Får sjukvårdare ge läkemedel?

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 28/1 2007 9:41

SSk borde tillrättavisas. Det är ju hon som gett uskan rätt att ge det?

berhan
Inlägg: 50
Blev medlem: 18/11 2004 9:56

Inlägg av berhan » 28/1 2007 14:07

Jag har svarat på denna fråga i en annan tråd men vi tar det igen.

Förutsättningarna för handräckning är
- Personalen är bägge två VID patienten
- Sjuksköterskan håller på med en annan viktig arbetsuppgift som absolut
inte kan vänta och givandet av läkemedel kan inte heller vänta tills
sjuksköterskan är klar.
- Sjuksköterskan skall kunna SE vad som dras upp och hur mycket och
ange till ambulanssjukvårdaren hur mycket som skall ges.
- Ambulanssjukvårdaren har full rätt att inte utföra handräckningen

Ett exempel kan vara om ambulanssjukvårdaren jobbar med en narkossjuksköterska och de är på ett hjärtstopp. NSS skall intubera patienten samtidigt som patienten skall ha Adrenalin enligt schemat, då kan handräckning begäras av ambulanssjukvårdaren.

Att rutinmässigt lämna til ambulanssjukvårdaren att ge läkemedel är helt fel. Situationer som i exemplet kan sker inte ofta ute i verksamheterna. Det är bara att acceptera att jobbar du med en ambulanssjukvårdare så är det du som ger läkemedlen och sitter bak med patienten.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 28/1 2007 20:24

barhan:
Vart har du läst det?

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 28/1 2007 21:20

Niklas Karlsson skrev:SSk borde tillrättavisas. Det är ju hon som gett uskan rätt att ge det?
hurså? alla vet väl att ssk måste ge läkemedlet? om ssk inte kan lagen måste denne väl läsa lite ??
IVA/NEO SSK

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 28/1 2007 21:42

varför så otrevlig laban?


SSK har det medicinska ansvaret och ansvarar för de läkemdel som ges till pat. Då är det väl hennes ansvar om lm ges av någon som inte får?

berhan
Inlägg: 50
Blev medlem: 18/11 2004 9:56

Inlägg av berhan » 29/1 2007 8:58

Hej Niklas

Uppgifterna står i socialstyrelsens meddelandeblad om läkemedelshantering inom ambulanssjukvården november 2005.

I klartext står det
"Handräckning/assistans innebär att personal som saknar formell kompetens kan på uppdrag och under överinseende av formellt behörig personal utföra en medicinsk arbetsuppgift vid ett enstaka tillfälle. Inom ambulanssjukvården innebär detta att en sjuksköterska kan be om hjälp med t ex iordningsställande och administrering av läkemedel vid enstaka tillfällen då hon är upptagen av andra arbetsuppgifter men har patienten under direkt uppsikt. Observera att sjuksköterskan är ansvarig för hur uppgiften utförs. Ambulanssjukvårdaren är i egenskap av hälso- och sjukvårdspersonal även själv ansvarig för hur uppgiften utförs praktiskt. Detta framgår av 2 kap. 5§ i lagen (1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område (LYHS)".

Försäkte lägga en länk men det strular från min dator.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 29/1 2007 10:11

Läkemedel inom ambulanssjukvården f.o.m. den 1 november 2005.
Klicka på andra punkten på denna sida:

http://www.socialstyrelsen.se/sokresult ... %c3%a5rden

Smelly50

Inlägg av Smelly50 » 30/1 2007 23:52

nåt som jag inte förstår här men om en leg. ssk + amb vub å allt är sjukvårdare får denne inte göra likadana ingrepp (eller vad jag nu ska kalla det) som ssk?

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 31/1 2007 0:24

Personalen inom ambulanssjukvården turas alltid om att vårda och köra. Det är inte separata tittlat förutom kompetensen, bara namnen som skiljer dessa åt

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 31/1 2007 5:23

Niklas Karlsson skrev:varför så otrevlig laban?


SSK har det medicinska ansvaret och ansvarar för de läkemdel som ges till pat. Då är det väl hennes ansvar om lm ges av någon som inte får?
Varför då?
Skall jag ansvara för vad en pellejöns gör på eget initiativ? nejdå!
IVA/NEO SSK

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 31/1 2007 8:38

Goldenhour:

Hur tänker du nu? usk ger inte lm? Det ser jag som en väldigt stor skillnad. DU kanske är av någon annan åsikt?

AuF

Inlägg av AuF » 31/1 2007 9:56

Kan de möjligvis vara så att alias Sjuksköterskan har tagit sig ett nytt nick här på forumet. :wink:

hb10550

kort och gott

Inlägg av hb10550 » 31/1 2007 12:53

Amb.sjv. (Ej leg. sjv. pers.) får blanda och adm. läkemedel under leg. ssk. direkta överinseende. Dvs att det är på den aktuella sjuksköterskans ansvar. Ett bra ex. är på OP. När narkos ssk står och ventilerar så sprutar usk läkemedel under dennes inseende.

Lipton

Inlägg av Lipton » 31/1 2007 13:01

AuF skrev:Kan de möjligvis vara så att alias Sjuksköterskan har tagit sig ett nytt nick här på forumet. :wink:
Tror jag inte!

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 31/1 2007 14:55

Niklas Karlsson skrev:Goldenhour:

Hur tänker du nu? usk ger inte lm? Det ser jag som en väldigt stor skillnad. DU kanske är av någon annan åsikt?
Ser det inte som en stor skillnad. Jag tar ansvaret när mina ej leg kollegor som jag arbetet med i flera år ger lm. Finns dom av dom som säkert är bättre på det än mig. Dom har nämligen gjort det i 25 år vissa av dom, men det betyder ju inget idag.

Har också börjat undra om Sjuksköterskan tagit ett nytt nick :P(inte du Niklas)

Skriv svar