Ringa ambulans istället...

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Snövit

Ringa ambulans istället...

Inlägg av Snövit » 7/2 2006 14:48

Hej!

Min 4 åriga dotter går på dagis. Där har nu personalen och kommunhälsovården beslutat att istället för att ge akut medicin åt min dotter när hon drabbas av en anafylaktisk reaktion så ska dom ringa ambulans. :evil:
Hon har en Anapen 0.15 mg som stickes i låret vid andningspåverkan.
Betapred 0.5 mg 6st tabletter
Aerius 2.5 ml
Ambulans personalen här har tyckt att det är onödigt att ringa dem vid dessa problem. Dom ska ge medicin som personalen lika väl kan ge. De poängterade även åt personalen om att det är viktigt att få behandling snabbt, DÄRFÖR har flickan utrustats med eget akutmedicin. Innan ambulansen är på plats och kollat läget har 15 viktiga minuter gått. Istället för andningspåverkan som hon hunnit utveckla så kanske hon sluppit undan med bara svullna läppar och urticaria.
Ni undrar säkert varför jag som förälder inte ger medicinen men det är för att jag jobbar och det tar ca 30 min innan jag kan vara på plats.
Hur skulle ni som amb pers tackla det? Här kryllar det ju inte direkt av ambulanser så man vill ju att de ska vara *fria* till annat än att springa runt och ge medicin.....
Läkare/ssk är kontaktad i detta fall med resultat av att personalen är *utbildad* med medicinen...men utan resultat. Kommunen suger i detta. :cry:

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 7/2 2006 14:53

Frågan jag ställer mig direkt är om personalen är lämpad att ge dessa mediciner? Har de någon utbildning på det?

Jag tycker att personalen kan ge betapreden/aerius och om det inte blir bättre så ringa ambulans.. Att ge en spruta om man inte är utbildad kan kanske vara ett lite stort krav..

Snövit

Inlägg av Snövit » 7/2 2006 15:01

Anapen är hur enkel som helst att ge. Vi har även gett personalen en övningspenna. (på www.medeca.se kan man se en film hur man ger den i verkligheten)

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 7/2 2006 15:11

Jag vet hur enkel den är. har en egen till min dotter.

Jag försöker sätta mig in i personalens sits. Hur skrämmande situationen kan vara..

Jag rekomenderar alltid föräldrar att ringa 112 vid en väntad anafylaxi. Vi har helt andra möjligheter att ge din dotter god vård, om pennan mot förmodan någon gång inte skulle verka så bra som den gjort tidigare.. Om vi hinner fram i god tid så har vi också möjligheter att ge andra lm som inte ger samma obehag som adrenalin kan ge

Snövit

Inlägg av Snövit » 7/2 2006 15:21

Vad ger anapen för obehag? Hjärtklappning vet jag.
Min dotter och vi (föräldrarna) ger hellre Anapen än Betapred eftersom hon blir så trött och hängig i flera dagar av betapreden.
Aerius, Tavegyl och Atarax är även andra mediciner vi har. Aerius har ju inte heller biverkningar. Tavegylen blir hon ju trött av och ataraxen.
Vi brukar ge Aerius i första hand. Sedan Anapen.

Lipton

Inlägg av Lipton » 7/2 2006 17:15

Jag tycker väl att man som personal på ett dagis eller liknande inte skall automatiskt behöva ge personer injektioner. Däremot så är det väl logiskt om man har en elev som behöver detta att någon eller några får utbildning för att sedan kunna påbörja behandling så tidigt som möjligt. Är ju egentligen inte konstigare än andra elever med speciella behov som får stödinsatser på grund av dem.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 7/2 2006 19:10

Skulle tro att oviljan att ge handha läkemedel bottnar i rädsal att göra fel. Trotts god utbildning så kan det säkert vara slrämmande om man mer eller mindre aldrig praktiserar det.

Håller med om att man bör ringa Ambulans i dessa fall. Sedan tycker jag ju i och för sig att det borde finnas några i personalen som kan tänka sig att ge lkm om hon blir dåligt i vänta på ambulans. Men jag tycker inte att man ska tvinga någon till något de inte vill.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 7/2 2006 20:09

men givetvis ska personalen på dagis kunna använda en epipen.. har själv en sådan som jag haft sedan väldigt väldigt länge.. och svårt e de ju då inte. Speciellt om de fått träning

Sen tycker jag faktiskt att man som förälder kan ställa vissa krav på personalen som ska sköta barnen. Basal hlr för barn skall vara ett lagkrav! Hur reagerar personalen om ett barn sätter i halsen tex, ska de bara vara att ringa amb då? kanske lite annars men dock..

