Adrenalin

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

eugenia

Adrenalin

Inlägg av eugenia » 29/3 2004 21:49

Har ni läst det senaste från Socialstyrelsen? Nu förbjuder de Adrenalininh. eftersom det inte finns med som behandlingsriktlinje i FASS. Men det gör inte Adrenalininj. vid hjärtstillestånd som anges i Cardiologföreningens riktlinjer för A-HLR heller. Hur ska man då behandla? Intrakardialt tror jag inte någon av yrkesgrupperna kommer att få ge?! Slopa nu Socialstyrelsens ambulansråd eller vad de kallar sig och skapa en nationell grupp (med ambulanssjukvårdare, sjuksköterska i ambulans, ambulanssjuksköterskor och narkossköterskor i ambulans) som arbetar med ambulanssjukvård oavsett medicinsk bakgrund.

Användarvisningsbild
roadrunner
Inlägg: 51
Blev medlem: 12/3 2004 12:54

Adrenalin

Inlägg av roadrunner » 30/3 2004 10:02

Läser man FASS så hittar man att Adrenalin injektionsvätska får ges som *injektion* subkutant, intrakardiellt eller intravenöst på vissa indikationer och med vissa doseringar.
Däremot står det inte att man får ge injektionslösning som inhalation. Jag tror knappast att tillverkaren testat och ansökt om denna administrationsform. Om någon patient skadas kommer ju skadeståndskravet att riktas mot tillverkaren (som är skyddad om medlet inte får ges på ett visst sätt) och därefter mot den som givit läkemedlet felaktigt.

Så visst kan adrenalin försvara sin plats i akutmedicinförrådet. Så SoS har väl egentligen bara sett till att man följer Läkemedelsverkets anvisningar om hur läkemedel får användas.

eugenia

Inlägg av eugenia » 30/3 2004 10:33

Ja intravenöst, men endast vid andra tillstånd än hjärtstillestånd. FASS har ju inte tagit upp Adrenalininj. undre hjärtstillestånd, så varför skall det vara tillåtet att göra en egen bedömning där, men inte som inhalation. Det innebär ju också att NSK inte får rätt att administrera det i tuben heller under hjärtstillestånd om venväg inte kan skapas. Dessutom har ju Adrenalininh. fungerat utan negativa konsekvenser i alla år. Och när det ordinerats av ambulansläkarna, tycker jag ju att de på något sätt måste säkerställt användningen?

Jag förstår att man skall skydda alla parter, men då hade det kanske varit enklare att göra tvärtom. Undersöka möjligheten till att använda det som inhalation, istället för att förbjuda.

Användarvisningsbild
roadrunner
Inlägg: 51
Blev medlem: 12/3 2004 12:54

FASS igen...

Inlägg av roadrunner » 30/3 2004 11:25

Under "Adrenalin NM Pharma" står det:
Hjärtstillestånd: Intrakardialt 0,1–1,0 ml (=0,1–1 mg adrenalin), helst utspädd med några ml isoton koksaltlösning eller glukoslösning.
Visst används adrenalin som instillation i tub, men det är definitivt inte i linje med tillverkarens rekommendation. OK -det är i linje med "vetenskap och beprövad erfarenhet", det medger jag... Men det räcker inte för att ge en generell ordination. Visa mig den ambulansöverläkare som ger en generell ordination (eller en delegering) som innefattar användning av läkemedel mot tillverkarens rekommendation och mot läkemedelsverkets regler. Och till sist är det tillverkarens sak att överväga om man vill dra igång ett kliniskt prövningsprogram för att få injektionslösningen godkänd för tracheal instillation eller som inhalationslösning. Med tanke på miljonkostnaderna för prövningarna kan man nog inte säga att marknaden genererar inkomster i samma klass, dvs rena förlustprövningen. Tyvärr!
Senast redigerad av 1 roadrunner, redigerad totalt 30 gånger.

Anonymous

Regelverket?

