Framtida antiemeticum?

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 25/6 2005 20:16

Vi har använt inj Primperan 5-10 mg iv mot illamående nu sedan Esucos försvann. Jag tycker att det känns som att spruta NaCl = ingen större effekt! Patienterna kräks i alla fall.
Saknar verkligen Esucos!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 13/9 2005 19:11

Nu har de flesta använt Primperan ett tag. Någon som fått lite mer erfarenhet av det? I det stora hela är min känsla att patienterna inte blir lika hjälpta av Primperan som de blev av Esucos.

Pratade med en sjuksköterska på Sunderbyns sjukhus. De sa till sin läkare att de ville ha tillbaka Esucos. Inga problem tyckte han och beställde hem. Finns som licenspreparat. Används på Op och IVA på Sunderbyns sjukhus.

Illamående tas inte riktigt på allvar av våra ambulansläkare. Vi som jobbar kanske kan bli bättre att förebygga illamående men det känns inte alltid så lätt med de patienter vi har och som blir illamående. På operation får alla patienter Zofran och Betapred på rutin. Illamående eller ej. Det kan ju alltid diskutteras om det är bra men det känns spontant att man tar frågan lite mer på allvar.

Zofran är för dyrt säger läkarna. Men den bleka/kallsvettiga mannen som spyr som en kalv och med en samtidig hjärtinfarkt anser jag vara kvalificerad för ett antiemetikum med bevisad effekt.

Novisen//

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 13/9 2005 21:19

Illamående är ett gissel. Att få morfin i en bil i rörelse är ingen bra kombination. Det har skrivits tidigare att ketogan har mindre frekvens av illamående. Jag har själv upplevt att det är så i det kliniska arbetet. Vet ej om det finns någon vetenskap bakom, någon som vill forska på det ?? :) Förutom själva obehaget av illamående och kräkning så torde det öka både puls ( om inte obehaget är pga vagal reaktion) och tryck, inte så bra för det redan dåliga hjärtat.
intubera mera !!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 14/9 2005 0:24

Illamående i sig, ambulans i rörelse och i kombination med en opioid är en inte allt för lysande kombination. I stort sett inga jämnförelser mellan Morfin och Ketogan är gjorda då det gäller illamående. De som finns har sett sin bäst före dag och är inte särskillt omfattande. Inga skillnder har kunnats bevisas vad gäller smärtlindring, illamående och kräkning.

Rörelse är en viktig del av illamåendet som man möter i ambulans. Skulle vara intressant med en jämnförelse mellan de olika preparaten från prehospital miljö. Enda bevisade effekten som Ketobemidon har jämnfört med Morfin är på neurologisk smärta där Ketogan har effekt. Ketogin och den tidigare versionen av Ketogan(med spasmolytika) hade däremot en bevisad effekt då det gällde att förebygga postoperativt illamående.

Novisen//

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 14/9 2005 0:26

Var in och kollade på läkemedelsverkets sida. Där står att Esucos inte kan säljas som licenspreparat. Återstår bara att kontrollera mina uppgifter om Sunderbyn en gång till. :oops:

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 18/12 2005 14:26

Vilket antiemeticum använder ni idag? Ett tag har ju gått nu sen Esucos försvann. Vi har Primperan och får snart även Zofran i bilarna.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 18/12 2005 18:29

Saknar också Esucos. Finns inget som slår det!! Kör Primperan, men jag sprutar det inte så ofta då jag inte tycker att det hjälper. Då plockar jag hellre fram spypåsen..

Eirik

Inlägg av Eirik » 19/12 2005 4:03

Vi har anvendt Primperan/Afipran i mange år, og synes effekten er veldig varierende. Vi gir begge preparatene i 10 mg doser, og gir alltid profylaktisk i forbindelse med administrasjon av opioider. Mener selv at vi har hatt best effekt av Afipran, men det er vel mest sannsynlig tilfeldigheter.

Ellers bruker vi både Morfin og Ketorax som smertestillende, og når det gjelder kvalme og brekninger er det ingen tvil om at Ketorax er å foretrekke da den gir mye mindre slike virkninger på pasientene.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 19/12 2005 8:54

Vi har anvendt Primperan/Afipran i mange år, og synes effekten er veldig varierende. Vi gir begge preparatene i 10 mg doser,
Dessa preparat är samma preparat med olika namn.
intubera mera !!

ssk-ane-skåne
Inlägg: 53
Blev medlem: 3/12 2005 15:06

Inlägg av ssk-ane-skåne » 19/12 2005 10:25

Hej !

Hos oss på narkosen i Kristianstad så används Zofran som förstahandspreparat vid postop illamående(PONV) Vet man om att patienten har lätt för illamående så kombineras Zofran med Dridol och betapred. Vi ger då Zofran2mg/ml 2 ml=4mg, Dridol 2,5mg/ml 0,8-1 ml =1-1,25mg och Betapred 4mg/ ml 1ml=4mg... I ambulansen har vi tidigare haft Esucos men nu har vi bara Primperan vilket jag inte tycker har någon som helst effekt....

Användarvisningsbild
Ambulent
Inlägg: 10
Blev medlem: 15/4 2005 22:02
Ort: Västernorrland

Inlägg av Ambulent » 24/3 2006 17:25

ssk-ane-skåne skrev:Hej !

Hos oss på narkosen i Kristianstad så används Zofran som förstahandspreparat vid postop illamående(PONV) Vet man om att patienten har lätt för illamående så kombineras Zofran med Dridol och betapred. Vi ger då Zofran2mg/ml 2 ml=4mg, Dridol 2,5mg/ml 0,8-1 ml =1-1,25mg och Betapred 4mg/ ml 1ml=4mg... I ambulansen har vi tidigare haft Esucos men nu har vi bara Primperan vilket jag inte tycker har någon som helst effekt....
Du skrev bara vad ni använder, inte vad du tycker om effekten...
Jag har låg erfarenhet av antiemetika. Vad jag hört är att om man bara sprutar morfinet långsamt så ger det ej illamående. Jag tycker detta verkar fungera hyffsat, dvs. skjut inte i 10 mg på en gång.

Vid praktik under utbildningen använde jag inj. Primperan och inj. Kytril mot postop illamående. Primperanets effekt kan som någon skrev likställas med NaCl, men Kytril däremot har jag bara goda erfarenheter av. Alla pat blev inte helt befriade, men alla upplevde förbättring! Det är ju ett dyrt läkemedel förståss, men det fungerar ju också...

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 18/5 2006 23:57

Ett artikel som bekräftar Esucos förträfflighet!!!

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 19/5 2006 0:22

Novisen skrev:Ett artikel som bekräftar Esucos förträfflighet!!!

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum
Novisen!

En artikel som är mycket läsvärd! Bra tips! //BE SAFE
Blood Will Tell

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/5 2006 10:39

Ja.. accepterar inget annat än essucos:) Den måste börja tillverkas igen.

Skriv svar