Narcanti/Lanexat prehospitalt

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 8/1 2006 13:03

Combitub! Hur många i ambulansen klarar av att hålla fri luftväg och assistera andningen under transport? Skulle ambulanspersonalen klara detta skulle inte Narcanti behövas!!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 8/1 2006 13:15

Håller absolut inte med. Om jag kommer hem till en tjej i 25 års åldern som tryckt i sig en överdos för att ta livet av sig medans hennes barn sitter och drar henne i armarna, så ber jag min kollega hålla fria luftvägar medans jag drar upp antidot. När jag sedan har gett henne en skvätt kan vi lugnt och sansat åka till sjukhuset, utan att riskera andra trafikanter eller att vi ska behöva hålla fria luftvägar i ambulansen. Jag bara rapporterar in det til sjukhuset så står de beredda att väcka henne helt.. Ett bra medicinskt omhändertagande som jag tror kommer uppskattas av både patient och anhörig.

En missbrukare "väcker" jag aldrig, då jag kommer få ett h-vete i bilen. Däremot kan man ge en liten skvätt sc för att häva andningsuppehållet.

Narcanti och Lanexat skall finnas i varje akutambulans, helt klart! Sedan att det kritiseras av folk som inte får ge det har jag viss förståelse för.

Combitub:
Det ÄR svårt att hålla fri luftvägen i bilen. Speciellt under prio 1 (som det blir frågan om om du får som du vill). Det skakar och slänger. Man kanske behöver händerna till annat..

Lipton

Inlägg av Lipton » 8/1 2006 14:10

Combitub skrev:Men frågan om man måste ha det för att ge opiater/benzo i ambulansen
är fortfarande obesvarad.
Nej! Man skall ju inte överdosera och därför behövs det inte! :wink:
Men som säkerhet (man vet ju aldrig vad patienten har i kroppen sedan innan) bekräftar det väl sin existens och i kombination med möjligheten att väcka intoxer så tycker jag att det inte finns någon anledning att inte ha det. Används det så sällan att det hinner passera utgångsdatum så kan man säkert hitta något system att byta ampuller med ställen där det används oftare.

Eirik

Inlägg av Eirik » 8/1 2006 16:43

Har man 45-60 minutter til nærmeste akuttmottak kan det være greit å bruke hendene til litt andre ting enn å ventilere en pasient, men så er vel forekomsten av intox større jo nærmere man kommer et sykehus?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 12/1 2006 20:11

Tycker att det ska vara krav på dessa LM i bilarna...

Håller också med om att indikationen först och främst ska vara pat. utan spontanandning..

Leifi blåtuta

Narcanti

Inlägg av Leifi blåtuta » 5/2 2006 13:56

Håller med nicklas! Varför leka med en annans liv när det finns så fina lm som underlättar omhändertagandet???? :?

manne

Inlägg av manne » 5/2 2006 17:28

Ju fler läkemedel desto sämre soppa.

Vi har endast narcanti kvar. Kommer säker att försvinna då den används runt 3 ggr / år.

Lipton

Inlägg av Lipton » 5/2 2006 17:35

manne: Soppans kvalitet avgörs ju inte av antalet ingredienser i skåpet utan av de kocken väljer att slänga i soppan. :lol:

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 5/2 2006 21:25

Vi har också räknat ut att narcanti används 5 gånger per år. Av den anledning har man beslutat att behålla det i bilen!!

Ju mer ingredienser man har att välja mellan desto större chans har man att lyckas med soppan i slutändan. Sen måste ju kocken kunna använda kryddorna på rätt sätt. Klarar han inte av att välja så gnäller han att det finns för mycket att välja på..

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 5/2 2006 21:53

Hur mycket jag än gillar mat så får jag nog be er att hålla er till ämnet!
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 5/2 2006 22:05

Manne?

Hur vill du behandla en opioidöverdos med totalt utslagen andning om ni inte har Narcanti i bilarna?

manne

Inlägg av manne » 7/2 2006 13:31

Novisen skrev:Manne?

Hur vill du behandla en opioidöverdos med totalt utslagen andning om ni inte har Narcanti i bilarna?

Det jag syftade på var att man kan inte ha 20 olika "utifallatt"-läkemedel i bilarna.
Vissa län tror ju att ju mer läkemedel desto bättre resultat.

Skriv svar