Fråga om egen läkarjournal

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Fråga om egen läkarjournal

Inlägg av agentanka » 8/2 2006 17:47

Hej,

Sökte december -99 (Ja, längesen) för bröstsmärtor.
Detta var första gången jag sökte då togs bla. EKG.
Hittade journalen idag när jag letade efter registreringsbeviset till bilen :roll:

I journalen står det:

Sinusrytm, 71 slag/min. Interventrikulära ledningshinder. Patol R-progession V4.

Vad betyder detta egentligen?
Vad är ett interventrikulärt ledningshinder?

/Tony
-Fick åtgärd: "Ger pat lugnande besked. Avvaktar."-

8)

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 8/2 2006 18:19

Intraventrikulärt ledningshinder kan man se som en liten upphakning på EKG:t. Det betyder att impulsen hakas upp en liten aning men fortsätter sedan helt normalt = Fullständigt ofarligt. Massor med människor har intraventrikulära ledningshinder.

Patologisk R-progession V4 betyder att R-taggen i V4 inte ser ut som man förväntat sig. Det kan betyda att R-taggen riktas uppåt i stället för nedåt eller är flackare än förväntat. Sådana isolerade fynd brukar - vad jag kan förstå - inte räknas som att det är något fel på hjärtat.

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 8/2 2006 22:06

min uppfattning om ekg apparater är att dess egen tolkning alltid är patologisk. tror inte att det är många gånger man sett ett opatologiskt ekg enligt tolkningen. så de ska man nog inte ta så hårt på. Vet inte om det är så på alla apparater men alla jag jobbat med i varje fall..

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 8/2 2006 22:18

Ja, man ska ta EKG apparaternas tolkningar med en nypa salt :wink: men trots det tar vi många EKG:n där det står "Normalt EKG". Jag försöker alltid att först se på EKG:t innan jag läser tolkningen.

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 9/2 2006 8:49

Om jag fattat det rätt så är det något litet, vanligt fel och inget att hänga upp sig på?

Om någon känner för att se EKG:t för skojskull eller annat, så kan jag scanna in det ikväll.
8)

/Tony

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 9/2 2006 11:36

Jag tar gärna en titt på det..

Jag tycker också att det visar "normalt" i de flesta fall. Men maskinerna är känsliga för att man sätter elektroder lite fel..

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 9/2 2006 11:39

Niklas Karlsson skrev:Jag tar gärna en titt på det..

Jag tycker också att det visar "normalt" i de flesta fall. Men maskinerna är känsliga för att man sätter elektroder lite fel..
Jag återkommer med inscannat EKG senare idag/kväll.
8)

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 9/2 2006 17:40

Här kommer då EKG:t jag pratade om.

EKG sida 1
EKG sida 2
EKG sida 3

Hoppas det blev hyfsade bilder så ni ser..

Dessa lägger jag upp så ni som vill kan titta för skojs skull, för att lära er eller bara har tråkigt.. 8)

Kommentera gärna.
:P

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 9/2 2006 20:54

Vill först bara säga att det ser ut som ett helt normalt EKG i mina ögon.

Man skulle kunna misstänka att V3 och V4 bytt plats vär EKG:et kopplades upp. Mindre intraventrikulärt ledningshinder i höger skänkel(ses i V1,V2,III. Att det ser hackigt ut.) Normal elektrisk axel. Normal R-progression. Något höga R-amplituder i bröstavledningar. PQ-tid normal. P-vågens utseende i aVL och I. Att det ser ut som en liten dubbelpuckel kan vara ett tecken på att du är vältränad i kombination med de höga R:en i bröstavledningarna. Men nu börjar jag vara inne på gissningar(vilket för övrigt hela min tolkning är! :wink: ).

Novisen//

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 10/2 2006 8:10

Nu känner jag för att vara lite jobbig :P
Men hur är ett EKG uppbyggt?
Det är flera rader (eller vad det nu heter) och dessa har olika namn.
Är det olika delar av hjärtat som mäts, eller är jag ute och cyklar helt nu?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 10/2 2006 9:06

Tror att du finner
http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=18602
rätt så intressant och lättförståligt.

