Drunkning

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Drunkning

Inlägg av AMBASS » 30/3 2006 12:27

Med tanke på den fullt tillgängliga statistiken avseende drunkningstillbud förefaller det helt paradoxalt att så få ambulansorganisationer inte testar sin personals kunskaper i vattenlivräddning. Ännu värre är att majoriteten av landets prehospitala vubbar helt uteslutit ämnet vattenlivräddning från schemat. Måste vi vänta på ett uppmärksammat drunkningstillbud för att verksamheterna skall agera. Ännu värre är att många tycks leva i uppfattningen att ett drunkningstillbud på det lokala badhuset inte ingår i deras arbetsuppgifter. Jag skulle inte själv gå i aktiv ambulanstjänst om jag inte regelbundet fick träna dessa moment. För få arbetsgivare erbjuder sin personal denna utbildning. I vissa län ställer man inte ens krav på simkunnighet vid anställning. Få eller inga alls testar av att arbetstagaren verkligen kan hantera en skarp drunkning. Det dör betydligt fler till följd av drunkning än i bränder i vårt land. Detta om något borde signalera allvaret i saken.

Jag uppmanar nu samtliga ambulansare att ”KRÄVA” att få denna livsviktiga utbildning av
sina arbetsgivare. Vidare uppmanar jag samtliga organisationer att skriva in följande i sina riktlinjer:

- All personal skall minst två gånger årligen genomgå 1 dagskurs i vattenlivräddning för att dem skall kunna fungera i yttre tjänst.
- All personal skall före nyanställning genomgå vattenbaserat livräddningstest via extern aktör (lämpligen SLS, SIMFÖRBUNDET eller Badmästareförbundet)

Varför är detta ett nedtystat ämne? Varför finns det idag 2006 personer som arbetar i yttre operativ tjänst utan att inneha denna livsviktiga kunskap?

Lipton skrev en gång att denna kunskap borde höra till allmänbildningen, men tyvärr visar verkligheten något helt annat. Måste det till ett uppmärksammat tillbud för att synliggöra denna viktiga fråga.

//AMBASS som tycker att samtliga ambulansoperativa skall kunna undsätta en nödställd i vatten…..
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
malanentalo
Inlägg: 28
Blev medlem: 7/5 2005 12:43

Inlägg av malanentalo » 30/3 2006 13:16

Vattenlivräddning borde vara lika självklart som att man lär sig HLR tycker jag.
Låter befängt att det inte förekommer sådana övningar. Räddningstjänsten övar ju vattenlivräddning.
Inget vara för evigt - inte ens dina problem

Lipton

Inlägg av Lipton » 1/4 2006 10:17

AMBASS: Då det inte tillhör arbetsuppgifterna för ambulanspersonal har jag svårt att se varför man skulle kunna ställa krav på att ambulanspersonal skall kunna detta. Finns ju även personer som på grund av exempelvis skador inte klarar ett vanligt vattenlivräddningsprov, skall dessa då stängas ute från yrket?`
Däremot håller jag med dig om att det borde finnas tillfällen att öva detta regelbundet för att de som i ett skarpt läge kan tänkas vilja göra något skall ha alla möjligheter att lyckas.
Hävdar fortfarande att du skulle åstadkomma mer för drunkningstillbudsstatistiken om du lägger din energi på att ställa krav på allmänheten istället för ambulanspersonal som grupp. Den som alltid kommer vara först på plats är ju trots allt allmänheten och om den inte kan agera så är det nog i de flesta fall för sent då ambulansen nått platsen ändå.

AKM
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/11 2005 23:12

Inlägg av AKM » 1/4 2006 10:57

Skönt man är utbildad på detta, då i Tylösand :lol:
ATSS, PHTLS, MOS, PS mm mm spec-vub... magister-examen.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 1/4 2006 12:13

AKM skrev:Skönt man är utbildad på detta, då i Tylösand :lol:
Hello AKM!

SLS har i Tylösand en spec. kurs för ambulans, brand- och polis. Denna kurs är inte heller dyr och skulle kunna vara standard för samtliga ambulansare. SLS har dessutom instruktörer i hela landet, vilka kan hjälpa till med denna utbildning. Även Räddningstjänsten brukar ha vissa räddningsdykare som kan utbilda i ytlivräddning. För mig är det ett stort ? att inte organisationerna prioriterar detta. Att det dessutom finns anställda som går i operativ tjänst utan denna kunskap är helt kansigt. Bra att du berättar om Tylösand. Det finns även simskolor för dem som inte kan simma.

