Narcanti/Lanexat prehospitalt

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 7/2 2006 13:40

används det på rätt indikation runt 3 gånger per år tycker jag det är tjänstefel att att bort det..

Vilka är de andra 19 lm som du itne tycker att vi behöver?

Det jag verkligen lägger vikt på att kolla att det finns när jag åker ut är Morfin, adrenalin, betapred, seloken och narcanti. Det är de lm jag inte vill bli utan..

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 7/2 2006 21:34

Utifallatt läkemedel???

Kan hålla med om att läkemedel som man aldrig använder inte behövs i ambulansen men direkt det finns indikation för läkemedlet 1 gång/år så fyller den en plats. Men visst måste man se till kostnad och patientnyttan också!

Håller med dig Niklas. Lägger till Atropin, Nitrolingual, Ventoline, lustgas och syrgas som jag inte vill vara utan. Räknade efter och kom fram till att vi hade 35 olika läkemedel i ambulansen(även olika beredningsformer inräknat). 3 av dessa har jag aldrig använt. Den enda av de som var kvar som man klarar sig utan var Inj Voltaren. Övriga ansåg jag hade en plats i arsenalen. Vilka 19 läkemedel utöver Narcanti kan man ta bort Manne?? Ge 3 exempel!!

Adrenalin inj 0.1mg/ml (A-HLR)
Adrenalin inj 1mg/ml (allergisk reaktion)
Atropin inj 0,5mg/ml (symtomgivande bradykardi, gallstensanfall)
Atrovent inhalation 0,25mg/ml
Betapred tablett 0,5mg (astma + allergisk reaktion)
Betapred inj 4mg/ml (astma + allergiska reaktioner)
Bricanyl inj 0.5mg/ml (astma)
Celocurin inj 50mg/ml (muskelrelaxantia)
Cordarone inj 50mg/ml (takyarytmier, A-HLR)
Diprivan(Propofol) inj 10mg/ml (induktion)
Dormicum inj 1mg/ml (sedering)
Emla kräm (lokalanestesi)
Furix inj 10mg/ml (hjärtsvikt med symtom)
Glucos inj 300mg/ml (hypoglukemi)
Glucos buffrad 50mg/ml
Heparin inj 5000E/ml (vid trombolys)
HyperHeas 250 ml (Kolloid vid chock eller hotande chock)
Ketalar inj 10mg/ml (induktion + analgetika)
Ketalar inj 50mg/ml
Kol (vid förgiftning)
Magnecyl BT 500mg (ASA vid bröstsmärtor)
Medimix (lustgas) och Syrgas
Morfin inj 1mg/ml (vid smärttillstånd)
Narcanti inj 0,4mg/ml (opiatöverdos)
Natriumklorid inj 9mg/ml
Nitrolingual 0,4mg/ml (vid kärlkramp)
Plavix tablett 75mg (om akut PCI)
Primperan 5mg/ml (vid illamående)
Rapalysin 10E (vid trombolys)
Ringeracetat
Seloken inj 5mg/ml (takycardi vid bröstsmärtor)
Stesolid inj 5mg/ml (vid kramper)
Stesolid klysma 5mg och 10mg (vid pågående kramper)
Ventoline inhalation (astma)
Voltaren inj 25mg/ml (stensmärtor)

Novisen//

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 7/2 2006 21:49

Vill bara påminna er om vad som denna tråden handlar om. Vilka läkemedel som behövs utöver detta diskuteras här: viewtopic.php?t=8
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 7/2 2006 22:16

Novisen:

Ser att ni inte har flumazenil. Saknar du den? Jag tycker den är bra att ha i diagnossyfte. (Nu blir nog Wernvik nöjd:))

Nästa gång jag ser en brevvåg så ska jag väga 2 ampuller narcanti! Kan återkomma om någon är nyfiken..? Tidigare idag så räknade jag till 24 platser i lm väskan som är tomma, så Manne gapar knappast av logistikskäl. Det är för mig helt oförklarligt med detta lm hat?

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 7/2 2006 22:38

Har haft några riktigt sega benzo överdoseringar men har klarat mig utan flumazenil. Om man blir störd över vissa läkemedel som används sällan kan man ha en mindre läkemedelsväska med typ narkosläkemedel mm inlåst i bilen.

AuF

Inlägg av AuF » 11/5 2009 4:05

Hej.

