Drunkning

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 1/4 2006 18:39

Håller med dig om det märkliga!

Tyvärr kan inte alla simma och hämta en docka på några meters djup idag! Många av organisationerna testar inte heller detta innan anställning. Att införa ett moment om ytlivräddning i vubben skulle vara en god signal till alla studenter. Vad som är mest basalt i fråga om vissa moment i vubben och reell livräddningsträning torde vara självklart.

Håller till fullo med dig om att det givetvis borde vara ett krav vid alla anställningar. Tyvärr är det ej så idag! Arbetsgivaren bör även prioritera detta och regelbundet träna ytlivräddning.
Blood Will Tell

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 1/4 2006 19:00

Jag tycker inte det är en utbildningsfråga utan ett basalt krav vid antagning till en tjänst. Att likt polisens uttagningar kunna visa vad man kan fysiskt och även hämta en docka på ett visst djup. Tycker inte det behöver vara något extremt utan på ett djup som de flesta av oss klarar. Skulle det krisa någon gång kommer man ändå göra bättre ifrån sig än så..

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 1/4 2006 19:15

Ska man utföra livräddning i vatten går det inte att bara ta på sig ett par badbrallor och hoppa i. Ska vi ha vattenlivräddning med i vår tjänste-beskrivning måste vi ha den utrustningen som det kräver, alltså överlevnadsdräkt m.m. med oss i Ambulansen... Det skulle vi aldrig få plats med.


Självklart skulla jag hoppa i och simma ut till någon som ligger och flyter utanför en badstrand när det är 20 grader varmt och vindstilla. Men det skulle vara rent dumdristigt att göra samma sak i november när det blåser kuling, utan att ha utbildning samt RÄTT utrustning.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 1/4 2006 20:54

Väl talat Peder!

Tycker utrustningsfrågan väger tungt. Men självklart ska vi kasta oss i vattnet om det är möjligt. Det förväntar jag mig att ALLA gör, oavsett om vi är sköterskor, brandman eller bankdirektör

Lipton

Inlägg av Lipton » 2/4 2006 0:08

Tycker peders inlägg är välskrivet och prickar helt rätt. Jag tycker dessutom, med hänvisning till att en del människor faktiskt har fysiska hinder (typ öronproblem) som hindrar dem från att utföra dyktester, att det vore fel att ha tester som anställningskrav. Det är ju faktiskt inte ambulansens uppgift. Detta är vi ju alla enade om.
Däremot så anser jag att jag själv skulle hoppa i vattnet i ett sådant läge att jag bedömer att det finns något att tjäna på det. Jag skulle även vilja ha möjlighet att öva vattenlivräddning på samma sätt som man övar på exempelvis trafikolyckor eller HLR. Och slutligen så är jag övertygad om att även de som inte klarar eller har gjort tester eller övat momenten, av olika anledningar, också de skulle göra sitt bästa om de bedömer att deras insats har betydelse.

Strömt vatten, kallt vatten eller kokande vatten ser jag som högriskmiljöer, och där skall inte ambulansen arbeta!

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 2/4 2006 14:03

Liption!

Ojojoj, nu börjar vi glida ifrån varandra :D Av denna debatt att döma så tycks vissa försvara ett system som inte fungerar när drunkning uppstår. Livräddningsträning är naturligtvis en förutsättning för att kunna hjälpa en nödställd. Om det föreligger fysiska hinder (öronbekymmer mm) torde detta kanske föranleda att man söker sig till en arena där man inte kan hamna inför en livräddningsuppgift. Ungefär som att vara höjdrädd och arbeta på brandkåren! Kan bli en smula svårt att förklara för brandoffren efteråt.

Nä du Lipton, här går en skiljelinje mellan två vitt skilda åsikter. Men kanske är det så att vi skall se ambulansen som en transportorganisation. Något att tänka på vid nästa trafikolycka. Att som vissa debattparter gjort, jämställa ambulansen med allmänheten (bankdiriktörer m.fl) förefaller endast löjeväckande i mina ögon. Klart att vi skall klara av ytlivräddning! Detta torde vi vara rörande eniga om. Allmänheten förväntar sig med all rätt att vi regelbundet tränar vår fysik för ett spektra av händelser, bland dessa vattenlivräddning.

//AMBASS
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 2/4 2006 14:08

peder skrev:Ska man utföra livräddning i vatten går det inte att bara ta på sig ett par badbrallor och hoppa i. Ska vi ha vattenlivräddning med i vår tjänste-beskrivning måste vi ha den utrustningen som det kräver, alltså överlevnadsdräkt m.m. med oss i Ambulansen... Det skulle vi aldrig få plats med.