Inlägg av Anonymous » 30/3 2004 12:01

Fass är främst läkemedelstillverkarnas information till bl a användarna.

Varifrån kommer uppfattningen att Fass-texten skulle vara "bindnade" för användningen, t ex när det gäller administrationssätt?

Roadrunner hänvisar till Läkemedelsverkets "anvisningar". Information i form av bl a produktresumé finns. Men var finns det "anvisningar", som bindande reglerar detta?

Och samme Roadrunner tror att "vetenskap och beprövad erfarenhet" inte räcker för en generell ordination (direktiv). På vilka grunder tror Du det? Var finns detta behandlat i lag eller förordning?

Användarvisningsbild
roadrunner
Inlägg: 51
Blev medlem: 12/3 2004 12:54

FASS

Inlägg av roadrunner » 30/3 2004 12:30

FASS är lite mer än "läkemedelstillverkarnas information" till användarna.

För att ett läkemedel överhuvudtaget ska få registreras krävs vetenskapligt verifierade kliniska prövningar för varenda indikation och varenda dos och varenda administrationssätt som tillverkaren vill saluföra.
Respektive lands "läkemedelsverk" granskar sedan alla prövningar och granskar och godkänner förslaget till FASS-text som tillverkaren vill ha in.

De indikationer och behandlingar som sedan läggs in i FASS är de enda vetenskapligt belagda godkända sätt som läkemedlet får användas på. Visst kan man göra avsteg från detta[dvs se FASS som en rekommendation] (om man är läkare) men då är det "enligt vetenskap och beprövad erfarenhet". Det är helt OK, så länge man inte skadar eller dödar någon. Man får då också vara beredd på att försvara sitt beslut. Som läkare måste man också anmäla biverkningar (=alla oönskade händelser) till Läkemedelsverket. Hur kul är det att anmäla biverkan =dödsfall efter administration av Adrenalin injectabile intratrachealt, med kommentaren att det inte är godkänt administreringssätt enligt tillverkaren. :cry:

Så kontentan är:
Ja, FASS är enligt min uppfattning en bindande rekommendation (dvs liktydigt med ett myndighetsbeslut), med text godkänd av läkemedelsverket.

Ja, en läkare får göra avsteg med hänvisning till vetenskap och beprövad erfarenhet.

Tja, en läkare kan nog delegera läkemedelsanvändning grundat enbart på vetenskap och beprövad erfarenhet. Men vill han riskera sin legitimation på det?

Nej, jag vet inte var detta står skrivet. Men det kanske forumet vet?

eugenia

Inlägg av eugenia » 30/3 2004 12:38

Men det är ju delegerat, i Stockholm. Sedan i det som kallas SLAS som jag tyvärr inte vet vad det är. Roadrunner skriver; Inte skulle en läkare ordinera/delegera....... Men det har ju gjorts och där genom tycker jag att det visar på att det funnits fog för det.

Sedan skall man nog följa FASS om än det endast är rekommendationer. Men jag tycker att SoS och ambulansorganisationen skulle funnit en lösning på problemet. Men SoS förbjuder hellre än ser till hur det hjälper tycker jag.

Användarvisningsbild
roadrunner
Inlägg: 51
Blev medlem: 12/3 2004 12:54

SLAS

Inlägg av roadrunner » 30/3 2004 12:53

Det hittade jag faktiskt :D
SLAS står för Spridda Landstings AmbulansSamverkan och är ett råd där alla ambulansläkare i SLL ingår. De sysslar med forskningsriktlinjer, tar ställning till nationella behandlingsråd/regler, ambulansjournaler, samverkan inom vårdkedjan mm.

Anonymous

Föråldrat?

Inlägg av Anonymous » 30/3 2004 12:55

Sedan 1994 granskas FASS-texterna ej av Läkemedelsverket (källa: http://www.mpa.se/humanlakemedel/humspc.shtml).

