Smärtstillning BUK

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

mårtensson
Inlägg: 6
Blev medlem: 9/3 2007 10:43

Smärtstillning BUK

Inlägg av mårtensson » 15/10 2009 10:50

Hej
Önskar er asikter och tips om smärstillning av bukar prehospitalt. E relativt ny och de spec ssk jag jobbat med jobbar anorlunda. Har ketogan och spasmofen i bilen. Hur ser ni på att ge s.c rel till i.m och iv. Eller ger ni hälften s.c och i.v. har oftast max 15 min transport i bilen och vill ju gärna se dem smärtstillade i bilen men samtidigt om det tar ett tag innan dom träffar doktor på akuten e det inte fel om effekten sitter i..tacksam svar

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Re: Smärtstillning BUK

Inlägg av ambus » 22/10 2009 23:03

Från att ha tidigare haft ett moderat synsätt inom ambulanssjukvården och mycket tillbakadraget behandlings-sätt gällande akut buksmärta är min uppfattning att man numera ger lite mer frikostig smärtlindring, med synsättet att "en patient inte ska behöva lida".
Det finns en tidsaspekt inlagd dock och man kan väl tycka att om patienten är inne på akutmottagningen inom 5-10 minuter, så bör man reflektera en extra gång över att ge ev smärtlindring i ambulansen (dock ändå att sätta nål och ev dropp), eftersom det då kan tänkas vara en god idé att det akut-team som finns, har möjlighet att bestämma smärtlindringsbehandling "från start", s a s.
DÄREMOT OM tiden och den geografiska sträckan är lång mellan hämt-plats och akutmottagning, bör vi vara frikostiga med smärtlindring, vilket vi väljer är olika beroende på de generella ordinationer vi har från ambulansläkarna i landet. Viktigt är ju också att, beroende på status, (ex blodtryck, misstanke om ev blödning, saturation osv) göra en bedömning hur smärtlindringsregimen skall se ut från fall till fall. Finns dessutom trauma med i fallet, är patienten multisjuk med andra symtom? Misstänker Du andra parametrar som behöver tas med i helhetsbedömningen, ex anamnes om tidigare ev traumor, operationer, tumörer komplikationer etc.?
Argumentet tidigare har varit, att man skulle maskera smärtbilden på akutmottagningen och därmed MISSA ev skador, något som jag, efter att ha konsulterat FLERA kirurgläkare, inte hittat stöd för längre. Man ser däremot allvarligare på att en patient med kraftig buksmärta inte getts lindring under den långa och inte alltför ovanligt jobbiga tiden in till sjukhuset. Väl där på sjukhuset finns mätinstrument och tillgång till diagnosticeringsmetoder som jag ej känner till, men som gör att det inte är lika viktigt att komma in med en kraftigt smärtpåverkad akutbuk-patient.
Finns mycket att diskutera kring detta och man kommer snabbt in i en etisk diskussion likväl, där patientens upplevelse bör aktas, likväl tiden för diagnos och behandling av åkomman. Man kan ju även reflektera över skillnaderna i vilket/vilka organ i buken som åsamkar denna smärta, och betydelsen av livsviktiga funktioner på en gradskala gällande detta, samt om det redan FINNS en smärtlindring av pågående ordination, som behöver vägas in i bilden. Detta svar är inte på något sätt komplett utan snarare en introduktion till diskussionstrådens fråga. Ser fram emot framtida svar och reaktioner.
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Re: Smärtstillning BUK

Inlägg av peder » 26/11 2009 11:42

Att smärtlindra en akut buk är inte samma sak som att smärtlindra en fraktur. Min uppfattning är att en patient med en fraktur ska vara smärtfri, medan en akut buk ska man ge så mycket (lite) smärtlindring så att de kan ligga still och att smärtan inte upptar hela deras uppmärksamhet. De ska/kan fortfarande ha ont till viss del.

Jag anser inte att körtiden spelar någon roll. Det ligger i vår yrkesstolthet att påbörja behandlingen prehospitalt. Att vänta och låta läkare välja smärtlindringsmetod är ointressant för patienten. Uppgiften är att smärtlindra patienten, inte tillfredställa kirurgen.

Jag har en äldre kollega som tidigare aldrig smärtlindrade bukar. Men han har ändrat uppfattning efter att han själv fick uppleva gallstenssmärtor.

Spasmofen ges s.c. Ketogan tycker jag ska ges i.v. prehospitalt, eftersom man då har snabbare effekt. Jag ger ketogan s.c. endast om jag har svårigheter att få in en nål.

phajaa
Inlägg: 1
Blev medlem: 19/12 2014 5:42

Re: Smärtstillning BUK

Inlägg av phajaa » 19/12 2014 5:43

Värnamo använder SLAS riktlinjerna med lätt modifikation men de finns inte publicerade på nätet............!!!!!!!!!!!!!!
kaleem

Skriv svar