Vi måste tillsammans stävja den ovilja som finns hos både organisationsledningen och vissa anställda. Detta är en grundläggande del av alla räddningsyrken....

//AMBASS
Blood Will Tell

AuF

Inlägg av AuF » 1/4 2006 12:24

hmm, jag kanske är navin nu men. Har inte alla gått och lärt sig livrädda i gymnasieskolan ?

Sedan så är de väl inte speciellt märkvärdigt att lägga in ett test där man skall simma x antal meter och sedan plocka upp en docka från säg 3-4 meter ? Även om man kanske aldrig ställs inför en sådan situations som amb.personal så är ju risken stor att du gör det iaf som privatperson. Ne, livräddning borde väl vi alla kunna. Iaf i en tillfredsställande utsträckning...

Så jag ser ju inga direkta hinder för att man inte skall ha ett simtest på tex amb.vubben ?

Hej på der 8)

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 1/4 2006 12:26

STOPP LIPTON!

Klarar man inte ett vattenlivräddningsprov skall man inte arbeta på en olycksfallsambulans. Om detta borde vi stå eniga! Det skall naturligtvis finnas möjlighet att träna detta, något som arbetsgivaren skall vara tvingade att genomföra. Det finns en skiljelinje mellan oss (räddningsfolket) och allmänhten och det är att vi har deras förtroende att hjälpa till vi olyckor. Varför exkludera ambulansen från den totala räddningstjänsten? Att sedan vissa badhus inte har badvakter med erforderlig träning är känt. Detta arbetar dessutom andra organisationer för att få ändring på. Jag brinner för att alla kollegor skall ha förnuftet att inse att vattenlivräddning skall vara en självklarhet för operativ tjänst.

De drunkningar jag själv fått bevittna genom åren talar ett klart språk. De gånger som vi lyckas rädda någon från drunkningsdöden är skäl nog. Att hänvisa till brand m.fl. är inte ett skäl att underlåta sig denna viktiga kunskap. Skulle media göra ett riksomfattande reportage i saken, är jag tämligen säker på att allmänheten (skattebetalrna) skulle kräva klarhet. Idag är dem lyckligt ovetende.

Att se en anhörig förlora någon genom drunkning pga att vi inte ens försöker rädda den olyckdrabbade (pga okunskap - ovilja) torde leda till omedelbar avstängning från operativ tjänst. Att som skattebetalare betala för an ambulanskår som inte har rutiner för vattenlivräddning är paradoxalt med tanke på den aktuella drunkingsstatistiken.

Så Lipton, detta är inte ett val, utan ett måste....
Blood Will Tell

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 1/4 2006 13:14

AMBASS pratar om enågot som jag under alla år aldrig träffat på. Ser inte riktigt problemet.
De olyckor i vattnet osm jag kommit till så har patienten ALDRIG legat kvar i vattnet. En gång var patienten på väg in med en båt från räddningstjänsten.

Varför hänger du upp alla dina inlägg runt just detta? Med ditt resonemang borde vi träna på att hämta patienter på höga höjder, på djupa vatten, i gasfyllda rum osv osv. Någonstans måste vi dra en gräns mellan våra uppgifter och räddningstjänstens. Sedan är det för mig som medmänniska en självklarhet att slänga av mig kläderna och hoppa i vattnet om det skulle behöva. Turligt nog tänker nog en stor del av den svenska befolkningen på samma sätt vilket gör att vi aldrig kommer råka ut för det. Men visst, hittar vi en vecka ledig på amb vubben så visst! Självklart!

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 1/4 2006 13:53

Du säger att det är paradoxalt att inte amb. personal testas i vattenlivräddning trots att statistiken är fullt tillgänglig... Hur menar du? Att statistik är tillgänglig säger inget om dess resultat eller värden.

Det dör fler i drunkning än i bränder... visst, men ser man på statistiken för drunkning har dödstalet sjunkt kraftigt de senaste 30 åren. Ska man se till statistiken så dör det både fler i trafiken och i självmord, än i drunkning. Men om det signalerar nåt allvar vet jag inte...

Jag tror att om man vill rädda fler från drunkning ska man satsa på prevention och promotion.

