trombolyspatient...

Skriv svar