Överdos!

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Anonymous

Överdos!

Inlägg av Anonymous » 4/10 2006 0:02

Hej! Jag skriver här för att jag vill veta vad som stämmer egentligen.

Jag hade en bror som dog i en överdos av läkemedel och heroin.

Ambulanspersonalen som kom till platsen sade att han var varm, de körde def., vätska och rubbet, men inget liv. Senare fick jag veta (efter läkarutredningen) att han varit utan syre i minst 20 minuter före ambulanspersonalens ankomst. Då hade han ändå inget liv att vänta, i alla fall inte som han velat leva.

Jag har hört att i norge har de motgift mot heroin i ambulanserna och att det är mycket effektivt om man skjuter det in direkt i hjärtat vid sk. andingsdepressiva tillstånd som heroinöverdoser ger upphov till. Det hade inte räddat min bror, men med tanke på hur vanligt droger är så borde ju det finnas i varje ambulans om det skulle rädda så många unga liv. Det är synd om alla ungdomar som ser knarket som en utväg men som skall behöva gå bort i den skiten i onödan, speciellt om en sån enkel grej som att motgift fanns i ambulansen räddade livet på flera ungdomar, bara det skulle göra det värt att ha det ute i ambulanserna.

För sedan sjukhusnedläggelserna runt om i landet är det långt för många till sjukhus. Först invänta ambulans ankomst, sedan stabiliserande behandling samt transport till sjukhus. Ibland är tiden avgörande, mycket avgörande. T ex vid heroinöverdoser.

Jag undrar vad är er erfarenhet av detta? Kom ihåg, jag frågar seriöst och är personligt berörd av detta! Är droger ett stort problem för ungdomar? Finns det något vi kan göra för att öka överlevnadschansen för personer som har t e x överdoser genom snabbare motgiftsbehandling i ambulanserna?

Vore tacksam för svar

Bästa hälsningar

Tom

syrran

Re: Överdos!

Inlägg av syrran » 4/10 2006 1:42

tomlarsen skrev:Hej! Jag skriver här för att jag vill veta vad som stämmer egentligen.

Jag hade en bror som dog i en överdos av läkemedel och heroin.

Ambulanspersonalen som kom till platsen sade att han var varm, de körde def., vätska och rubbet, men inget liv. Senare fick jag veta (efter läkarutredningen) att han varit utan syre i minst 20 minuter före ambulanspersonalens ankomst. Då hade han ändå inget liv att vänta, i alla fall inte som han velat leva.

Jag har hört att i norge har de motgift mot heroin i ambulanserna och att det är mycket effektivt om man skjuter det in direkt i hjärtat vid sk. andingsdepressiva tillstånd som heroinöverdoser ger upphov till. Det hade inte räddat min bror, men med tanke på hur vanligt droger är så borde ju det finnas i varje ambulans om det skulle rädda så många unga liv. Det är synd om alla ungdomar som ser knarket som en utväg men som skall behöva gå bort i den skiten i onödan, speciellt om en sån enkel grej som att motgift fanns i ambulansen räddade livet på flera ungdomar, bara det skulle göra det värt att ha det ute i ambulanserna.

För sedan sjukhusnedläggelserna runt om i landet är det långt för många till sjukhus. Först invänta ambulans ankomst, sedan stabiliserande behandling samt transport till sjukhus. Ibland är tiden avgörande, mycket avgörande. T ex vid heroinöverdoser.

Jag undrar vad är er erfarenhet av detta? Kom ihåg, jag frågar seriöst och är personligt berörd av detta! Är droger ett stort problem för ungdomar? Finns det något vi kan göra för att öka överlevnadschansen för personer som har t e x överdoser genom snabbare motgiftsbehandling i ambulanserna?

Vore tacksam för svar

Bästa hälsningar

Tom
Detta är såklart tragiskt ur alla synvinklar... jag kan bara prata ut den synvinkel vi arbetar efter . För att förstå det hela så måste en del fysiologi inblandas ! Utan syre , Dvs ingen andning under 4-5 min så uppstår hjärndöd !
Det är den bisstra sanningen... En som missbrukar herioin som är en opiad drabbas av andningsproblem... det är kraftigt smärtstillande men samtidigt så drar det ned andningen för att förklara det enkelt.
De som missbrukar heroin vet inte vilken styrka den dos de får eftersom det står inte på kapseln.
Heroin tas in i sverige av stora maffialigor... de blandar ut det med druvsocker... i nästa led så blandas det igen ..och igen ... och igen .. innan det når missbrukaren på stan . Det gör att den enskilde missbrukaren aldrig vet vilken styrka dosen han köper har !!
Ibland är det starkt ,, ibland är det lite svagare....
På en läkemedelsburk så står dosen angiven. Så är det INTE i missbrukarnas värld !!
Ibland får dom en svag kick ... ibland får dom en för kraftig kick som leder till just döden.
I sjukvården använder man också heroin kan man säga. Fast då heter det Morfin.. det är närbesläktat ! Skillnaden är att vi vet vilken styrka det har och vilka bieffekter det har ... nämligen att man kan sluta andas !!
Det som drabbat din bror är så klart tragistkt men inget som ambulanssjukvården kan lastas för....Har man inte haft syre på 20 min så finns inget liv att rädda !! Jag är helt övertygad om att ambulansen på plats har gjort vad de kunnat men din bror gick inte att rädda...
Det finns även i sverige medicin mot detta... så kallat Narcanti ! Men man måste komma i tid !!!!!! har din bror legat för länge så hjälper inte detta.....
Det ges inte i hjärtat utan i venen..
Man gör inte på nåt annat sätt i norge men det är nog tyvärr så att räddningspersonalen inte hann fram i tid för att rädda din bror.

