Generella direktiv/utökade ordinationer för spec.ssk.

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

SSK

Generella direktiv/utökade ordinationer för spec.ssk.

Inlägg av SSK » 14/2 2009 20:45

Hejsan. Har under min VUB träffat människor yrkesverksamma inom ambulansen från många olika landsting. Jag märker att diriktiven för VUB personal skiljer sig markant. I vissa landsting gäller utökade deligeringar för VUB personal. Ett exempel är Ketalar, där VUB ane-ssk får ge högre doser. Ett annat landsting ger SSK med akut-VUB (IVA; ANE; AMB) möjlighet att spruta Seloken utan föregående läkarkontakt. Ett tredje ger slät SSK båda ovanstående möjligheter.

Vad jag vill veta är: Vilka extra befogenheter eller personliga deligeringar kan komma i fråga i ert landsting? Är dessa generella efter genomförd VUB eller är de personliga med krav på rotation? Trevlig helg//SSK

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 14/2 2009 23:04

I skåne råder det idag ingen skillnad mellan grundsyrra och vubbad syrra i fråga om delegeringar. den enda egentliga skillnaden är att anestesisyrror har formell kompetens på intubering och larynxmask. Just intuberingen kommer snart att ändras även för anstesisyrrorna och det ska krävas minst 2 års yrkeserfarenhet från anestesin för att kalla det formell kompetens, annars gäller samma delegeringsregler som för en ambulanssyrra.

Jepz00r
Inlägg: 42
Blev medlem: 15/3 2007 14:33

Inlägg av Jepz00r » 16/2 2009 11:48

hur gör ni som inte har formell kompetens för intubering när ni står inför en sådan situation?

anestesiologsyd

Inlägg av anestesiologsyd » 16/2 2009 17:06

Isidor skrev:I skåne råder det idag ingen skillnad mellan grundsyrra och vubbad syrra i fråga om delegeringar. den enda egentliga skillnaden är att anestesisyrror har formell kompetens på intubering och larynxmask. Just intuberingen kommer snart att ändras även för anstesisyrrorna och det ska krävas minst 2 års yrkeserfarenhet från anestesin för att kalla det formell kompetens, annars gäller samma delegeringsregler som för en ambulanssyrra.
Och det var verkligen på tiden.

SSK

Inlägg av SSK » 16/2 2009 18:09

anestesiologsyd skrev:[Och det var verkligen på tiden.
Varför är det på tiden?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 21/2 2009 11:35

SSK:
För att man inte ska intubera någonstans utan vettig erfarnehet och det är att jobba på anestesin då och då..


I sthlm är skillnaden mellan anesyrror och amb. ssk att de får ge rapifen och dormicum om de har 6 mån erfarnehet från ane nyligen. Akutbilssyrorna har så länge de finnas kvar en hel del extra lm; Dormicum, pento, cyanokit, celo och jag har säkert missat något

Luftvägshantering i sthlm län kommer se ut så här i framtiden enligt Maret Kastren;

SSK oavsett specialitet (eftersom akutbilarna försvinner); Larynxmask på DÖDA. Ej efter sövning

Läkare; Intubation döda och efter sövning

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 21/2 2009 12:49

Vilken tur att man tar bort intubation på döda för ssk. Det är ju så himla svårt att intubera. Men hur gör dom om ssk har satt larynxmask. Skall läkaren då tuba. Varför skall det vara så svårt att ge ssk individuella ordinationer.
To whom much is given, much is expected.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 21/2 2009 14:11

Man vill inte ge individuella ord.. SSK ska inte tuba prehospitalt enligt Kastren.

Ja, så är det ju i andra landsting. Man tar bort larynxmasken och intuberar. Ser inget konstigt med det. Däremot tycker jag att det är en märklig generalisering man gör när amn tar bort intubationen rakt av..

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 21/2 2009 19:37

Det är ju spel för galleriet. Har man väl satt en lma och börjat ventilera så varför dra ut den och sedan tuba bara för att läkaren skall få känna att de tillför något. Antingen så säkrar man en luftväg med en gång med intubering eller så kan det duga med lma hela vägen. Och jag antar att ambulansen är så gott som inne på akuten innan läkaren hinner tuba. I alla fall i sthlm.
To whom much is given, much is expected.

Skriv svar