Drunkning

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Lipton

Inlägg av Lipton » 4/4 2006 18:27

Och har man inte madrass så har man kanske spineboard som också flyter. Dock inte för 200 kg men tillräckligt för att ha något att hålla mellan sig själv och nödställd.

airrescue

Inlägg av airrescue » 8/4 2006 23:18

Kenlav hade en viktig poäng i diskussionen. Man kan ju fundera på varför polisen har relativt mycket träning och för många krävande tester under utbildningen om man inte tänkte sig att dom under sin yrkeskarriär kunde möta en sådan situation. Det är ju lika lite polisens huvuduppgift som ambulansens att plocka upp någon som är nödställd i vattnet.

Sen är det ett problem att inte dom här kunskaperna finns hos varenda människa i detta och även andra land. Vi vet att inte alla barn i Sverige läg sig simma, även om detta är ett tydligt krav i skolplanen som säger att alla som går ut årskurs 5 skall vara simkunniga. Man skall dessutom i åk 9 kunna livräddande första hjälp. I gymnasiet är det dessutom en del av betygkriterierna i idrott om jag inte minns helt fel.

Så varför skall inte detta kunna vara ett krav om man arbetar inom ambulans??? Det är ju kunskaper som alla ska ha! Dessutom tycker jag att det är ett test som kan användas att "sålla" i rekryteringen, då det på många platser är fler sökande än platser utlysta...

/Air rescue, Ytbärgare, amb sjv

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 9/4 2006 12:56

airrescue skrev:Kenlav hade en viktig poäng i diskussionen. Man kan ju fundera på varför polisen har relativt mycket träning och för många krävande tester under utbildningen om man inte tänkte sig att dom under sin yrkeskarriär kunde möta en sådan situation. Det är ju lika lite polisens huvuduppgift som ambulansens att plocka upp någon som är nödställd i vattnet.

Sen är det ett problem att inte dom här kunskaperna finns hos varenda människa i detta och även andra land. Vi vet att inte alla barn i Sverige läg sig simma, även om detta är ett tydligt krav i skolplanen som säger att alla som går ut årskurs 5 skall vara simkunniga. Man skall dessutom i åk 9 kunna livräddande första hjälp. I gymnasiet är det dessutom en del av betygkriterierna i idrott om jag inte minns helt fel.

Så varför skall inte detta kunna vara ett krav om man arbetar inom ambulans??? Det är ju kunskaper som alla ska ha! Dessutom tycker jag att det är ett test som kan användas att "sålla" i rekryteringen, då det på många platser är fler sökande än platser utlysta...

/Air rescue, Ytbärgare, amb sjv
Helli Air rescue!

Ett i alla avseenden välskrivet inlägg i vilket du sammanfattar själva poängen, nämligen att det borde vara en SJÄLVKLARHET. Bra att du tar upp "sållnings" möjligheten. Att ha en kår bestående av inivider med bred kunskap borde vara önskvärt.

Det är helt riktigt att läroplanen tydligt föreskriver simkunnighet och även livräddningskunskap, så man kan fråga sig varför så få ambulansorganisationer inte prioriterar denna kunskap.

Tyvärr tror jag att många anser drunkningstillbud som lite ovanliga. Det vore av detta skäl önskvärt att lagstiftaren tydliggjorde de regler som redan finns.

AMBASS.....
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/4 2006 16:43

airrescue & AMBASS: Jag vill ju egentligen inte säga emot er men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att ni säger emot er själva. En sållningsmöjlighet pratar ni om. För att få en kår bestående av individer med bred kunskap.
Vi tänker oss då följande: Två tjänster sökes, fem personer söker. Fyra ambulanssjukvårdare, tre helt nyutbildade, alla klarar att simma 50 meter, hämta docka på 7 meters djup och bogsera tillbaka 100 meter. En sköterska med både ambulansvubb och narkosvubb och tio års yrkeserfarenhet från både ambulans och operation söker också. Hon spelar på fritiden fotboll i lägre division och klarar alla fystester utan problem. Livräddningsprovet kan hon dock ej genomföra på grund av trasig trumhinna vilket efter lite plask i vattnet brukar innebära en långdragen och jobbig otit.
Enligt ert sätt att resonera har alltså en nyutbildad ambulanssjukvårdare bredare kunskap än en narkossköterska med tio års erfarenhet för att denne inte kan/vill genomföra ett prov på arbetsuppgifter som inte ingår i det sökta jobbet?

Jag kan helt enkelt inte köpa resonemanget. Visst är det önskvärt att personalen kan simma och dyka, men på vissa platser vore det kanske bättre med någon som kan rappelera, orientera eller varför inte intubera!? :wink:

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 11/4 2006 22:09

Anser att simkunskap är ett måste. Man kan ju som amb personal hamna i läget att man måste dyka i för att rädda någon. Även om det kanske är tveksamt med arbetsområde så kan det vara nödvändigt anser jag.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Skriv svar