Dopamin

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Page

Dopamin

Inlägg av Page » 10/10 2006 17:07

När och varför ger man dopamin?

AuF

Inlägg av AuF » 10/10 2006 18:06

Finns flera användingsområden för dopamin. Till parksinson patienter tex ger man levodopa (förstadie till dopamin). Kroppen omvandlar sedan levodopa till dopamin och på så sätt ersätter man bristen på dopamin i hjärnan. Madopark är ett exempel på detta om jag inte mins fel...

Men i och med att vi är på ett ambulansforum så letar du nof efter dess inotropa effekter ( framförallt inverkan på hjärtats sammandragningssformåga) ), jobbar själv inte inom ambulansen så jag har inte riktigt koll på i vilken utsträckning man använder sig av det där men. Läs mer på:

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/art ... ocTypeID=3
Senast redigerad av 3 AuF, redigerad totalt 10 gång.

Page

Inlägg av Page » 10/10 2006 18:08

Har sett på typ Cityakuten nån gång att de ger Dopamin när dom får in nån "svårt sjuk" person.. 8)

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 10/10 2006 18:27

Hej dopamin(inotropin) är en inotrop drog vars syfte är att höja blodtrycket. Vet att det finns som behandlingsalternativ i en del amerikanska ambulanser. Ibland används också dopamin i lågdos för att få iva patienterna att "kissa". Denna indikation med dopamin är dock väldigt ifrågasatt. // Tomas
Senast redigerad av 1 Tomas, redigerad totalt 10 gånger.
intubera mera !!

AuF

Inlägg av AuF » 10/10 2006 18:30

Hej Tomas. Har inte heller våra akutbilar dopamin ?

MVH

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 10/10 2006 18:36

Jag vet faktiskt inte. Men man kan ju göra en "snikvariant" blanda 0,1 mg/ml adrenalin med med 9 nacl och titrera för att hålla ett hyffsat tryck // Tomas
intubera mera !!

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 10/10 2006 22:11

Efedrin är väl mer använt prehospitalt av akutbilar. Vet inte om någon som har dopamin prehospitalt. Är snarare en IVA drog.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

aceofspades

Re: Dopamin

Inlägg av aceofspades » 10/10 2006 22:13

Page skrev:När och varför ger man dopamin?
Dopamin fungerar som transmittor bl a i den nigrostriatala banan som har med motoriken att göra. Dopamin utövar dessutom effekter på vissa endokrina samt beteendemässiga funktioner.
Kanske kan svaret ligga någonstans i detta. Jag vet att en hög aktivitet i dopaminerga banor sätts i samband psykoser, främst schizofreni.
Vad en dopaminbehandling åstadkommer har jag inte en aning om, men eftersom dopamin är ett förstadium till adrenalin/noradrenalin så antar jag att det borde ha någon form av effekt på nervös nivå.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 11/10 2006 22:23

Nu har jag äntligen kommit fram till ett svar: Dopamin används främst vid behandling av parkinson och vid tillstånd av stelhet.

Hoppas detta kan vara till hjälp..

Page

Inlägg av Page » 11/10 2006 22:26

OK men varför ger dom på cityakuten det då när dom får in någon sjuk person :)? Är personen stel eller är det för att höja blodtrycket som Tomas skrev 8) ?

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 11/10 2006 22:52

Tomas har helt rätt. Dopamin utövar sympatisk effekt på beta-receptorer i hjärtat , vilket ökar hjärtats cardiac output, vilket i sin tur höjer det arteriella trycket. Kan vid vissa doser även ha en blodtryckshöjande effekt i perfera kärl och på vensidan.
Hoppas att detta kan skapa lite ordning i förvirringen.

Jag har även läst nånstans att dopamin hämmar frisättningen av prolaktin som har med bröstmjölkproduktion att göra. Kan vara lite kul att veta... :wink:

Page

Inlägg av Page » 11/10 2006 22:54

Haha dopamin verkar ha många effekter i människokroppen :P

ComaGlove
Inlägg: 73
Blev medlem: 16/3 2004 23:32
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av ComaGlove » 12/10 2006 13:01

Enligt mina erfarenheter så används det för sig självt (t.ex Abbodop) eller för bättre effekt i kombination med Noradrenalin för att behandla hypotoni vid t.ex sepsis.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 13/10 2006 12:16

ComaGlove skrev:Enligt mina erfarenheter så används det för sig självt (t.ex Abbodop) eller för bättre effekt i kombination med Noradrenalin för att behandla hypotoni vid t.ex sepsis.
Hur? Är behandlingen utformad för att öka cardiac output eller för att höja motståndet perifert? Har hört att mikrocirkulationen är mycket viktig och att patienten behöver en hög vätsketillförsel.

ComaGlove
Inlägg: 73
Blev medlem: 16/3 2004 23:32
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av ComaGlove » 13/10 2006 15:33

aceofspades skrev:
ComaGlove skrev:Enligt mina erfarenheter så används det för sig självt (t.ex Abbodop) eller för bättre effekt i kombination med Noradrenalin för att behandla hypotoni vid t.ex sepsis.
Hur? Är behandlingen utformad för att öka cardiac output eller för att höja motståndet perifert? Har hört att mikrocirkulationen är mycket viktig och att patienten behöver en hög vätsketillförsel.
Här kommer en "hemmasnickrad" förklaring:

Vid sepsis frisätts ett gäng mediatorer som påverkar kärlens vasofunktion samt ger ökad genomsläpplighet. Detta leder till extravasering av vätska och lågt kolloidosmotiskt tryck => hypovolemi. Samtidigt ses en försämrad kontraktionsförmåga hos hjärtcellerna. Behandlingen brukar börjas med att stora volymer kristalloid vätska tillförs för att förbättra cirkulationen (tillägg av kolloider om dålig effekt). Skulle inte denna behandling ge önskad effekt så går man på vasoaktiva och inotropa droger.

Noradrenalin binder till adrenerga receptorer på hjärtat, vilket leder till vissa prestandahöjande effekter på myokardiet även vasokonstriktion stimuleras. Noradrenalin har jag för mig även ökar njurgenomblödningen på nåt sätt.

Dopamin utövar en positiv inotrop effekt på myokardiet via noradrenalin, vilket medför en ökning i hjärtminutvolym och slagvolym och därför är den bra att ge tillsammans med noradrenalin. Dopamin dilaterar i låga doser kärlen i njurarna, vilket leder till ökat blodflöde => ökad glomerulusfiltration. I höga doser ger dopamin vasokonstriktion och ökning av såväl systoliskt som diastoliskt tryck.

Läs mer om sepsis och septisk chock: http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=109

Skriv svar