Helikopter ?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Roffe

Helikopter ?

Inlägg av Roffe » 10/2 2006 20:40

Det hade säkert gott bra att sända en helikopter till Arboga,men antagligen hade UAS skickat en saftig räkning !! ??
Och jag tror nog att det fanns nog kapabel personal på plats !
Men övertron på sig själva och en viss frustration skapar utrumme för den typen av kommentarer efter en svår olycka.
Roffe

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 10/2 2006 20:50

Håller med..! Probelemt var inte kompetensnivån utan att man inte fick ut de skadade.. Läkare fannas det flera stycken.. Väl så kompetenta. Att de säkert inte suttit i en helikoter spelar knappast nån roll..

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 11/2 2006 2:48

Kan väl delvis hålla med.. Var det sjukvårdsgruppernas läkare som var på plats? Dessa människor är säkerligen mycket kompetenta, men tanken med läkarna på helikoptrarna hade väl varit lång erfarenhet just från den prehospitala arenan?

Däremot hade helikoptrarna garanterat varit en tillgång pga sin snabba transportförmåga av de svårast skadade patienterna.

AKM
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/11 2005 23:12

Inlägg av AKM » 11/2 2006 13:31

Helikopter hade inte hjälpt.

manne

Re: Helikopter ?

Inlägg av manne » 12/2 2006 11:23

Roffe skrev:Det hade säkert gott bra att sända en helikopter till Arboga,men antagligen hade UAS skickat en saftig räkning !! ??
Och jag tror nog att det fanns nog kapabel personal på plats !
Men övertron på sig själva och en viss frustration skapar utrumme för den typen av kommentarer efter en svår olycka.
Roffe
Håller med.
Det är tragiskt att överhuvudtaget fälla en sådan kommentar.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 13/2 2006 9:36

Helikoptrar ratades vid olycka. Artikel i Nerikes Allehanda: http://www.nerikes.se/artikel.asp?intId=968696

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 13/2 2006 9:54

Helikoptern hade väl kunnat vara ett alternativ om de skadade hade behövts flygas till Stockholm eller Uppsala direkt. Nu blev väl inte så fallet så det beslut som fattades kanske var helt rätt. Kompetensen på plats hade iallafall inte ökat. Problemet på plats tycks ha varit av en helt annan grund.

Om man läser tidningsartikeln kan man ju tro att det fanns en narkosläkare som ensam gick runt och smärtstillade patienter och att det var det enda som gjordes på plats. Att få så stora resurser på plats ganska snabbt är det inte många landsting som klarar av. Det blir intressant att läsa slutrapporten för felaktiga beslut tas alltid.

manne

Inlägg av manne » 13/2 2006 11:45

Novisen skrev:Helikoptern hade väl kunnat vara ett alternativ om de skadade hade behövts flygas till Stockholm eller Uppsala direkt. Nu blev väl inte så fallet så det beslut som fattades kanske var helt rätt. Kompetensen på plats hade iallafall inte ökat. Problemet på plats tycks ha varit av en helt annan grund.

Om man läser tidningsartikeln kan man ju tro att det fanns en narkosläkare som ensam gick runt och smärtstillade patienter och att det var det enda som gjordes på plats. Att få så stora resurser på plats ganska snabbt är det inte många landsting som klarar av. Det blir intressant att läsa slutrapporten för felaktiga beslut tas alltid.
Med dessa ord dömmer Uppsalas läkare helt ut kompetens och resurserna på örebro samt västerås lasarett utan vetskap om typ av personskador det handlade om.

Men som alltid finns det ett fåtal personer som måste fälla efterkloka kommentarer i dessa sammanhang.
I detta fall finns nog inga felaktiga beslut med tanke resurserna som tillkallades.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 13/2 2006 12:36

Har själv varit på en stor bussolycka med 15 svårt skadade och 21 lätt skadade. Den gången blev mycket fel även om det fungerade bra i stort. Bland annat blev aldrig polisen utlarmad initialt. De fick vetskap om olyckan vi lokaltidningen som ringde upp och ville ha upplysningar. Jag kanske var otydlig men jag menade att brister kommer att upptäckas även om det inte har med resurser eller prioteringar att göra.

Larsson
Inlägg: 9
Blev medlem: 23/3 2005 21:24

Helikopter?

Inlägg av Larsson » 13/2 2006 12:42

Menar ni att det inte behovdes intensivvardshelikoptrar nar en av nutidens varsta bussolycka intraffade? Kan det vara mojligt? Uppsala lakaren klagade inte pa kompetensen pa plats utan att mojligheten att utnyttja helikoptern pa basta satt

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 13/2 2006 18:27

Nu larmade man inte helikoptern och fick kritik för det och jag kan hålla med om att när det dras katastroflarm så ska ALLA tillgängliga resurser larmas. Att inte helikoptern larmades och sedan "tur nog" inte behövdes innebar en besparing för det berörda landstinget. Att försvara att beslutet blev rätt pga kostnadsskäl skulle inte jag vilja stå upp och säga. Om det sedan blev rätt ur medicinsk synvinkel så är det det som ska betonas.

AKM
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/11 2005 23:12

Inlägg av AKM » 13/2 2006 18:50

http://www.nerikes.se/artikel.asp?intId=969050

Se mitt tidigare inlägg oxå, jag va på plats.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 14/2 2006 0:49

Svar på tal! Helikopter behövdes inte!

Finns det neurokirurg i Västerås? Vart togs dessa patienter eller skulle ha tagits om de hade funnits? Någon som vet? Örebro? Uppsala?

AKM
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/11 2005 23:12

Inlägg av AKM » 14/2 2006 7:40

Novisen skrev:Svar på tal! Helikopter behövdes inte!

Finns det neurokirurg i Västerås? Vart togs dessa patienter eller skulle ha tagits om de hade funnits? Någon som vet? Örebro? Uppsala?
Initialt Örebro, sen Uppsala vid behov.
Men nu va detta aldrig aktuellt.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 14/2 2006 14:25

läkaren levererade visst kritik mot personelen..

"läkaren i helikoptern kan utföra medicinska åtgärder om sjuksköteskorna på plats varken kan eller får göra". SVT/Tvärsnytt 10/2-06

Skriv svar