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 4/10 2006 9:00

Beklagar Tom..... Många ambulans organisationer har Narcanti mot heroin/opioider, Lanexat mot såkallade "Benzo" intoxer samt medicinsk kol som en vaken patient får dricka, det binder gifterna till sig. I övrigt så är det symtomatisk behandling dvs säkra luftväg, understödja andningen osv. Själv anser jag att alkohol och droger är ett av samhällets och akutsjukvårdens stora problem. Inte bara pga rena intoxer utan också pga av att folk kör bil berusade och krockar, slåss, ramlar och slår sig osv.....

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 5/10 2006 22:46

Kan dessutom tillägga att de här med att köra en nål i hjärtat på folk är något som sker väldigt sällan och vad jag vet aldrig för att ge läkemedel. När det förekommer sticker man en nål i hjärtsäcken för att tömma denna på blod vid hjärttamponader.
Finns det föresten någon här som behärskar den tekniken? Jag gör de inte!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 16/10 2006 19:12

Jag har sett det två gånger på HIA. Får jag en tamponadpat. som är risig så skulle jag inte tveka att testa om det är den sista utvägen..

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 16/10 2006 19:39

För att reda ut begreppen! Ge läkemedel direkt i hjärtat med en nål gjorde man förr vid hjärtstillestånd (adrenalin). Det gör man inte längre. Att tappa hjärtsäcken på blod gör man vid en hjärttamponad. Men det är inget jag skulle få för mig att göra i en ambulans, är inte utbildad till det och har inte utrustning i ambulansen. Hur resonerar du Niklas? Skulle du försöka dig på det???

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 16/10 2006 21:17

För er som inte vet vad en hjärttamponad är så är det när ett stort kärl brister innanför den säck som täcker hjärtat och sitter väldigt tight mot (utan möjlighet att dränera vätska). Det betyder att man måste handla väldigt snabbt för att rädda patienten, när man ex upptäcker pulsus paradoxus och venstas och EKG visar på tamponad.. Om man efter mobimedkonsultation med HIA får det konstaterat att det handlar om en tamponad så skulle jag försöka mig på att tömma säcken på blod.. Det är jag knappast först med!
Det är ju inget man gör utan läkares inrådan.. Ingreppet är inte speciellt svårt. Man sticker runt Xiphoideus, mot axeln och för in nålen medans man aspirear tills man får runt 100 ml blod. Man ser då en avsevärd förbättring.

På samma sätt har vi inte möjlighet att sätta centrala venfloner. Men ex. på vissa sjukhus finns det i sköterskornas riktilinjer ungefär som följer; "Behovet av snabb venös infart är stort. Man bör sträva efter att få en infart i en så grov ven som möjligt om punktion av central ven ej är möjlig".

På samma sätt (enligt mig en exceptionellt urakut situation) tycker jag att man kan göra ett försök.. Det är som sagt fråga om liv eller död.. På samma sätt är det vid ventilpneumothorax. Ingen har fått lära sig kliniskt att sätta nålen i lungan. Det lär amn sig första gången..

Det är något man möste ta beslut om själv och ingen kan tvinga dig. Jag tvivlar också starkt på att någon kommer ifrågasätta det.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 16/10 2006 22:06

Niklas, har ni hjärtnålar i ambulanserna?
Om inte så kommer du nog att få problem att nå in till hjärtat för en i.m.-nål är alldeles för kort och har för liten lumen.

Sist jag var med om att sticka intracardiellt för att tömma en hjärttamponad så var de hjärtnålar vi hade för tunna (dvs. blodet som skulle tömmas ut var för tjockt). Till slut fungerade det med en Pigtail-kateter (eller hur det nu stavas...?) som sattes med hjälp av genomlysning på Rtg.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 17/10 2006 8:44

VI har en extra lång pvk som kan användas som cvk. Den ska räcka på en normalviktig person

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 17/10 2006 12:36

OK

Skriv svar