midazolam och diazepam

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

midazolam och diazepam

Inlägg av peder » 2/10 2008 18:59

Jag undrar om nån känner till någon studie eller om det finns någon faktasida på nätet som jämför dormicum och stesolid. det jag funderar på är bla följande; (någon här kanske vet)

Vad är ekvivalenta doser?
Är midazolam lika bra till kramper? dos?
Ger midazolam kraftigare amnesi?
Är midazolam mer skonsamt hos äldre och leversjuka? (med tanke på halveringstiden).
Är midazolam lika muskelavslappnande som diazepam?
finns det någon skillnad på andningsdepression och cor-funktion (BT-fall) i ekvivalenta doser?

Finns det någon annan skillnad dem emellan som är bra att känna till?
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

AuF

Inlägg av AuF » 2/10 2008 20:50

Hejsan.

Sammanfattningsvis kan man ju säga att midazolam är ett beydligt mer potent läkemedel, har en kraftigare sederande effekt. Mycket mer vanligt i IVA vård än stesolid är. Midazolam ger även en betydligt kraftigare amnesi, något som ofta är begränsad vid stesolid.

Gällande kramlösande effekter så har midazolam ofta bättre effekt, speciellt på barn. 0.1mg/kg. Stesolid vid kramper på barn 0.2mg/kg. Dock så har ju midazolam mer uttalad andningsdepressiv effekt vilket säker gör att stesolid är vanligare, ffa prehosp.

Vi använder stesolid som första val på kramper, vuxna som barn. Brukar dock ge midazolam iv på barn om inte kramperna slutat efter en runda diazepam klysma.

Midazolam använder vi också i kombination med ketalar på cirk stabila pat.

Men det finns säkert någon IVA-narkos syrra här inne som har bättre farmakologiska kunskaper/erfarenheter av midazolam än mig.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 3/10 2008 8:11

Om det finns möjlighet använder jag hellre Propofol för att sedera/häva kramper som inte släpper på Stesolid.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 3/10 2008 8:34

auf; Menar du inte på insatbila aptienter? Det är ju dom man vill ge ketalar?

AuF

Inlägg av AuF » 3/10 2008 16:41

Hej Niklas.

Till hypovolema pat brukar jag ge ketalar men ínte midazolam. Vid övrigt kraftigt smärtpåverkade pat ketalar och midazolam. Kanske är det jag som överdriver midazolamets cirk negativa effekt... Det här är iaf de direktiv vi får av våra ane läkare...


Hur tycker du ?

Hälsningar Auf.

AMBSSK

Inlägg av AMBSSK » 13/10 2008 0:20

prehospital skrev:Om det finns möjlighet använder jag hellre Propofol för att sedera/häva kramper som inte släpper på Stesolid.
Propofol (Diprivan) är ju oerhört mkt bättre på att "släcka spraket" i cortex jmft med bensodiazepiner. Samma gäller ju även barbiturater såsom Penthotal eller Brietal (om det ens finns kvar). Däremot så är tillgången till dessa potenta anestetika begränsad i prehospitalt bruk.

Kort sagt; om du inte kan häva kramper med Stesolid eller liknande så är det vård med gasfoten som gäller. Glöm inte O2!

//edit: tryckfelsnisse

Skriv svar