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 10/2 2006 9:51

Jenny. Tack.
Det var en suverän sida. Till och med jag förstod nånting :wink:
Dock stod det inte så mycket om själva EKG:et.
(Alltså resultatet, hur det läses och så vidare..)

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 10/2 2006 10:52

När man tar ett EKG så är det ström/ledningssignaler som mäts. Ledningsbanorna i hjärtat leder impulser mycket snabbare än hjärtmuskelceller. Detta för att hjärtat ska kontraheras(pumpa) så effektivt som möjligt. Förmaken drar ihop sig (slår) först för att blodet som finns där ska tömma sig i kammaren. Detta ser vi i P-vågen som kommer 0.10 sekunder före QRS komplexet. P-vågen är förmakens ihopdragning.

När kammaren ska dra ihop sig (slå) så vill hjärtat att sammandragningen ska börja nedifrån för att blodet ska kunna pressas ut genom aortan och till lungvenerna. Hjärtat börjar därför dra ihop sig nedifrån kan man enkelt säga. Hoppas du förstår!! Denna fas kallas för QRS.

EKG elektroderna sätts på kroppen och mäter sedan variationer i strömstyrka som uppstår när hjärtat slår. I V1-V6 så är elektroderna satta på kroppen så att hjärtat studeras framifrån och från vänster sida. V1 kommer därför att sitta över höger sida av hjärtat medans V6 kommer att se på vänster sida av hjärtat. Eftersom man då tittar på hjärtat från nästan motsatt håll kommer också registreringen att bli den motsatta. Dessa avledningar kallas bröstavledningar och visar hur strömmen fortplantar sig genom hjärtat i ett horisontellt perspektiv. Man kan inte se hela hjärtat för då skulle det krävas att elektroder satt på ryggen också.

R-tagg är den del som går uppåt i EKG-komplexet. Q är den del som går nedåt. Att det går uppåt beror på att strömmen går mot elektroden. Går den ifrån elektroden visas en Q-våg (nedåt). Först börjar septum (hjärtskiljeväggen) att kontrahera och det visar sig som antingen en positivt eller negativt utslag på EKG. Därefter kommer hjärtväggarna att kontrahera och ge ett motsatt utslag på EKG:et.

Om man tittar på V1(placerad längst till höger) och jämför med V6(längst till vänster) så ser man att de är varandras motsatser i stort. Liten eller ingen R men stor Q-våg i V1 och stor R men liten eller ingen Q-våg i V6.

Extremitetsavledningar är de avledningar man fäster i armarna och på vänster ben. Man får då 6 avledningar som egentligen inte mäter strömstyrkorna utan istället så beräknar maskinen hur strömstyrkorna skulle kunna se ut. Extremitetsavledningarna tittar på hjärtat uppifrån, från sidan och underifrån. aVL tittar på hjärtats vänstersida snett uppifrån medans III tittar på högersidan snett underifrån.

Att tolka EKG är inte enkelt och kräver mycket träning. För att man ska förstå måste man först förstå hur fortledningen av elektriska impulser sker i hjärtat.

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 10/2 2006 11:00

Novisen.

Det var en bra förklaring så jag förstod lite mer.
Förstår att det är en konst att läsa EKG-resultat och jag uppskattar verkligen att du tog dig tid att svara på min fråga :)

Tur att vi inte behöver kunna sånt som första hjälpare för det skulle ta för mycket utbildningstid av de frivilliga. 8)
Men man blir ju klart intresserad av att lära sig lite ändå.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 10/2 2006 11:09

För att jobba i ambulans behöver man inte några djupa kunskaper i EKG tolkning. Lite Arytmitolkning bör man kunna hantera men viktigast är att man behärskar att ta störningsfria EKG:n. Mer djupa kunskaper får nog anses höra till egenintresset även om det hjälper mig i det dagliga jobbet också.

Skriv svar