Stesolid + dos

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 17/2 2009 21:29

I viss litteratur samt den info som man fått av andra är att diazepam har lång halveringstid. I litteratur står det upp till 40-50 tim. I fass uppges halverinstiden till ca 15 min. Min uppfattning är att fass mer menar omdistribution från målorgan till annan vävnad. Jämför med tiopental som har en snabb omdistribution från hjärna till annan vävnad. För pento uppges eleminationshaveringstiden både i fass och litteratur till ca 9 tim. Och i fass uppges att pento ge upvaknande/omdistribuation efter ca 30 min.
To whom much is given, much is expected.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 21/2 2009 11:41

1.25 mg initialt (för att det är lättare att dosera) och väntar sedan ut effekten. Sedan Morfin ca 1 ml/10 kg.

Har patienten väldigt ont eller är cirk påverkad kör jag Mid/Ket i förhållandet 2 mg/75mg på den medicinska normen (alltså mig själv). :)

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Inlägg av Rookie. » 4/3 2009 8:04

Hej.

Kan man ge inj stesolid IM vid tex kramper om man har svårt med kärlaccess under tex en kramp. Doser likt iv adm ?

Läste i en annan tråd där Midazolam IM togs upp. Vilka doser har ni gett IM till barn/vuna vid kramper ?

Hälsningar Rookie.

SSK

Inlägg av SSK » 4/3 2009 20:13

Rookie. skrev:Hej.

Kan man ge inj stesolid IM vid tex kramper om man har svårt med kärlaccess under tex en kramp. Doser likt iv adm ?

Läste i en annan tråd där Midazolam IM togs upp. Vilka doser har ni gett IM till barn/vuna vid kramper ?

Hälsningar Rookie.
Diazepam går ju administrera IM. Har själv gjort det på ordination. dock ej pga kramper utan som premedicinering. Har för mig att det är ganska vävnadsirriterande. Vid kramper skulle nog rektal administrering vara minst lika effektivt. Har hört talas om ett fall då personen i fråga krampade och personalen blev förvånade då de upptäckte att patienten var rectumamputerad. I det läget kanske IM administrering kunnat funka om venväg är omöjlig att etablera.

112paramedic
Inlägg: 39
Blev medlem: 12/7 2006 18:18

Stesolid + dos

Inlägg av 112paramedic » 4/3 2009 20:32

Intressant!

Vissa experter här med ambulanssjuksköterskekompetens, tycker en sak, andra med anestesivub, tycker en sak.

Många pratar om vad det står i Fass, doseringar, halveringstider, ja allt som står i Fass! Precis som Svensson läser tidningen, allt är sant!

Varje patient, är en enskild patient, ålder, bakgrund, sin problematik, sina läkemedel, oavsett vad som står i Fass, eller vad ni läst, stämmer?!

Problematik: Frakturer: Reponering: Stesolid, efter patientens fysiska status, äldre, yngre, Morfinpreparat?

Problematik: frakturer: reponering: Dormicum, efter patientens fysiska status, äldre, yngre, Ketalar?

Vilka doser bensodiazepiner har patienterna fått, ålder? vilka doser Morfinpreparat? behandling, reponering, TID för insatt läkemedel - reponering? Efter administrering kan ALLA vänta sig en effekt av Stesolid inom några minuter. Beroende på antal mg, ålder, läkemedelshistoria, effekt. Tappar andningen.

Vilka doser morfinpreparat?, ålder, läkemedelshistoria?,

Konklusion: Äldre har sämre ämnesomsättning än 20 års värnpliktiga som nämns i Fass! 1: Stesolid gör att äldre tappar andningen vid mycket låga doser, Morfinpreparat gör att äldre tappar andningen och att det tar MYCKET längre tid för att verka, frakturen triggar patienten att andas, vid administration tar det ex. lång tid, minst 15-30 minuter. Reponering, efter det tappar patienten andningen totalt för då finns inget som triggar patienten.

Dormicum, titretrat, Ketalar, titrerat, snabbt in ( 1minut), snabbt ut (10-15 minuter), Dormicum gör att patienten har amnesi från tillfället, detta måste vara optimalt, samt att patienten hela tiden har sin spontan andning i kombination med Ketalar! Efter det fyller man på med smärtstillande (längre verkan) vad direktiven säger.