Min personliga åsikt är drunkningstillbud är räddningstjänstens jobb fram tills personen är på land (eller i en båt el dyl.) och där börjar vårt jobb.

Jag kan ha helt fel siffror i huvudet så rätta mig gärna om jag har fel, men jag tror det dör ca 120 st i drunkning, ca 60-70 i bränder, runt 500-600 i trafiken och ca 1300 i självmord per år i sverige.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 1/4 2006 14:55

Peder!

Vad bygger du tina teser på? Vilken statistik? 120 st är en helt vilseledande siffra och har inget verkligt värde. Siffran är den dubbla!

Du skriver att drunkningstillbud är räddningstjänstens jobb. Skall du säga detta till de skräckslagna badgästerna i väntan på räddningstjänsten? Skall du leva med att inte agera pga av att du subjektivt anser att det är andra som skall ta hand om denna basala insats? Tyvärr tror jag att flera kollegor delar din syn på yrket.

När jag nämner statistik avser jag drunkningsstatistik, vilke klart visar att drunkning är en vanlig olyckfallsart. Man skall även erinra sig att suicidförsök även förekommer i vatten.

Jag tolkar din text som att du inte tycker att man skall ställa krav på ytlivräddning för personal inom svensk ambulanssjukvård!? Isf vill jag att du förklarar hur du i egenskap av ambualnsare skall kunna leva med denna inställning om du kommer till den lokala badplatsen utan att ingripa. Vid drunkning är tiden dyrbar!

//AMBASS
Blood Will Tell

AuF

Inlägg av AuF » 1/4 2006 17:45

Märklig diskution... Kan inte alla simma och hämta en docka på några meters djup idag ? Självklart måste ju iaf 95% klara av detta. Känns kanske lite "overkill" att införa ett sånt basalt utbildningsmoment på en vubb. Däremot så borde de ju givetvis vara ett krav vid alla anställningar.

Känner man att man inte är på top att livrädd så går det ju snabbt att träna upp detta. Ska ju inte vara några problem. Och givetvis dyker vilken normalt utveckald människa i vattnet och gör sitt yttersta om någon är i nöd. Ambulanspersonal eller inte...

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 1/4 2006 17:57

AMBASS:

Jag hade lite fel gällande statistiken och här är den korrekta statistiken:
drunkning 2005=107st

trafiken=400-500st

Suicid 2003=1376st

Bränder 2004= 66st


Referenser:
Statistik över antal döda i drunkning 2005:
http://www.sls.a.se/upload/334/Drunknad ... 2022-3.pdf

Statistik över antalet döda i trafiken 2005:
http://www.vv.se/templates/page3____936.aspx

Statistik över antalet suicid
http://www.ki.se/suicide/sm_sverige_total.html

Statistik över antalet döda i bränder
http://www.srv.se/templates/SRV_Page____13778.aspx


Självklart ska alla kunna göra genomföra vattenlivräddning, men det är ett så litet problem i sverige så jag förstår inte problematiken...
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 1/4 2006 18:11

FEL FEL FEL!

SLS har helt fel statistik, vilken bygger på artiklar. Du bör undersöka dödsorsaksregistret istället. Man skall även erinra sig att Sverige är ett vattenland med kuster och insjöar.

BE SAFE
Senast redigerad av 1 AMBASS, redigerad totalt 1 gånger.
Blood Will Tell

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 1/4 2006 18:17

folk som är packade och drunknar i badkaret, folk som drunknar i sin egen pool är drunkningsolyckor.. Men knappast något vi som ambulanspersonal kan göra något åt och de kommer med i den statistik som ambass hänvisar till.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 1/4 2006 18:31

Niklas Karlsson skrev:folk som är packade och drunknar i badkaret, folk som drunknar i sin egen pool är drunkningsolyckor.. Men knappast något vi som ambulanspersonal kan göra något åt och de kommer med i den statistik som ambass hänvisar till.
Cheers!

Vi kanske inte skall hänga upp oss på siffror! Det är saken som sådan som är värdefull att debattera. Skall svensk ambulanspersonal 2006 vara kapabla att utföra ytlivräddning? Självklart tycker jag att det borde höra till allmänbildningen, men så ej fallet tyvärr.

//KLART VI SKALL KUNNA RÄDDA LIV...
Blood Will Tell

Skriv svar