Framtida antiemeticum?

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Anonymous

Framtida antiemeticum?

Inlägg av Anonymous » 16/11 2004 8:34

Inj. Esucos kommer att dras in pga låg användning.

Enligt min uppfattning är Esucos ett utmärkt antiemeticum för prehospitalt bruk. Fungerar (oftast) bra på morfininducerat illamående. Ringa/ingen påverkan på cirkulation och respiration. Måttlig påverkan på medvetandet (i aktuella låga doser).

Vad kommer Ni att använda för antiemeticum prehospitalt i resten av landet, och varför? :?:

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 16/11 2004 9:36

Förstår inte hur tillverkaren tänker? Det finns väl inte en enda postoperativ enhet eller ambulanssjukvård i landet som inte använder Esucos?! Alternativet är väl Primperan?

Användarvisningsbild
roadrunner
Inlägg: 51
Blev medlem: 12/3 2004 12:54

Indragning av läkemedel

Inlägg av roadrunner » 16/11 2004 13:24

Prehospital skrev
Förstår inte hur tillverkaren tänker?
Troligen är det företagsekonomin som styr, det kostar en hyfsat stor slant att hålla ett läkemedel registrerat och bevaka biverkningar mm. Många myndigheter kräver kontinuerligt olika "line listings" från tillverkarens biverkningsdatabaser och försäljningsdatabaser etc. Om en produkt inte genererar en intäkt som försvarar "registerhållningskostnaden" är det bättre att avregistrera produkten.

Dixyrazin är en "mogen" substans där väl patentskyddet har upphört och det finns kanske generikatillverkare som är beredda att ta över (om det går att få lönsamhet, förstås) :)

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 16/11 2004 13:36

Hej

Ett alternativ till Esucos torde väl vara Zofran? Används på akutmottagningar och i ambulans på olika platser. Ger ingen eller mycket liten påverkan på cirkulation/Respiration.

Någon som har erfarenhet av detta prehospitalt?
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 16/11 2004 15:21

När jag fick nyheten berättade för mig varjag lika frågande jag..

Jag fick då förklarat för mig att det var inj esucos 10 ml som ksulle försvinna men att 5 ml skulle finnas kvar. Jag vet inte om det stämmer eller inte..

Anonymous

Sakliga skäl?

Inlägg av Anonymous » 16/11 2004 18:20

Tillverkaren påstår att det inte bara är låg försäljning, utan att man också har haft svårigheter att framställa Esucos ... (vilket man ja har klarat många år tidigare...).

Tillverkningen anges upphöra. Och då går det inte att få fram det på licens heller. Om inte någon ny tillverkare tar upp det...

Zofran är avsevärt dyrare, men antalet patienter som behöver det är ju begränsat. Zofran användes från början som tillägg till onkologisk behandling men fungerar även bra vid postoperativt illamående.

Har någon tillgång till studie ang hur det fungerar prehospitalt?

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 16/11 2004 20:36

Dridol ,droperidol (neuroleptikum) använder vi på operation ,ibland betapred och som sista åtgärd Zofran. Dessa medel ges ofta förebyggande om man har en känd PONV. (post operativ kräkning och illamående) Dridol har också dokumenterad antiemetisk effekt på illamående orsakad av opiater. Man bör ge enbart esucos på indikation, ofta så ges det alltid tillsammans med morfin, vilket jag tycker är fel , hur gör ni?? Undantagen är ambulans, där har man förutom morfinets effekt också fordonets rörelse, åksjuka som negativ effekt som framkallar illamående. Man bör dock komma ihåg att smärta också kan framkalla illamående likaså dehydrering.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 17/11 2004 9:48

Dridol har vi tidigare också använt mycket men sedan något halvår tillbaka så är det indraget pga det har orsakat dödsfall utomlands. Det kan framkalla och förvärra arytmier.