Frågeställning varför tappade patienten andningen på Ketalar?

Morfinpreparat administrerat innan Ketalar gör att patienten kan tappa andningen, Snabb administrering av Ketalar (och om morfinpreparat givet innan) kan ge andningsuppehåll. Vet man om det så kan man åtgärda problemet!

Kunskap/erfarenhet är fult/inte fult i Sverige trots jantelagen, det beror bara på individen kunskap/inte kunskap/accepterad/inte accepterad av kollektivet (ambulans), kunskap är INTE FIENTLIGT!! Men för dina kamrater, då kan du mer än dem! Då är du fientlig!!

Hur vill ni vara/bete er? finns denna mobning? (paratens i diskussionen)
carpe diem

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Re: Stesolid + dos

Inlägg av van the man » 4/3 2009 21:57

112paramedic skrev:Intressant!

Vissa experter här med ambulanssjuksköterskekompetens, tycker en sak, andra med anestesivub, tycker en sak.

Många pratar om vad det står i Fass, doseringar, halveringstider, ja allt som står i Fass! Precis som Svensson läser tidningen, allt är sant!

Varje patient, är en enskild patient, ålder, bakgrund, sin problematik, sina läkemedel, oavsett vad som står i Fass, eller vad ni läst, stämmer?!

Problematik: Frakturer: Reponering: Stesolid, efter patientens fysiska status, äldre, yngre, Morfinpreparat?

Problematik: frakturer: reponering: Dormicum, efter patientens fysiska status, äldre, yngre, Ketalar?

Vilka doser bensodiazepiner har patienterna fått, ålder? vilka doser Morfinpreparat? behandling, reponering, TID för insatt läkemedel - reponering? Efter administrering kan ALLA vänta sig en effekt av Stesolid inom några minuter. Beroende på antal mg, ålder, läkemedelshistoria, effekt. Tappar andningen.

Vilka doser morfinpreparat?, ålder, läkemedelshistoria?,

Konklusion: Äldre har sämre ämnesomsättning än 20 års värnpliktiga som nämns i Fass! 1: Stesolid gör att äldre tappar andningen vid mycket låga doser, Morfinpreparat gör att äldre tappar andningen och att det tar MYCKET längre tid för att verka, frakturen triggar patienten att andas, vid administration tar det ex. lång tid, minst 15-30 minuter. Reponering, efter det tappar patienten andningen totalt för då finns inget som triggar patienten.

Dormicum, titretrat, Ketalar, titrerat, snabbt in ( 1minut), snabbt ut (10-15 minuter), Dormicum gör att patienten har amnesi från tillfället, detta måste vara optimalt, samt att patienten hela tiden har sin spontan andning i kombination med Ketalar! Efter det fyller man på med smärtstillande (längre verkan) vad direktiven säger.

Frågeställning varför tappade patienten andningen på Ketalar?

Morfinpreparat administrerat innan Ketalar gör att patienten kan tappa andningen, Snabb administrering av Ketalar (och om morfinpreparat givet innan) kan ge andningsuppehåll. Vet man om det så kan man åtgärda problemet!

Kunskap/erfarenhet är fult/inte fult i Sverige trots jantelagen, det beror bara på individen kunskap/inte kunskap/accepterad/inte accepterad av kollektivet (ambulans), kunskap är INTE FIENTLIGT!! Men för dina kamrater, då kan du mer än dem! Då är du fientlig!!

Hur vill ni vara/bete er? finns denna mobning? (paratens i diskussionen)
Och?
To whom much is given, much is expected.

AuF

Inlägg av AuF » 4/3 2009 23:03

Har varít med och givit stesolid IM ett par gånger. Dock inte på kramper utan på våldsamma psykoser ihop med haldol. Så visst går det, men har själv ingen erfarenhet av midazolam/stesolid IM på kramper.

Hur hanterar vi ihållande kramper där pat är svårstucken och rektal stesolid inte fungerar ? Är midazolam/stesolid IM ett altenativ här? Kanske I.O infart ?

Dela gärna med er av era tankar.

