Bokrecensioner

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 13/9 2006 16:16

zAjben skrev:Jag tänkte bara fråga ifall det är intressant med lite recensioner med böcker ur ämnesområdet preklinisk medicin? Det kanske är lite utanför forumets ämnesområde, men jag skulle kunna göra några små recensioner ifall någon är intresserad?
Kör hårt... :wink:

Smelly50

Inlägg av Smelly50 » 10/3 2007 22:39

Tänkte att jag också kunde hoppa in med en liten bok :)

Akutmedicin

Författare: Lars L.
Thomas O.
Urban S.

"En högaktuell praktisk handbok avsedd för dem som arbetar med akut sjuka patienter."

"Boken är uppdelad i fyra avdelningar, där den första tar upp differentialdiagnoser vid några vanliga symtom. De följande behandlar olika diagnoser och terapiförslag samt intoxikationer. Slutligen beskrivs tillstånd, behandlingsprinciper och tekniker som traditionellt används inom intensivvården."

"Akutmedicin fungerar också som lärobok i akutmedicin och riktar sig till medicinstudenter, yngre läkare, sjuksköterskor och annan vårdpersonal som handhar akut sjuka patienter."

Personligen tycker jag att boken är att rekomendera, Den tar upp dom flesta områden som jag utan någon erfarenhet är intresserad av..

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 18/7 2007 11:20

Kan inte hålla mig från att skriva en rad om den här boken. "The Only EKG Book You'll Ever Need" av Malcolm Thaler är verkligen precis som namnet antyder. Det är en fruktansvärt bra bok. Kan du ingenting om EKG, eller bara vet hur ett standard EKG ser ut? Kanske aldrig sett ett 12-avlednings EKG, eller hört talas om ett QRS-komplex? Frukta inte! Den här boken börjar på ruta ett, förklarar grundligt hur hjärtats elektriska system fungerar och sedan vidare till principerna bakom ett vanligt EKG på ett mycket lättförståeligt sätt.

När du gjort dig bekant med grunderna bär det av till olika sjukdomstillstånd och deras effekt på EKG samt hur dessa diagnostiseras. Efter inledningskapitlena så följer sedan mycket tydligt strukturerade kapitel, med en titel/inledningssida som stipulerar mål som du ska kunna vid slutet av kapitlet (och termer som du kanske aldrig hört förut). Det bästa är att efter att ha läst ett kapitel så kan man verkligen målen, och är väl bekant med mekanismerna bakom dem. Grundlig genomgång av; Hypertrofi och förstoring, Arrytmier, Ledningsblock, Preexitations syndrom, hjärtinfarkt & ischemi, samt en hel del andra saker. Även ett sammanfattande kapitel i slutet av boken lär dig hur du ska ta dig an ett EKG som du tagit, steg för steg.

Den här boken är väldigt bra i min mening. Jag tycker att många böcker lägger fram termer som läsaren förväntas förstå, men ifall man inte tidigare läst någonting, och kanske bedriver sig av självstudier utan föreläsare eller annat stöd, så kan det vara otroligt svårt. Den här boken berättar vad termerna innebär, varför EKG't ser ut som det gör, och gör allt detta på ett lysande lättförståeligt sätt.

Jag har nog aldrig varit så nöjd med ett bokköp, och kan helt klart rekommendera den till andra som är intresserade av EKG. Det är verkligen the only ekg book you'll ever need! ;)

Namn: The Only EKG book You'll Ever Need
Upplaga: 5
Priset: 263kr på http://www.bokus.se (jag tror även att Bokus är fraktfritt för studenter på universitet, ange numret på Mecenatkortet i inställningarna)
ISBN: 0781773156
Författare Malcolm S. Thaler

Observera att en ny upplaga kom ut relativt nyligen, och att det fortfarande finns butiker som säljer den gamla. Upplaga 5 är den nyaste.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 18/7 2007 12:20

Zajb? Du har inget personligt intresse av att boken säljer bra?;)

Håller med. En lysande bok! Som tar upp svåra saker dagispedagogik och gör det bra.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 18/7 2007 13:23

Niklas Karlsson skrev:Zajb? Du har inget personligt intresse av att boken säljer bra?;)

Håller med. En lysande bok! Som tar upp svåra saker dagispedagogik och gör det bra.
Om det ändå vore så väl! Ett par procent på försäljningen hade inte varit ett helt fel tillskott till den enbart CSN-sponsrade månadskassan ;)

ThEbEaR
Inlägg: 31
Blev medlem: 28/5 2007 14:16
Ort: Uppsala

Inlägg av ThEbEaR » 18/7 2007 13:49

Titel: Akutsjukvård
Författare: Jonas Wikström
Bokförlag: Studentlitteratur
Utgiven: 2006-04

Kapitel:
Akutmottagningen
Medicinsk teknik i akutsjukvård
Akut omhändertagande utanför sjukhus
Kirurgisk akutsjukvård
Trauma
Ortopedisk akutsjukvård
Medicinsk akutsjukvård
Kardiologisk akutsjukvård

+ finns även en hemsida där man kan öva på arytmitolkningar, faktafrågor mm. De e bra men märkte att efter ett tag att det var samma arytmibilder som gick om och om igen så efter ett tag så lärde man sig dom utantill så det skulle va bra om han lade in lite fler arytmier som man kunde öva på...för jag antar att inte alla AV-block II ser lika ut på ett ekg!?