Snövit

Inlägg av Snövit » 7/2 2006 20:21

rayden skrev:men givetvis ska personalen på dagis kunna använda en epipen.. har själv en sådan som jag haft sedan väldigt väldigt länge.. och svårt e de ju då inte. Speciellt om de fått träning

Sen tycker jag faktiskt att man som förälder kan ställa vissa krav på personalen som ska sköta barnen. Basal hlr för barn skall vara ett lagkrav! Hur reagerar personalen om ett barn sätter i halsen tex, ska de bara vara att ringa amb då? kanske lite annars men dock..
Tyvärr så är det inte en självklarhet att personalen ska kunna hlr...
Dom visste inte ens vad chock är för något eller varför man kan få det.
Heimlich? Näpp.
Så nu i veckan ska en ssk komma och prata med den avd som min dotter går i.
Skrämmande!
Tycker att det är nästan varje persons skyldighet att till en viss mån kunna lite ABC och framstupa sidoläge, heimlich...

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 7/2 2006 20:46

Snövit skrev: Tycker att det är nästan varje persons skyldighet att till en viss mån kunna lite ABC och framstupa sidoläge, heimlich...
Det borde i alla fall ingå en liten liten kurs/genomgång om detta när man studerar som lärare. De arbetar ju och tillbringar så mycket tid med barn i deras yrke, så de skulle ju vara riktigt bra om i alla fall en på varje avd har kunskaper inom första hjälpen. = ) Det kan ju vara till stor nytta.
På Dagis finns det ju kanske inte en skolsyster på platts jämt, och lite bökigt om man ska behöva ringa efter hjälp så fort det händer någonting som inte är så värst allvarligt, men kunskaper saknas.

Det borde kanske ingå en veckas första-hjälpenkurs för lärarstuderande. :)

Eirik

Inlägg av Eirik » 8/2 2006 0:12

Elementær førstehjelp burde absolutt være en del av utdannelsen til personell som jobber slike viktige steder som dagis eller skole. At man ikke kan gi opplæring i håndtering av alle typer sykdommer og hendelser er klart, men ABC + supplement når man har elever med spesielle behov burde være overkommelig.

Når jeg underviser på forskjellige skoler hender det ofte at lærere forteller om elever med feks epilepsi hvor de har fått spesiell informasjon fra foreldrene/skolehelsetjenesten om hvordan de skal håndtere situasjonen, og i mange tilfeller også å gi medisin, tex Stesolid rektalt.

Jeg tror faktisk at man la inn førstehjelp i læreplanen for grunnskolen for noen år siden, men pga finansieringsproblemer er det svært tilfeldig hvordan denne opplæringen blir gitt.

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Inlägg av lukas1 » 8/2 2006 19:38

En anledning att förskolor ogärna tar på sig "medicinska" uppgifter är deras höga personalomsättning. De kan inte alltid garantera närvaro av utbildad personal. Det svaret har jag fått på en del förskolor jag utbildat på.

En annan sak jag reagerar på och försöker få dem att tänka om är deras rutin om något barn skadas. Många förskolor har då som rutin att tillkalla någon av föräldrarna för att denne skall avgöra om barnet bör föras till akuten eller vårdcentralen. Mardröm för den tillkallade föräldern att behöva ta det beslutet med en resa på någon/några mil framför sig! Jag brukar fråga om de har samma rutin om någon i personalen skadar sig, men då skiljer det. Har fått en hel del förskolor att ändra denna rutin, men några håller fast vid att ett eventuellt vårdbehov skall avgöras av föräldern.

En arbetsplats som har mer än 0,5 olyckor eller svårare tillbud per 100 anställda och år i snitt bedöms som en farlig arbetsplats. Förskolor och småskolor har i snitt 3 olyckor eller svårare tillbud per 100 barn och år. Barn är och ska vara mer gränssökande än vuxna. Sannolikt slår sig en 5-åring mindre än en 45-åring vid ett fall, men ibland är handlingsberedskapen låg.

Skriv svar