Flera infusioner samtidigt.

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

ulrika

Flera infusioner samtidigt.

Inlägg av ulrika » 27/9 2007 21:40

Hej läser just nu till Ssk och är ute på praktik. På avdelningen där jag är så har ofta patienterna flera infusioner som går samtidigt. Kabiven, antibiotika, glukos..... Jag frågade min handledare , hur man kunde veta vilka infusioner som kunde gå samtidigt. Men fick inget riktigt bra svar. Har slått i Fass, men jag hittar inget speciellt där. På kabiven står det bara att det inte få ges samtidigt som blod. Vore tacksam för lite tips.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 27/9 2007 21:54

det handlar ju lite om infusionerna går i samma infart eller de går i olika. Blod ska aldrig gå samtidigt som nåt annat, i samma infart.

Handlar det om att infusionen är bärare av nåt läkemedel så är det snarare läkemedlets blandbarhet som får kontrolleras.

ulrika

Inlägg av ulrika » 27/9 2007 21:58

Alla går i samma infart , jag kollade på det antibiotikat som vi hade blandat och satt som infusion men kunde inte hitta något info om det där heller.

Lipton

Inlägg av Lipton » 27/9 2007 22:03

Jag inbillar mig att det står tydligt i FASS om ett läkemedel kan interagera med något annat samt vad det kan blandas med. Vanligtvis kan man ju lösa det mesta med NaCl samt glucos. Således bör även lösningen kunna gå tillsammans med en glucosinfusion. Men jag orkar inte kolla efter just nu.

Ett sätt torde ju vara att dra upp lite av varje i en spruta och se om det fäller ut, om inte bör det vara riskfritt att låta det flöda genom samma infart. :lol:

jorgenssk
Inlägg: 19
Blev medlem: 20/11 2006 20:58
Ort: Haninge

Inlägg av jorgenssk » 28/9 2007 9:47

tyvärr är det så att detta problem inte har någon enkel lösning som t ex FASS. Det man kan göra är att ta kontakt med en sjukhusapotekare som ska kunna svara på detta, men det har man ju inte alltid tid med.

Ska man ge flera olika preparat i samma infart måste man ju vara säker på att fällning inte sker och det kan ju ibland vara svårt annars är Liptons tips om att blanda i spruta bra. Ett preparat som alltid ska gå själv är ju Furix som ger fällning tillsammans med i stort sett allt annat, man kan dock ge Furix tillsammans med blod!

Har dessutom patienten så stort behov av intervenös tillförsel kanske en CVK med flera lumen är att föredra.

ban223
Inlägg: 23
Blev medlem: 29/6 2007 21:22

Inlägg av ban223 » 30/9 2007 21:03

Det här är bara ett problem på IVA där pat oftast har en minst 3-lumen CVK. Där har man vasoaktiva lm. i ett löp, mäter CVP samt ger injektioner och en del infusioner i ett samt nutriton, smärtstillande och sedativa i det sista löpet. Om det är neuropat så brukar de få 4 eller5-lumen cvk då de har krav på ytterligare lm som måste gå i eget löp. Samt att man alltid försöker ha en vettig pvk för snabb vätsketillförsel/transfusioner och ev. Furix.

Skriv svar