Prehospital anestesi

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Prehospital anestesi

Inlägg av prehospital » 19/12 2004 9:05

I dagens tidningar, t.ex. www.op.se kan man läsa om en olycka där en tjej blev påkörd av en skoter, vilket resulterade i mycket fula bilaterala benfrakturer - bl.a. en öppen.

Hon fick hjälp av ambulanshelikoptern från Östersund och anestesisjuksköterskan i helikoptern sövde, enligt tidningsartikeln, patienten som fördes till Östersunds sjukhus. Bra jobbat ni i helikoptern, och heder åt ambulanshelikopterns ansvarige läkare som tror på sina anestesisjuksköterskors kompetens och låter dem få använda denna!

Tyvärr är det alltför få patienter i vårt land som kan få tillgång till prehospital anestesi vid behov. Vård på lika villkor? Vad säger Socialstyrelsen om detta?!

Tacksam om de anestesisjuksköterskor som får använda sin kompetens prehospitalt skriver en rad om detta i denna tråd. Gärna också vilka läkemedel. Och var du jobbar, ambulans, akutbil, helikopter.

God Jul och Gott Nytt År, alla debattörer! "Om alla tänker lika tänks det inte mycket"! :lol:

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 19/12 2004 14:24

Detta ämne har debbaterats i flera trådar så det är bra att det fått en egen plats. Hur mycket sövs det prehospitalt ?? Har man kunskapen och erfarenheten av anestesimedel så skulle det användas mer i ambulans än var det görs idag för det är väl fortfarande så att det man inte vet mår man inte dåligt av. Varför man inte använder sig av personalen kompetens beror säkert på flera saker. Vi alla är olika individer, jag har arbetat med narkosläkare som skulle ge mig vilken befogenhet som helst och andra där jag inte får ge supp alvedon till mig själv på eget initiativ. Det finns även ointresserade ambulansläkare som kanske mer eller mindre blivit ålagda att ta hand om ambulanverksamheten men är helt ointresserade. Det finns också ambulansläkare som vill vara kompis med hela världen och vågar inte ta i många ögon orättvisa beslut om förändringar av ambulansverksamheten. Starka krafter av fackliga lobbylister som motsätter sig utvecklig finns också. Det jag själv har upplevt är den egna personalen sätter stopp för utvecklingen på en mängd olika sätt. Det finns en avundsjuka att en del ska ha mer befogenheter andra, inget som helst patientfokus eller just de att det man inte vet mår man inte illa av. Är man rädd att man själv inte får hamna i fokus halkar hjälteglorian på sne?? Sen kan man förstås disskutera hur ofta det är bra med narkospersonal. Men hur ofta är det befogat med ambulans? mänder av olyckor som man åker på är rena taxitransporter, hur många hjärtstopp får vi igång? ändå kör vi våran a-hlr. Hur ofta behövs det ett trauma team som tar emot oss på akuten? det finns åtskilliga situationer där vi skjuter över målet och det måste vi få göra ibland.

Anonymous

Fel utgångsläge - eller?

Inlägg av Anonymous » 19/12 2004 16:43

Gång på gång dyker frågan upp "hur ofta söver vi prehospitalt...."

Är inte den frågan helt fel ställd? Kanske medvetet fel ställd, för att skapa ett cirkelbevis. "Vi söver nästan aldrig - alltså behöver vi inte söva". Och som den logiska följden: då behöver vi inte heller den kompetensen!

Nej, frågan borde väl ställas "Hur ofta borde vi söva prehospitalt, i organisationer, som arbetar i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet". Och då skall vi naturligtvis också minnas att "vetenskap och beprövad erfarenhet" är i högsta grad internationella företeelser.

Och ändå kommer naturligtvis kompetensen "att söva" aldrig att bli mer än en mycket liten del av de samlade kompetenskraven. Se tidigare inlägg!

God Jul önskas alla debattörer!

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 19/12 2004 17:24

Mycket bra inlägg, Vox! Tänk om fler inom ambulanssjukvården kunde ha detta kloka perspektiv! :wink:

Combitub! Att ange hur många gånger ett läkemedel används är helt irrelevant. Om det används en enda gång under året för att rädda ett liv/ta bort smärta så har det sin plats i akutväskan. En jämförelse: Hur många gånger används övrigt utrustning i ambulansen?

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 19/12 2004 19:46

OK, då förstår jag ;-) Min uppfattning är att Ketalar i lågdos (<0,5 mg/kg) inte är anestesi, men bör hanteras av anestesivan ambulanspersonal.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 20/12 2004 7:12

För att ta upp din första fråga prehospital om vi får använda vår anestesikompetens prehospitalt och svaret på den frågan är ja.

Vi har möjlighet att söva vid behov till de kategorierna vi anser oss behöva det. Det vi använder oss av är Ketalar (Astma, trauma bla), propofol (skallskador/trauma), midazolam (skallskador/trauma) , celo och framöver även ev esmeron om jag förstod våra nya direktiv från ambulansläkaren.

Vi na ssk som söver jobbar i helikopter samt vid prio 1 larm.

ketalar i lågdos håller jag med dig om prehopsital anser inte heller att det är anestesi men tycker att det är en självklarhet att anestesivan personal använder sig av det. Det är trotsallt inte fullt så ofarligt som det ofta föreställs.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 20/12 2004 14:59

Som en liten omvärldsjämförelse kan nämnas att en läkarbil bemannad med anestesiläkare i Köpenhamn under 2003 sövde 247 patienter av 50 000 ambulansuppdrag, varav 9131 läkarbilsuppdrag (ca 0,005 %, resp. 3,8 %). Jämför med Skåne, där fem akutbilar och två läkarbilar i f.d. Malmöhus län och Malmö stad, enligt uppgift i denna communityn, i 7 fall av drygt 66 000 ambulansuppdrag, varav 17 531 akutbils- eller läkarbilsuppdrag, sövde patienten prehospitalt (ca 0,0001 % resp. ca 0,0004 %. Avser prio 1-2, sjuktransport prio 3 ej medräknade).
Fler jämförelser. Köpenhamnsområdet har ca 1,9 miljoner invånare, Region Skåne har ca 1,1 miljoner.