Har en fråga angående hjärtstopp orsakad av misstänkt opioidöverdos. Hur resonerar ni angående naloxan under pågående HLR-schema; Skulle naloxan här kunna öka chansen för en lyckad HLR eller är det först vid en ev lyckad deff och sinus som det är av värde att testa naloxan för att återfå spontanandning ?

Hur resonerar ni här ?
Tacksam för en konsult 8)

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 11/5 2009 21:08

Om man läser A-HLR beh.schemat står det längst ner:
Tillstånd som kräver specifik behandling... Där står bl.a. Toxiska tillstånd. Opioidöverdos är ett toxiskt tillstånd som ska behandlas med antidot. Jag har inte haft hand om någon opioidintox som fått hjärtstopp men nog tycker jag att man ska ge antidot under pågående HLR.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 25/7 2009 1:10

Akuten skrev:Om man läser A-HLR beh.schemat står det längst ner:
Tillstånd som kräver specifik behandling... Där står bl.a. Toxiska tillstånd. Opioidöverdos är ett toxiskt tillstånd som ska behandlas med antidot. Jag har inte haft hand om någon opioidintox som fått hjärtstopp men nog tycker jag att man ska ge antidot under pågående HLR.
Självklart ska man det. Väldigt tveksamt att lyckas skjuta igång ett stille när pat är fullproppad med opioider.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 25/7 2009 11:24

Nej, det är ju inte säkert att det lyckas... Men har man behandlat med antidot så har man i alla fall gjort så gott man kunnat.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 26/7 2009 13:32

Skulle ni ge Lanexat till suicid om pat har blandat ett stort antal läkemedel bla benzo och börjar få andningsdepresion?

risken enl mig är att du tar bort krampskyddet då vissa av de andra läkemedlen skulle kunna ge kramper som bieffekt vi överdos, tråkigt om man ger lanexat och pat. börjar krampa och man får ge benzo =)
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Narcanti/Lanexat prehospitalt

Inlägg av Isidor » 24/8 2009 15:55

Ganska tråkigt utan andning också...

För att ge min syn på en del frågor här.

Jag tycker inte att lanexat eller narcanti ska vara ett obligat för att få ge tex morfin eller stesolid, är det på den nivån att man inte kan dosera med större precision så ska man nog söka ett annat jobb.

När det gäller intoxer så är det en självklarhet att man ska ha tillgång till båda läkemedlen, vi har själva bara narcanti eftersom PHAT stod för lanexat och det är tydligen en utdragen process att få ut det i ambulanerna.
Sen i vilket skede man ska ge det... tja, det är väl upp till var och en men de som tror sig kunna sitta och ventilera en patient i bilen på väg in till sjukhus på ett bra sätt är ute och cyklar! Det finns ganska klara risker att ventilera på mask. Det finns en del studier gjorda gällande sk mikroaspirationer som nästan alltid uppstår vid denna typ av ventilering.Sen är det inte så värst många inom svensk ambulanssjukvård som har vana av att hålla på mask och då det verkligen ingen hit!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Re: Narcanti/Lanexat prehospitalt

Inlägg av Niklas Karlsson » 24/8 2009 20:06

Hur långt har vi till sjukhus? Har vi kompetensen i bilarna för att ventilera patienter under längre tid med låg risk för aspiration? Vad har vi för typer av morfin/heroin intoxer i vårt område? Har vi utrymme för att använda narcanti i behandlingsriktlinjerna? På vilka indikationer? Det är frågor att fundera över narcanti.

Ambulansläkarna i sthlm anser att narcanti ska användas när man själv intoxikerat någon med morfin. I övrigt ges inget utrymme för att använda läkemedelet. På direkt fråga om intoxer så blir svaret som alltid "Ni lär legitimerade Ta ett beslut och skriv en avvikelse om det går utöver era befogenheter i behandlingsriktlinjerna". Samma svar som alltid. Det är 100% vårt ansvar. Samtidigt.. Hur mycket är det som kan gå fel? Är vi beredda att ta konsekvenseran?

Jag träffar ambulansläkarna i veckan. Ska fråga om HLR situationen. Men förvänta er inget annat svar än ovanstående.

Ps. Själv är jag inte för lanexat i amb. då det har en annan typ av biverkansprofil.

Skriv svar