När ett läkemedel registreras skrivs en produktresumé (LVFS 1994:9) som godkänns av Läkemedelsverket eller av kommissionen via läkemedelsmyndigheten EMEA beroende på om ärendet handlagts nationellt eller centralt inom EU.

Om avsteg från dessa informationstexter skulle innebära att läkarlegitimationen riskeras så är det många läkare, och andra, som dagligen tar sådana risker för att göra det bästa för patienten!

Om mitt barn hade en livshotande allergisk svullnad i larynx och någon av "formella" skäl ville avstå från adrenalininhalationer (jag bortser just nu från andra behandlingsalternativ) så skulle jag vara beredd att starta en civilrättslig process om inte anmälan till HSAN/Tillsynsmyndigheten skulle få avsedd effekt!

Är Fass-texten och Produktresumén aktuell och "bra" då? Låt oss läsa om Adrenalin! "Hjärtstillestånd: Intrakardialt 0,1-1,0 ml (0,1-1 mg adrenalin), helst utspädd med några ml isoton natriumkloridlösning eller glukoslösning."

Hur många anser att det är i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet i dag? Eller ens försvarbart med dagens kunskap?

Jag tror att vi därmed har fått ett rätt bra svar!

Användarvisningsbild
roadrunner
Inlägg: 51
Blev medlem: 12/3 2004 12:54

Godkännande av läkemedel

Inlägg av roadrunner » 30/3 2004 13:15

Helt rätt Vox!
Produktresumén, när den är godkänd, ligger som underlag för FASS-texten. Det som inte står i resumén får inte heller stå i FASS. Det är därför som läkemedelsverket inte granskar FASS specifikt.

Visst är mycket i texten gammal skåpmat och visst hade jag också startat en civilrättslig process på de grunder du anger.

Så en del av problemet ligger säkert i myndigheternas "eftersläpning" gentemot vetenskapen. Och den ligger i sin tur i händerna på tillverkare som ju måste göra en ekonomisk rimlighetsvärdering om man vill ändra i en produktresumé eller ej. Och då är det tur att "vetenskap och beprövad erfarenhet finns"...

Kanske dags att starta en ny tråd?
Hur fungerar nationella läkemedelsregler? Ska vi ha sådana, eller ska varje landsting se till sin egen bypolitik? Är det förresten nån som vet om och hur SLAS fungerar? Finns det något motsvarande i andra landsting?

Anonymous

SoS får ha nästa drag!

Inlägg av Anonymous » 30/3 2004 13:27

Riktigt, Roadrunner, vi kommer nog inte längre nu på detta temat. Vi får se vad nästa drag från SoS blir...

Beträffande SLAS, så tror jag mig veta att den gruppen är avsedd att vara en nationell arbetsgrupp och med viss knytning även till FLISA.

Du kan läsa om deras aktiviteter (även om den presentationen inte är helt uppdaterad :evil: ) på FLISA:s hemsida www.flisa.nu

Följ länken "Arbetsgrupp"!

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 8/4 2004 21:52

Varför inte istället använda Micronefrin?

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Micronefrin

Inlägg av Tomas » 9/4 2004 10:56

Racemiskt adrenalin Micronefrin förvaras i kylskåp. Hållbarheten på detta preparat i rumstemeratur vet jag ej vad det är.

eugenia

Inlägg av eugenia » 21/5 2004 23:45

Nu verkar det som om Socialstyrelsen tänkt om (lite).
Sjuksköterskor får ge Adrenalininhalation, men inte ambulanssjukvårdare.
Då undrar man åter igen varför?
Det står att endast bl.a bl.a och sjuksköterskor får ta fram och iordningställa läkemedel, men det handlar om att slå en viss mängd läkemedel utan tillsatser (vuxna) i en kopp och tillföra syrgas.
Vad är skillnaden mot Ventoline?

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 22/5 2004 8:30

Svaret hittar Du i SOSFS 1999:17: http://www.sos.se/sosfs/1999_17/1999_17.htm

Skriv svar