Trachoetomi/Koniotomi

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Trachoetomi/Koniotomi

Inlägg av ambus » 5/4 2004 19:49

Hur vanligt är detta i Sverige?
Finns det någon som "tvingats" ta till detta nyligen eller ens någon gång vid t e x epiglottit eller trauma?
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Anonymous

Koniotomi

Inlägg av Anonymous » 24/3 2006 20:13

Har bara gjort det två ggr på gris, men det var smidigt och inte alls så besvärligt som det verkar när man läser om det i böcker etc.

ssk2

Re: Trachoetomi/Koniotomi

Inlägg av ssk2 » 25/3 2006 10:22

ambus skrev:Hur vanligt är detta i Sverige?
Finns det någon som "tvingats" ta till detta nyligen eller ens någon gång vid t e x epiglottit eller trauma?
Ingen SSK med sumt förnuft skulle utföra detta. Detta skall ske av läkare och inte oss. Här i Stockholm finns dessutom en plan för ev trachoetomi och den är helt klart inriktad till läkare som fått rätt utbildning.

Lipton

Re: Trachoetomi/Koniotomi

Inlägg av Lipton » 25/3 2006 15:35

ssk2: Håller inte med. Ser inte någon anledning att en syrra med rätt utbildning inte skulle kunna utföra åtgärden.

Skulle dessutom vilja vidga resonemanget till att även innefatta jetinsufflation.
Tycker vi generellt sett är ganska rädda för att utföra ovanliga kirurgiska åtgärder i det här landet. Skulle själv varken vilja sätta vare sig kniv, coniotom eller grov nål i halsen på någon men vad är alternativet?

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 29/4 2006 21:16

Instämmer med en tidigare talare om att det inte är så svårt, borde ingå i ambulansvubben. En läkare jag känner sa att det är ett enkelt ingrepp som ven som helst skulle klara av.

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Risk för stor blödning?

Inlägg av ambus » 29/4 2006 21:54

... finns inte risk för stora blödningar...? och därmed aspriationsrisk? Men å andra sidan vad har man att välja på? :roll:
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 29/4 2006 21:54

Det svåra är att veta när man ska göra det. Som tur är så kommer troligen ingen att få göra det under sitt yrkesverksamma liv.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 29/4 2006 23:05

Lipton: Jetinsuflation är ett minimalt ingrepp jämfört med trach/koniotomi. Det har länge lärts ut på ett flertal utbildningar tex PHTLS och AMBVUB.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Trachoetomi/Koniotomi

Inlägg av AMBASS » 30/4 2006 10:00

Lipton skrev:ssk2: Håller inte med. Ser inte någon anledning att en syrra med rätt utbildning inte skulle kunna utföra åtgärden.

Skulle dessutom vilja vidga resonemanget till att även innefatta jetinsufflation.
Tycker vi generellt sett är ganska rädda för att utföra ovanliga kirurgiska åtgärder i det här landet. Skulle själv varken vilja sätta vare sig kniv, coniotom eller grov nål i halsen på någon men vad är alternativet?
CHEERS LIPTON OCH ALLA AMBUALNSARE!

För er som läser detta och undrar vad Trakeotomi är för ingrepp kan man enkelt beskriva att man gör en öppning genom halsen till luftstrupen (ett snitt strax under struphuvudet) för att säkerställa syresättning. Nödtrakeotomi ”koniotomi” kan beskrivas som en akut åtgärd, där man ej alla gånger har erforderlig utrustning.

Jag tycker att detta är en viktig kunskap att känna till (trotts de förhållandevis få prehospitala fallen) Det är direkt avhängt på teoretisk skolning om struphuvudets och luftvägarnas anatomi och fysiologi. Här måste generellt sett de svenska prehospitala utbildningarna bli bättre! Jag vet att vissa utbildningar lagt med ett antal timmars träning med hantering av trachealkanyler. Även om du i egenskap av ambualsnare inte kommer råka ut för detta själv, kan det vara värdefullt att ha kunskap kring åtgärden. Jag vill hålla i minnet att Uppsala universitet har kört en fristående kurs i detta, men jag är rädd att den endast var öppen för studerande på läkarprogrammet. Men finns intresse skulle vi kunna "rodda" upp en kurs för egen räkning!

((AMBASS))
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 30/4 2006 18:54

Sjuksköterskan: Jag vet att det är ett minimalt ingrepp. Men att nödtracha borde väl också vara att anse som ett förhållandevis minimalt ingrepp. Problemet som jag ser det är att de flesta troligtvis inte skulle våga göra vare sig det ena eller det andra eftersom vi i vårt land är så himla rädda för alla kirurgiska åtgärder (såvida vi inte råkar vara kirurger då).
Dessutom skall väl stora blödningar inte uppstå om man går genom chrichotyriodea? Jag har iaf fått lära mig att det är väldigt ont om blodkärl där, såvida man inte skär för långt åt kanterna vill säga... :lol:

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 30/4 2006 20:42

Lipton: Att sticka en grov PVK genom ringbrosket tror jag de flesta skulle mäkta med om situationen kräver. Att karva runt/i luftstrupen med kniv/skalpell, utan regelbunden träning känns tveksamt.... Tillochmed dumdristigt.

Lipton

Inlägg av Lipton » 30/4 2006 21:49

Som sagt var. Vi är i vårt land något rädda för att använda skalpeller på annat än flygplansmodeller i hobbyrummet, t.o.m. när vi är så kaxiga som Sjuksköterskan uppenbarligen.
Frågan är ju vad du gör när det inte räcker med jetinsufflation? För det är ju inte en lösning utan bara en tidsvinst.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 30/4 2006 22:21

Då får man väl begära möte med högre kompetens tex narkosläkare

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 30/4 2006 22:32

Lipton: Att ge sig på något man ej är utbildad i (kirurgi) och som kan ställa till mer skada än nytta, kännetecknar människor utan självkännedom. Enligt min mening ska sådana inte arbeta med ansvarsfulla jobb som tex. sjukvård.
Om du eller någon annan hamnar i en sådan extremt ovanlig situation att enda utvägen att syresätta PT är att göra en trach/koniotomi, så får du la skriva in å berätta vad du valde att göra!

Lipton

Inlägg av Lipton » 2/5 2006 10:15

Sjuksköterskan: Självklart skall man veta vad man pysslar med. Men faktum kvarstår, vi är i vårt land fruktansvärt rädda för kirurgiska ingrepp som i övriga världen betraktas som förhållandevis enkla.
Hoppas att jag slipper hamna i en sådan situation utan att ha sådan personal som du kallar "utbildad" vid min sida, men skulle det hända så självklart kommer jag berätta hur jag gjorde. Hoppas det samma gäller dig! :wink:

Skriv svar