Atropin vid AV-block

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

AuF

Atropin vid AV-block

Inlägg av AuF » 1/2 2009 16:11

Hej.

Har läst mig till att vid AV-block 2 (typ2) och AV-block 3 kan det ibland vara direkt ogynnsamt att tillföra atropin.

Men om man har en hemodynamisk instabil pat med tex puls under 40 och påverkad av detta så måste väl ändå atropin vara värt ett försök.

Det står ju tex inget i våra behandlingsriktlinjerna om AV-block 2-3 skulle vara en kontraindikation för atropin.

Tacksam för lite synpunkter i ämnet. 8)

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Atropin vid AV-block

Inlägg av AMBASS » 1/2 2009 19:12

AuF skrev:Hej.

Har läst mig till att vid AV-block 2 (typ2) och AV-block 3 kan det ibland vara direkt ogynnsamt att tillföra atropin.

Men om man har en hemodynamisk instabil pat med tex puls under 40 och påverkad av detta så måste väl ändå atropin vara värt ett försök.

Det står ju tex inget i våra behandlingsriktlinjerna om AV-block 2-3 skulle vara en kontraindikation för atropin.

Tacksam för lite synpunkter i ämnet. 8)
Hej AuF!

Genom att tillföra Atropinsulfat bör det i grunden finnas en godtagbar AV-överledning, vilket sannerligen inte är lätt att diagnosera alla gånger, således kan man ställa sig frågan om Atropinsulfat ensamt har effekt. Således gives ofta Atropinsulfat tillsammans med andra medikament och klinfysiologiska åtgärder.

Vid instabil hemodynamik, vilket är hyggligt vanligt vid lungemboli (ca 5-10%) där kraftig allmänpåverkan och svår andnöd, yrsel och svimning finns med i anamnesen är det viktigt att följa upp. Ofta kan det också röra sig om hjärtsvikt eller kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) så frågan berör verkligen både klinik och prehospital sjukvård. Med detta skrivit anser jag att de kliniska fynden får avgöra terapival, men att det i ett akutläge kan vara värdefullt att se STORT.

(AMBASS)
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 1/2 2009 22:30

Ursäkta svenskan. Den är inte vad den borde inom detta område.

AV block är inte en kontraindikation hos oss. Man får dock se upp med andra möjliga bradykardi aetiologier, som GI eller paralytic illeus, till exempel. Man bör också beakta att Atropine parasympatisk innhibering kan föregås av stimmulering som leder till temporär brady innan önskad effekt.
Hälsningar,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

AuF

Inlägg av AuF » 2/2 2009 15:52

Hej Ambass och Gosta.

Tackar för era svar!

Mvh Auf

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 3/2 2009 9:22

Har du en patient so har en SYMTOMGIVANDE bradykardi tycker jag man ska ge atropin på vid indikation. Vi behandlar symtomen och har man en pateint som går kanske i 27-35 som är vanligat vid AV 3 så så har patienten inte en fullgod cirkulatio och då är det värt att testa atropin med gott samvete.

Skriv svar