Är köpenhamnarna mer på hugget än skåningarna? Eller varför denna skillnad?


Någon som har annan statistik att jämföra med?

Referenser:
http://www.akut.dk/Download/Aarsrapport2003.pdf
http://www.112.dk
http://www.skane.se/kamber

JOCWLA
Inlägg: 40
Blev medlem: 29/6 2004 3:32
Ort: Phoenix, AZ, USA

Inlägg av JOCWLA » 20/12 2004 18:48

Intressant att lasa om hur ni arbetar i Sverige. Som nagon namnde tidigare sa kanner jag igen den har diskussionen ocksa.
Vi anvander oss av nagot som heter RSI (Rapid Sequence Induction), nar vi skall intubera en patient. Oftast sa ar det Lidocaine (skall skador), Succynocholine, Midazalom, och sedan Norcouron, for att bi behalla nedsovning under transport, atropine for barn. Hur ofta vi gor det ar lite olika, Forra veckan sa RSI:ade vi 2 patienter inom loppet av 4 timmar, innan dess sa ar det nog ett par manader sedan. Nar vi borjar jobba som helikopter ssk pa foretaget som jag jobbar pa, sa far man en bredvidgang pa en manad, sedan sa far man bara jobba med erfaren personal tills man har klarat av sin 3 manaders utvardering. Under de forsta tre manaderna, sa blir det oftast transport av mindre kritiska patienter pa ett av vara flygplan, men ibland sa far man ett riktigt "train wreck".
3 manaders utvarderingen bestar av att man far "feedback" fran var Director of Nurses and Paramedics och sedan innebar det att man for arbeta ett patient fall pa var simulator, oftast sa ar det ett fall dar man maste RSI:a patienten och sedan far patienten ocksa ett hjartstillestand. Man maste verbalisera allt som man gor och gor man inte de ratta sakerna sa dor "patienten". Dockan vi anvander ar uppkopplad till en dator som kor hela patient fallet och gor att patienten blir samre om man inte gor de ratta sakerna. Nar jag borjade jobba sa fick jag ett test pa doserna varje morgon den forsta manaden fran ssk:n som jag jobbade med for att jag skulle kunna dem utan till aven om nagon vackte mig mitt i natten, for sa ar det ju, vi bestammer tyvarr inte nar manniskor skall bli sjuka.

Jonas
Native Air
Arizona

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 20/12 2004 20:52

RSI är väl bekant. I Sverige sker detta genom induktion med sömnmedel propofol/Pentothal/Ketalar samt muskelrelaxantia Celocurin. För underhåll används oftast propofol + Esmeron v.b.

Jag skulle inte vilja vara patient i USA med enbart de läkemedel som Du beskriver...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 21/12 2004 9:42

intressant att höra du det förhåller sig i usa. Faktum är att en disskusion om xylocard som intubationsmedel har startat om än än i liten skala iaf hos oss och isf vid skalltrauma patienter med sänkt GCS. Ska ta reda på mer under dagen om detta och se åt vilket håll det lutar.

Är det vanligt förekommande med icke depolariserade muskelrelaxantia ute i riket? för mig känns det som lite overkill....något av det svårare som finns är ju att hålla en jämn sedering, vilket kan vara nog så svårt i en op sal hur är det då inte i en ambulans!!!....vilket mao medför risken för awarness. Under sekundärtransporter till andra sjukhus är det en sak så patienten oftast är väl inställd på sederingen.

vad har ni för andra tillgångar för att skapa fria luftvägar prehosp? Lm? Lm fasttrach/ProSeal?, Combitub?, koniotomi?

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 21/12 2004 22:00

JOCWLA, jag förmodar att ni också använder midazolam och norcuron för fortsatt sedering eller? På skalltrauman använder vi oss av xylocain vid induktionen ( hospitalt) För att ventilera en patient optimalt så måste man använda sig ibland av esmeron visst det finns en risk för awerness. Men de gånger man har en ostabil patient där man inte vågar använda höga doser av sedering och för att patienten inte ska andas emot och tygga på tuben är det nog fördelaktigt med relaxantia, för att inte tala om hur skakigt det är i en ambulans och tuben rör på sig och irriterar larynx.

linjo

Inlägg av linjo » 31/12 2004 11:10

I södra Finland där jag jobbar så förekommer det nog otroligt sällan att någon annan än läkaren skulle söva en patient. Det förekommer dock att även ssk:na söver, men då via online konsultation. Och om en ssk söver på fältet där jag jobbar så har vi endast Rapifen/Stesolid kombination till förfogandet, i framtiden kanske Dormicum istället för Stesolid. Så det är inte mycket att hurra för! :(
Vet endast två enheter där man skulle ha propofol i bilen, förutom då läkarenheterna.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 5/1 2005 17:23

Kommentarer till fakta om Sveriges ambulanshelikoptrar: Lyckseles kostnad för helikoptern är 28 miljoner inte 13 miljoner, dessa siffror är från när försvaret flög helikoptern. 2004 bedrivs helikopterverksamhet av en privat entreprenör. Enbart anestesisjuksköterska följer med från Gotland och Östersund, Östersund kostar 15 miljoner övriga mellan 25 och 33 miljoner kronor, hur många ambulanser får man för mellanskillnaden ??

Skriv svar