Port-a-Cath

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Claes

Port-a-Cath

Inlägg av Claes » 6/2 2006 15:24

Då jag har diabetse och är väldigt svårstucken, eller rättare sagt det går inte att sätta en CVK på mig. Ska prata med min läkare om att få en port. Men undrar om den kan användas av ambulanspersonal? Dom har nu varit här och hämtat mig 3 nätter på 2 veckor för sockret som legat lågt och med en betablockerare jag äter så känner jag inte av insulinkänningarna, så jag vaknar inte. Utan dom får komma och ge mig en spruta så jag vaknar till liv. Men vad händer om det måste ges något mera som ska ges i.v? Vore inte en port lösningen på detta?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 6/2 2006 16:04

Jo visst är det bra en port. Men jag har svårt att se vad det skulle handal om för läkemedel? Det mesta vi kan tänkas behöva kan även ges under huden eller i en muskel. Fungerar inte det så kan man använda en nål som du får in i ett ben. Kallas för en intraosseös infart..

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 6/2 2006 16:25

Port-a-Cath är definitivt bättre än att hålla på och sätta intraosseös nål!
Jag upplever Port-a-Cath som en trygghet både för patient och personal. Man vet att man får in en nål oavsett hur patienten mår :wink: .

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 6/2 2006 16:47

Visst hållerjag med dig akuten. En portacath är bra, men jag rekomenderar inte att sätta in en sådan maa att ambulanspersonalen ev kan behöva ge medicin nån gång. Det är ju ingen trevlig upplevelse att få en sådan..

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 6/2 2006 17:13

sen är de ju oxå en risk med infektion

Furix

Inlägg av Furix » 6/2 2006 17:59

rayden skrev:sen är de ju oxå en risk med infektion
Använder man korrekt aseptisk teknik är det väldigt liten risk för infektion. Som "Akuten" skriver, har patienten en subcutan venport så får man alltid en nål oavsett hur svårstucken patienten är.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 6/2 2006 18:25

korrekt aspetisk teknik kan vara svår att använda sig av till 100% prehospitalt

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 6/2 2006 18:52

Port a cath är en utmärkt lösning. Perfekt om man behöver ge glukos men jag kan hålla med om att det kan vara svårt med aseptisk teknik. Särskillt på en orolig diabetespatient. Glucagon är ett annat alternativ om du blir låg i socker Claes.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 6/2 2006 19:04

glucagon har långt ifrån alla län

Furix

Inlägg av Furix » 6/2 2006 20:22

Niklas Karlsson skrev:korrekt aspetisk teknik kan vara svår att använda sig av till 100% prehospitalt
Utan tvekan har du rätt där, för ovana händer i ren miljö kan det till och med vara svårt med aseptik under optimala förhållanden... sen är det så, som alla vet, att övning ger färdighet och jag misstänker att ambulanspersonal skulle använda subkutana venportar för sällan för att uppnå ett säkert handhavande.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Re: Port-a-Cath

Inlägg av peder » 6/2 2006 21:41

Claes skrev:Då jag har diabetse och är väldigt svårstucken, eller rättare sagt det går inte att sätta en CVK på mig. Ska prata med min läkare om att få en port. Men undrar om den kan användas av ambulanspersonal? Dom har nu varit här och hämtat mig 3 nätter på 2 veckor för sockret som legat lågt och med en betablockerare jag äter så känner jag inte av insulinkänningarna, så jag vaknar inte. Utan dom får komma och ge mig en spruta så jag vaknar till liv. Men vad händer om det måste ges något mera som ska ges i.v? Vore inte en port lösningen på detta?
Jag förstår inte varför vill du ha en port-a-cath? Är det för att man ska lättare kunna ge glucos eller andra läkemedel i.v då sockret är lågt?
Om det handlar om det så angrips problemet från fel håll. Det första steget borde ju rimligtvis vara att ställa in insulin/kost/motion så att du slipper sockerfall.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 6/2 2006 22:13

