Helikopter ?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

AuF

Inlägg av AuF » 20/2 2006 19:40

Håller med dig i vissa delar, men det känns som hela frågan angående helikopterns vara eller icka vara, är rent spekulativ. Ingen av oss som inte var med på plats kan ju igentligen svara på detta. Och borde nog inte heller försöka göra detta. Men man får väl förutsätta att ambulanspersonalen och de läkare som var på plats inte handlade utifrån ekonomiska aspekter. Väldigt svår att tro att någon svårt skadad har skickats till en vårdcentral för att det var för dyrt att skicka efter en helikopter ?

Nog dags att lägga diskutionen på is tills man får nåt mer konkret att gå på...

Ha d

8)
Senast redigerad av 1 AuF, redigerad totalt 20 gånger.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 20/2 2006 19:52

Jag vill bara förtydliga att jag på inget vis ifrågasätter de beslut som togs i samband med bussolyckan utanför Arboga. Om man valt att larma ut helikopter initialt hade det säkert funnits någon som protesterat mot det beslutet också.

Novisen//

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 20/2 2006 22:02

Det som är det initiala problemet vid en katastrof är bristen på personal och/eller material. Det handlar inte enbart om att begära ut helikoptern för att denna bidrar med högre medicinsk kompetens eller snabb transport initialt utan för att få all tillgänglig personal som kan hjälpa till på skadeplats och senare till transporter.

För mig precis som novisen redan påpekat, skall alla tillgängliga resurser larmas till platsen. Sedan går dessa att vända eller omdirigera om de inte behövs vid insatsen.

Som tidigare talare redan sakt så har jag inte alla fakta i historien och vill inte dömma någon för det..

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 21/2 2006 10:14

VIlken kovändning alla gör efter det att Svärd uttalat sig:). Från att vara kritisk till att inte vilja säga något för att man inte var där.. :twisted:

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/2 2006 11:58

Niklas K: Jag har ju inte velat säga något någon gång. Har ju bara så förbenat svårt att hålla igen truten! :lol:

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 21/2 2006 12:46

Jag vet.. Men ta till dig av kritiken för det är inte så ofta jag ger mig på dig:)

Skriv svar