Bra och väldigt pedagogiskt upplagd!
Väldigt lätt att förstå kvävs inga förkunskaper!

Det är den första boken som jag läst som bara inriktar sig på akutsjukvård och jag undrar om det är det någon som har läst denna bok som har lite mer erfarenhet än mig som kan säga hur pass omfattande den är, känndes ibland som att man skulle vilja läsa mer om vissa saker... och för min del så skulle den gärna kunnat vara 100 sidor tjockare och kanske ta upp lite mer ingående vissa saker.
Tycker iallafall att den är helt klart läsvärd!
"Var dig själv, det finns redan så många andra"

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 18/7 2007 16:18

Den är väldigt basic basic. Trist eftersom författaren är en av de mest kompetenta personerna jag har träffat.

Jag tycker han går in för grundläggande och missar lite på den farmakologiska delen. Men jag tar det för vad det är.. En lärobok akutdelen i grundutb. På höge nivå fungerar den inte tyvär.

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 18/7 2007 17:18

Håller med om att "The Only EKG Book You'll Ever Need" är mycket bra! Akutsjukvård av Wikström är mycket basal, passar möjligen på grundutbildningen men inte på VUB:en. Ska man ha en djupare bok i akutsjukvård så rekommenderar jag Mosby`s "Paramedic textbook". Eller varför inte "Svikt av vitala funktioner" av Renck.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 18/7 2007 19:46

Putte skrev:Håller med om att "The Only EKG Book You'll Ever Need" är mycket bra! Akutsjukvård av Wikström är mycket basal, passar möjligen på grundutbildningen men inte på VUB:en. Ska man ha en djupare bok i akutsjukvård så rekommenderar jag Mosby`s "Paramedic textbook". Eller varför inte "Svikt av vitala funktioner" av Renck.
Tyvärr känns steget mellan Akutsjukvård av Wikström och Mosbys "Paramedic Textbook" väldigt stort. Skulle vara utmärkt med en bok som låg lite mitt emellan, gärna på svenska!

Svikt av vitala funktioner är väldigt bra, men kan vara väldigt svår att läsa ifall man inte redan ligger på en rätt hög nivå. Men den rekommenderas varmt även av mig! :)

ThEbEaR
Inlägg: 31
Blev medlem: 28/5 2007 14:16
Ort: Uppsala

Inlägg av ThEbEaR » 18/7 2007 23:11

ok.. det var lite det jag fick känslan av när jag läste den..att den var lite för basic, men att den ändå är en bra introduktion för en som inte har jobbat inom akutsjukvård....
Tack för boktipsen!! jag ska nog ta och läsa Mosby`s "Paramedic textbook" till o börja med får se om den är bra.. den där ekg boken lät också intressant alla verkar ju iallafall vara nöjda med den!
"Var dig själv, det finns redan så många andra"

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/7 2007 7:53

björnen:
Har du inte läst akutsjukvård innan så tycker jag du ska läsa wikström. Den är pedagogisk för de med lite erfarnehet. Tar upp alltng. Kan man det så kan man mycket. Men för at få djupare kunskaper hade jag läst något annat. Kanske inte mosb, men renck och nischade böcker

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 19/7 2007 10:35

Niklas Karlsson skrev:Kanske inte mosb, men renck och nischade böcker
Har du några bra tips på nischade böcker som du gillar? Förutom Renck så klart. Har läst ut min EKG-bok nu!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/7 2007 10:43

Akut kranskärlssjukdom är bra tycker jag! Är nog en bra bok att läsa efter den du läst. Den förklarar djupare varför det blivit som det blivit när ekg visar en ami

ThEbEaR
Inlägg: 31
Blev medlem: 28/5 2007 14:16
Ort: Uppsala

Inlägg av ThEbEaR » 19/7 2007 11:27

Niklas Karlsson skrev:björnen:
Har du inte läst akutsjukvård innan så tycker jag du ska läsa wikström. Den är pedagogisk för de med lite erfarnehet. Tar upp alltng. Kan man det så kan man mycket. Men för at få djupare kunskaper hade jag läst något annat. Kanske inte mosb, men renck och nischade böcker
Hej!
nej jag har inte läst akutsjukvård innan men jag har läst igenom Wikströms bok 2-3 gånger och jag känner att det skulle va kul att läsa nått mer ingående... så en av de där nischade bökerna kanske skulle va nått
Tack för tipsen!
"Var dig själv, det finns redan så många andra"

Lipton

Inlägg av Lipton » 19/7 2007 19:08

Wikströms bok anser jag är bra för att få en helhetsbild av akutsjukvården. Alltså lämplig för den som vill lära sig om akutsjukvården, men något torftig för den som vill fördjupa sina kunskaper i akutsjukvård.
En annan bra bok som är mycket lättläst är Akutsjukvård på skadeplats av Malmsten. Den kan beskrivas som en light-variant av Lennquists Katastrofmedicin. Problemet tror jag är att området dessa böcker tar upp är så stort att det är svårt att täcka in allt och samtidigt gå på djupet, precis som Wikströms bok har samma bekymmer. Fördelarna med dessa tre böcker är att de är skrivna utifrån svenska förhållanden (även om Malmstens bok börjar få några år på nacken). Paramedic textbook innehåller massor matnyttigt vad gäller patofysiologi, men diagnostik, behandling och framförallt rutiner kan ibland skilja sig mycket ifrån de svenska förhållandena.

Skriv svar