Problemet med diabetes är att en del kan sköta sig exemplariskt men ändå ha ett socker som är omöjligt att hålla iordning. Ibland kan även den som har ett lättinställt socker och som har god självkontroll på sitt socker bli låg av "misstag". Råkat ta dubbel dos insulin, arbetat hårdare än vad man räknat med osv. Glukos som behöver tillföras en patient med lågt socker(hypoglykemi, insulinkoma) kan endast tillföras i en ven. Ges det subcutant eller intramuskulärt finns risk för nekros (vävnadsdöd). Är det omöjligt att sticka (sätta PVK) och man har ett behov av Porta cath så tycker jag att man ska få det. Om man däremot råkat bli låg i socker 2-3 gånger så är det ingen indikation för porta cath. Då är det bättre man får en spruta Glucagon utskrivet. Glukagon går att ge i.v, s.c eller i.m.

http://www.deltec.com/products.cfm

Novisen//

Claes

Inlägg av Claes » 8/2 2006 12:17

Novisen skrev:Problemet med diabetes är att en del kan sköta sig exemplariskt men ändå ha ett socker som är omöjligt att hålla iordning. Ibland kan även den som har ett lättinställt socker och som har god självkontroll på sitt socker bli låg av "misstag". Råkat ta dubbel dos insulin, arbetat hårdare än vad man räknat med osv. Glukos som behöver tillföras en patient med lågt socker(hypoglykemi, insulinkoma) kan endast tillföras i en ven. Ges det subcutant eller intramuskulärt finns risk för nekros (vävnadsdöd). Är det omöjligt att sticka (sätta PVK) och man har ett behov av Porta cath så tycker jag att man ska få det. Om man däremot råkat bli låg i socker 2-3 gånger så är det ingen indikation för porta cath. Då är det bättre man får en spruta Glucagon utskrivet. Glukagon går att ge i.v, s.c eller i.m.

Novisen//
Glucagon fungerar för dåligt på mig. Tydligen var det vilt slagsmål mellan mig och ambulanspersonalen när dom var här sist. Så hur ska min fru kunna klara av att ge mig det om jag bråkar så när jag är borta?
Mitt socker har börjat krångla som det aldrig har gjort förut. Jag har alltid haft ett Hba1-C som ligger på mellan 5-6,2 vilket är betydligt bättre än vad många diabetiker har. Problemet är att jag nu fått en betablockerare och denna gör att man inte känner av när sockret sjunker. Så funkar tydligen alla betablockerare. Varför jag ställer frågan om porten är att ddet går ju inte ens att ta ett vanligt venöst blodprov på mig. Jag har även WPW, och dom var här och hämtade mig med ambulans den 24/12 förra året. Hade tydligen en puls på 275. Dom kunde inte ge mig något mot detta som läkaren på akuten föreskrev då det skulle ges i.v. Så nu är frågan. Ska man se till att få betablocken utsatt då den spökar och leva som förut eller ta porten och fortsätta med blocken för att slippa flera dödsupplevelser. För det var fruktansvärt detta jag var med om. Trodde min sista stund var kommen.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 8/2 2006 12:55

Jag skulle välja Port-a-Cath och ha kvar betablockeraren - om den nu motverkar uppkomsten av din WPW arytmier.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 8/2 2006 15:12

Jag skulle föreslå Akuten lösning men även att få ha Glukagon hemma. Självklart så ska din fru ringa efter ambulansen om du blir låg igen. Glukagonet kan hon prova ge under tiden. Arm, ben, mage.

WPW-syndromet(Wolff-Parkinson-White) vilket innebär att man har en extra retledningsbana går att behandla kirurgiskt om det ställer till bekymmer fler gånger. Man kan även behandla profylaktiskt med Durbis som inte är en betablockare. Prata med din läkare.

Skriv svar