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 5/3 2009 0:10

AuF skrev:Har varít med och givit stesolid IM ett par gånger. Dock inte på kramper utan på våldsamma psykoser ihop med haldol. Så visst går det, men har själv ingen erfarenhet av midazolam/stesolid IM på kramper.

Hur hanterar vi ihållande kramper där pat är svårstucken och rektal stesolid inte fungerar ? Är midazolam/stesolid IM ett altenativ här? Kanske I.O infart ?

Dela gärna med er av era tankar.
I NSW ger man i dessa fall midazolam IM. Vi brukade ge Diazepam PR men har slutat med det eftersom IM midazolam fungerar väl, och snabbare.
IO är inte heller så lätt när pat har ihållande svåra kramper. Tror inte heller att det skulle verka snabbare än IM midazolam.
Hälsningar,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 5/3 2009 9:07

Hur stora doser ger man av midazolam IM, IV på indikationen kramper?
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 5/3 2009 10:04

peder skrev:Hur stora doser ger man av midazolam IM, IV på indikationen kramper?
Från ACT Ambulance.
Skall försöka ladda upp hela deras pocket guidelines.
Gösta

Seizures
Adult dose: Up to 0.1 mg / kg l.V., over 2 mins, until fitting ceases.
Repeat if fitting continues or recurs.
Paed dose: Up to 0.1 mg / kg I.V., over 2 mins, until fitting ceases.
Repeat if fitting continues or recurs.
I.M: 0.1 mg/kg. Repeat x1 after 10 mins as necessary.
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 6/3 2009 10:14

AuF skrev: Hur hanterar vi ihållande kramper där pat är svårstucken och rektal stesolid inte fungerar ? Är midazolam/stesolid IM ett altenativ här? Kanske I.O infart ?

Dela gärna med er av era tankar.
Jag skulle rekomedera Midazolam intranasalt. Fungerar kanon. Minst lika bra som rektal Stesolid. Mindre klabbigt och mindre strul. Näsan oftast lättare att komma åt.

Droppa i näsan eller använd en tratt som finns att sätta på sprutan som finfördelar det.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

AuF

Inlägg av AuF » 6/3 2009 10:36

Den här "tratten" är den nåt speciell man kan beställa in för intranasalt bruk eller funkar det ?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 6/3 2009 20:41

112: Jag håller med dig. Tycker dock inte att en ane. syrra på något sätt skulle smärtlindra bättre än en amb. skk. Iaf inte med morfin/stesolid som nästan aldrig används på huset. Jag tycker också att det är detta + en mindre dos ketalar som en amb. ssk ska ha. Det räcker oftas.

Jag tycker inte jag som anessk har mer erfarnehet än någon annan att smärtlindra prehospitalt, det är ljusår från hur man jobbar inne på huset. Skillnaden jag ser är när man börjar överdosera det jag har delegering på att jag kanske har mer rutin att åtgärda felet. Jag tror också jag fårdet aningen (kanske oförtjänt) lättare att försvara mig om det skulle "bli någonting" i efterhand.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 6/3 2009 23:16

AuF skrev:Den här "tratten" är den nåt speciell man kan beställa in för intranasalt bruk eller funkar det ?
Det är en liten konad sak som man sätter på spruttoppen som finfördelar vätskan i en dimma. Den är konad för att passa in i näsan.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Christian

Stesolid + dos

Inlägg av Christian » 19/3 2009 2:10

Hej!
En fråga. Är ni på riktigt?
Man blir ju mörkrädd av diskusionen. FASS kan väl inte användas som kokbok för att lära sig vilka läkemedel som ska användas till vad heller.
För att lära sig det rekomenderas bok i farmakologi.
Stesolid har enl mig så gott som ingen plats prehospital. Ska det smärtstillas så använd smärstillande.
Behöves det ångestlindríng så prata med patienten.
Ska det sprutas höga doser Ketalar (men det ska det ju oftast inte) så är midazolam mycket bättre.
Stesolid är inget bra antiemetikum att avända innan man sprutar opioid.
Det finns väl behandlingsriktlinjer och delegeringar som styr indikation och dosering, eller?
:shock: :oops: :roll: :?

Låst