BT r/t Nitro mm

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

AuF

BT r/t Nitro mm

Inlägg av AuF » 29/3 2006 19:09

hej på er.

Här kommer kanske en lite korkad fråga ; När ni skall ge tex Nitro då Systole skall vara >90, nöjer er ni då med att känna radialispuls eller spänner ni upp ?

Vet att radialispuls inte är en helt korrekt parameter, men min fråga är om den ändå är tillräcklig när läkemedel skall admisterars så fort som möjligt ?

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 29/3 2006 19:30

Jag tar ett "riktigt" blodtryck med blodtrycksmanchett, med över- och undertryck. Det är ju lämpligt att följa upp blodtrycket så man "har koll på" vad som händer med patientens blodtryck när man har gett Nitro.

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Re: BT r/t Nitro mm

Inlägg av malle » 29/3 2006 19:33

AuF skrev:hej på er.

Här kommer kanske en lite korkad fråga ; När ni skall ge tex Nitro då Systole skall vara >90, nöjer er ni då med att känna radialispuls eller spänner ni upp ?

Vet att radialispuls inte är en helt korrekt parameter, men min fråga är om den ändå är tillräcklig när läkemedel skall admisterars så fort som möjligt ?
Det normala är att innan ta blodtrycket så att du har en mer exakt parameter att utgå ifrån. Att bedöma blodtrycket enbart efter palperad radialispuls är ett alltför osäkert mätinstrument. Det är ju viktigt att efter given behandling följa upp effekterna - bl a på blodtrycket.

Jag kan inte komma på ngt tillfälle där det skulle vara så bråttom med att ge läkemedel att jag inte innan har tid att ta ett blodtryck (utom då möjligen cirkulationsstillestånd..)

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 29/3 2006 21:32

jag använder manchetten och pumpar för att få ett exakt övertryck. Eftersom jag inte kommer att använda mig av undertrycket till nånting anser jag inte heller att jag behöver ta detta. Det kan även vara en fördel att ha ett värde dokumenterat i journalen i efterförloppet om något skulle tillstöta, samt att man kan följa utvecklingen av övertrycket.

Lipton

Re: BT r/t Nitro mm

Inlägg av Lipton » 29/3 2006 22:12

malle skrev:Jag kan inte komma på ngt tillfälle där det skulle vara så bråttom med att ge läkemedel att jag inte innan har tid att ta ett blodtryck (utom då möjligen cirkulationsstillestånd..)
Om du vet att patientens hjärta inte slår så behöver du väl för guds skull inte ta ett blodtryck för att få reda på vad det är? :twisted: :wink:

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 29/3 2006 23:19

Jag vill alltid ha ett någorlunda hyggligt BT värde innan jag påbörjar behandling. Inte bara radialispuls.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 31/3 2006 8:21

Wernvik skrev:Jag vill alltid ha ett någorlunda hyggligt BT värde innan jag påbörjar behandling. Inte bara radialispuls.
Radialispuls = hyggligt blodtryck

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 31/3 2006 9:35

Radialispuls går väl utmärkt att använda innan man ger Nitro. Däremot måste man fråga sig om det är nödvändigt att ge nitro innan man tagit ett blodtryck. Jag har även slutat ge 0.4mg x 2 som första dos. Inget i litteraturen säger att nitro i dubbel dos initialt skulle ha bättre effekt för alla patienter. Man är faktiskt beroende av ett blodtryck för att kunna lindra ett kärlkrampsanfall. Är patienten inte smärtfri efter 3-4 minuter efter nitro så har inte nitro någon effekt på kranskärlen. Då är troligtvis syrgas, hjärtläge, lugnt bemötande, dilatation av kapacitanskärlen och minskad systemvasculär resistans det som får patienten smärtfri. Enda gången jag ger Nitrolingual i dubbeldos initialt är då allt tyder på en vänsterkammarsvikt och med systoliskt blodtryck över 150. Sen är det ju lite pinsamt också när läkaren frågar vilket tryck patienten hade innan första dosen nitro.

Eirik

Inlägg av Eirik » 1/4 2006 1:44

Er litt enig med Novisen at det kan være greit å ha et blodtrykk med tanke på dokumentasjonen før man gir nitro, og kanskje er vi faktisk for dårlig til å ta blodtrykk før vi setter igang med diverse behandlinger? Det tar ikke lange tiden i forhold til det store bildet å ta et blodtrykk...

I våre prosedyrer står følgende:
• Nitroglycerin skal gis med forsiktighet til pasienter med ustabil sirkulasjon, derfor bør blodtrykket måles
• Systolisk blodtrykk skal være over 100 mm Hg
• Hvis ikke blodtrykket måles, skal pasienten ha regelmessig puls med god pulsfylde før Nitroglycerin gis

Lipton

Inlägg av Lipton » 1/4 2006 10:33

prehospital skrev:
Wernvik skrev:Jag vill alltid ha ett någorlunda hyggligt BT värde innan jag påbörjar behandling. Inte bara radialispuls.
Radialispuls = hyggligt blodtryck
Korrekt. Men Wernvik särskrev ordet BT-värde. Och du har egentligen inte någon hygglig uppfattning om pats. blodtryck genom att klämma på a. radialis. Kan vara 80, 120 eller 190. Eller har du extremt känsliga digitala fingertoppar? :wink:

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 1/4 2006 17:15

En viss "hint" får du av pulskvaliten i radialis. Brukar gå känna om blodtrycket är runt 90 eller 150. Dock blir man väldigt lurad ibland men endast åt det mer positiva hållet (att systoliska blodtrycket är högre än förväntat). Sen brukar jag tänka vilket blodtryck som är optimalt för patienten också utifrån patientens medicinarsenal. Man vill ju inte sänka en del för mycket. Kanske vill jag ha en infart innan jag ger nitro.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 1/4 2006 17:56

japp! Radialispuls samt nål räcker för mig också..

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 1/4 2006 21:18

Och så får man akta sig för att ge Nitro till en patient med tät aortastenos. Dessa patienter behöver sitt förhållandevis höga blodtryck för att hjärtat ska kunna pressa ut blod genom den trånga aortaklaffen! Om man ger Nitro finns det risk att de tappar trycket totalt :shock:

Skriv svar