succinylkolin och brännskada

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

succinylkolin och brännskada

Inlägg av Niklas Karlsson » 27/8 2009 10:37

Hur resonerar ni kring succinylkolin vid svåra brännskador som kvalificerar sig för crush? Hur resonerar ert landsting? Tar man hänsyn till brännskadan eller går man efter vanliga RSI riktlinjer? Hur hade ni löst detta rent praktiskt på fältet?

För att föregå era svar tänkte jag beskriva hur jag skulle göra och vad jag vill göra men inte har möjlighet till.

Rapifen omedelbart som smärtlindring. Crush med tiopental (om inte ketalar med midazolam är indicerat) och succinylkolin. Hade jag haft rokuroinum hade jag istället valt det pga kaliumfrisättningen (därav frågan).

Andra landsting tänker olika, hur tänker ni hos er?:)

Nurse Anesthetist
Inlägg: 17
Blev medlem: 10/8 2009 21:11

Re: succinylkolin och brännskada

Inlägg av Nurse Anesthetist » 27/8 2009 14:01

I det akuta skedet vid en färsk brännskada har kaliumfrisättningen vid administrering av syccinylkolin ingen större klinisk betydelse. Det är vid upprepade narkoser i brännskadans senare skede som risken med hyperkalemi föreligger då syccinylkolin ges. RSI genomförs däför initialt som vanligt (med syccinylkolin) vid brännskada. Så resonerar man i det landsting, med riksspecialitet i brännskadevård, där jag arbetar.
Nurse Anesthetist

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Re: succinylkolin och brännskada

Inlägg av Niklas Karlsson » 27/8 2009 15:01

Väldigt intressent! Vi har fått (inte på delegering eftersom läkarna då är ansvariga) information att vi ska undvika intubation enligt riktlinjerna på svårt brännskadade av just den anledningen.. Att det skulle vara stor risk för livshotande arrytmier.

Nurse Anesthetist
Inlägg: 17
Blev medlem: 10/8 2009 21:11

Re: succinylkolin och brännskada

Inlägg av Nurse Anesthetist » 27/8 2009 16:55

Citerar Anestesikompendium från mitt sjukhus ang. succinylkolin (Celocurin®):

"Större ökningar av serumkalium (5 mmol/L) och arytmier har setts hos patienter med brännskada, myotonier och vissa neurologiska sjukdomar. Eftersom dessa effekter kommer först 3 - 5 dagar efter akut brännskada kan dock Celocurin® användas i den akuta situationen."

Till Niklas Karlsson. De läkare som utfärdat riktlinjerna i ditt landsting kanske inte har kliniska erfarenheter av brännskadevård i samma omfattning för att känna till detta.
Nurse Anesthetist

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Re: succinylkolin och brännskada

Inlägg av Gosta » 28/8 2009 1:37

Har använt Sux vid intubering/ventilering vid svåra brännskador i Iraq. Det har varit i kombination med multitrauma. Hyperkalemi har förekommit i en del fall, men var förmodligen associerat till hela skadebilden och inte endast brännskadorna.

MVH
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Re: succinylkolin och brännskada

Inlägg av Gosta » 28/8 2009 6:28

Citat från Mims.

Suxamethonium Chloride Injection BP

MIMS Full Prescribing Information
Section: 16(b) Neuromuscular blocking agents


Contraindications
Personal or family history of malignant hyperthermia, genetically determined disorders of pseudocholinesterase, myopathies associated with elevated creatine phosphokinase (CPK) values, Duchenne's muscular dystrophy, known hypersensitivity to suxamethonium, severe hyperkalaemia, acute narrow angle glaucoma, and the presence of penetrating eye injuries (suxamethonium may cause a slight transient increase in intraocular pressure).

After the acute phase of injury following major burns or multiple trauma, renal impairment with a raised plasma potassium concentration or in those with extensive muscle degeneration, e.g. recent paraplegia and severe long lasting sepsis because such patients may become severely hyperkalaemic when given suxamethonium, resulting in cardiac arrhythmia or arrest.



Sux är kontraindikerat efter akut-skedet, men alltså ej i akut-skedet.
Nurse Anesthetist får Internationellt medhåll.
Hälsningar,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

AEG
Inlägg: 29
Blev medlem: 10/10 2004 12:34

Re: succinylkolin och brännskada

Inlägg av AEG » 28/8 2009 9:48

Celocurin kan användas de första 24timmarna efter brännskadan.

antirevirpink

Re: succinylkolin och brännskada

Inlägg av antirevirpink » 31/8 2009 10:09

A kommer alltid först. Man får göra vad som behövs. Ingen luftväg och det andra kan kvitta. Är Celo det man har bör man använda det. Detta är bara min åsikt. I Skåne är vi inte betrodda med Celo längre när PHAT kom försvann Celo och när de försvann fick vi inte det tillbaka. Det genrerella i Skåne är att inte tuba prehospitalt (undantag P-HLR) då vi har en överläkare som skrivit artiklar i ämnet att det bara är anestesiläkare som kan intubera. Jag tror att det inte dröjer länge förrän det blir totalförbjudet. Man litar för mkt på LM osv...och för lite på sin personal.

mrundstr
Inlägg: 2
Blev medlem: 17/10 2010 20:47

Re: succinylkolin och brännskada

Inlägg av mrundstr » 17/10 2010 21:21

Brännskada ger efter ett par dagar en ökad antal/uppgradering av acetylcholinreceptorerna, med ökad risk för hyperkalemi om succinylcholin ges. Denna risk kan kvarstå rätt länge upp till år enligt Nagelhout "Nurse anesthesia", s.188.

Skriv svar