Haldol som också är ett närbesläktat neuroleptikum kanske kan användas istället då de antiemetiska inslagen är som hos esucos. Dosnivåerna är lika också.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 17/11 2004 18:20

Hej Na- ssk, i vilket samband har det skett dödsfall ?, vilka doser har använts?? har du någon aktuell referens det skulle vara kul att läsa. Vi disskuterar just nu vilken regim vi ska använda oss av för att mildra illamåendet post op/ mvh Tomas

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 18/11 2004 9:59

Det finns en bra sida på läkemedelsverket.
http://www.mpa.se/observanda/obs03/030925_dridol.shtml

där står allt om det...
jag har pratat med våra narkosläkare och vi har inte en absolut förbud mot att använda dridol men det är inte första hands preparat längre. Ska vi ge det så ger vi det i dos 0.01 mg/kg (75 kg = 0,75mg)

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Framtida antiemeticum?

Inlägg av AMBASS » 1/12 2004 17:05

Vox skrev:Inj. Esucos kommer att dras in pga låg användning.

Enligt min uppfattning är Esucos ett utmärkt antiemeticum för prehospitalt bruk. Fungerar (oftast) bra på morfininducerat illamående. Ringa/ingen påverkan på cirkulation och respiration. Måttlig påverkan på medvetandet (i aktuella låga doser).

Vad kommer Ni att använda för antiemeticum prehospitalt i resten av landet, och varför? :?:
Hello Vox!

Jag delar din uppfattning om Esucos. Fungerar enligt mig mycket bra på många olika typer av rackartyg där illamående besvärar den sjuke/skadade. Har du prövat preparatet själv någon gång? Vad jag hört ryktas kommer Ecucos att ersättas av ett ännu mer effektivt medel. Möjligen är det ekonomiska intressen som licensrätter som spökar.

Jag sökte lite fakta i LB -04 men blev inte mycket klokare....

//Neuroleptikum, oron vara försvann.....
Blood Will Tell

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 1/12 2004 22:32

Wernvik skrev:Hej

Ett alternativ till Esucos torde väl vara Zofran? Används på akutmottagningar och i ambulans på olika platser. Ger ingen eller mycket liten påverkan på cirkulation/Respiration.

Någon som har erfarenhet av detta prehospitalt?
Hej!
Jag har endast erfarenhet av Zofran i samband med cytostatikainducerat illamående(på vårdavdelning). Där gavs det endast i dessa fall. Vid annat utlöst illamående användes Esucos alt. Primperan. Synd att Esucos är på väg ut. Den lugnande effekten är i många fall gynnsam i samband med smärtbehandling.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 18/12 2004 0:31

Det jag har hört om Dridol är att man är nöjd med den antiemetiska effekten man får. Min egen erfarenhet av Dridol stannar vid några gångers användning och jag känner fortfarande att jag har för lite erfarenhet för att uttala mig. Zofran har jag ingen erfarenhet av men vet personer som arbetat på ställen där man helt övergått till Zofran på alla typer av illamående med bättre och ännu mer momentan effekt än Esucos på alla dessa typer.

Dridol har en hel del farliga egenskaper hos hjärtpatienter och rätt så många av dessa mår illa, till stor del av att man ger Morfin lite för snabbt. Rekomendationen från tillverkaren är 4 timmar i övervakning vid antiemetiska doser.

Priset för Zofran är ca 130kr ampullen. Kanske ska man välja t.ex Primperan eller Haldol som förstahandspreparat och sedan testa Zofran som sista åtgärd? Eller allra bäst Esucos som förstahandspreparat(om det kommer tillbaka) och Zofran som andrahands?

Såg att apoteket börjat ta hem Dridol 2,5mg nu.

Novisen // som ogillar då patienter kräks på en.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 21/12 2004 23:16

Hej alla!

Någon som har erfarenhet av inj Stemtil 5mg/ml? Togs bort 2002 från apoteket. Kunde kanske vara ett alternativ till Esucos?

Anonymous

Usch

Inlägg av Anonymous » 22/12 2004 11:09

Enligt vår amb.överläkare i västernorrland skall vi efter nyår (när esucos är slut i förråden) inte behandla illamående längre. Vi får alltså inget ersättningspreparat. Han stödjer detta märkliga resonemang på att gästrikland inte använder antiemetika sedan ett år tillbaka.
Stämmer detta?
Tro vad mottagande sjukhus anser om att vi inducerar illamående och kräkningar hos patienter med hjärtinfarkter, har detta negativa effekter månne?

Skriv svar