Självklart skulla jag hoppa i och simma ut till någon som ligger och flyter utanför en badstrand när det är 20 grader varmt och vindstilla. Men det skulle vara rent dumdristigt att göra samma sak i november när det blåser kuling, utan att ha utbildning samt RÄTT utrustning.
Självklart skall vi behålla sunt förnuft en kall november dag! Men faktum kvarstår att vi skall vara redo att hoppa i bassängen på det lokala badhuset (om så kräver utan badbyxor) och därefter göra en livräddningsinsats. Överlevnadsdräkt? Jag pratar om direkta räddningsinsatser i badhuset eller vid den lokala badplatsen!

Tycker du att det skall vara krav på simkunnighet bland de anställda i ambulanssjukvården?

Tycker du att alla innan anställning skall uppvisa prov på vattenlivräddning?

Tycker du att arbetsgivarna skall utbilda samtlig operativ personal i vattenlivräddning?

// BE SAFE
Blood Will Tell

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 2/4 2006 14:11

AMBASS

Svar ja på alla dina tre frågor. Men jag tycker inte man ska lägga allt för stor vikt vid just detta. De prov som polisen har tycker jag är alldeles utmärkta och visar att man har normal förmåga att hämta upp en kropp på botten av en bassäng

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 2/4 2006 16:59

Jag tycker att det finns större svagheter hos ambulanspersonalen man böra rätta till än att kräva intern utbildning i livräddnimngen. Dessutom livräddning i en tempererad bassäng och på badhus med utbildad badmästare. Jag kan inte komma på någon gång jag själv eller kollegor som kommit till ett badhus och patienten forfarande ligger på botten. Det finns andra vardagliga senarium där ambulanspersonalens kompetens kommer till korta. Vårdtekniska kunskaper som ventilering, nålsättning och smärtbehandling.
intubera mera !!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 2/4 2006 17:35

Väl talat Tomas! Håller med dig.. Ventilera med ruben verkar vara knepigt för många och det drabbar verkligen patienten. Likadant med att sätta nål. Många patienter tycker att den delen var det värsta under hela vårdtiden då det kan uppstå infektioner..

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 2/4 2006 18:07

Tomas skrev:Jag tycker att det finns större svagheter hos ambulanspersonalen man böra rätta till än att kräva intern utbildning i livräddnimngen. Dessutom livräddning i en tempererad bassäng och på badhus med utbildad badmästare. Jag kan inte komma på någon gång jag själv eller kollegor som kommit till ett badhus och patienten forfarande ligger på botten. Det finns andra vardagliga senarium där ambulanspersonalens kompetens kommer till korta. Vårdtekniska kunskaper som ventilering, nålsättning och smärtbehandling.
Bra inlägg!

Håller med om att det finns mycket att arbeta på, ser dock inte att dessa intressen behöver utesluta varandra. Tyvärr har inte alla badhus heller livräddningkunniga badmästara (paradoxalt men sant). Men håller i sak med dig om dina synpunkter kring ventilering, nålsättning och smärtbehandling, å så kunna lyfta bår och patient naturligtvis!!!
Blood Will Tell

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 2/4 2006 19:40

Menar du att badhusen saknar badmästare eller menar du att badmästrarna saknar livräddarkunskaper??
Hur som helst så har jag svårt att tro att det är sant, och skulle gärna vilja se nåt som stödjer ditt uttalande innan jag tror på det.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Lipton

Inlägg av Lipton » 2/4 2006 21:06

AMBASS skrev:
Tycker du att det skall vara krav på simkunnighet bland de anställda i ambulanssjukvården?

Tycker du att alla innan anställning skall uppvisa prov på vattenlivräddning?

Tycker du att arbetsgivarna skall utbilda samtlig operativ personal i vattenlivräddning?

// BE SAFE
JA!

JA (men det skall inte vara krav på att man klarar det om man är lämplig i övrigt)!

DEFINITIVT JA!


Min åsikt står fast. Tillfälle till övning skall finnas precis som med många andra saker. Men man kan inte ställa krav på någonting som inte tillhör arbetsuppgifterna.
Och som jag tidigare påpekat, ditt korståg är lovvärt men jag är övertygad om att fler liv räddas genom att koncentrera sig på allmänhetens kunskaper istället för ambulanspersonalens eftersom det alltid kommer finnas allmänhet på plats före ambulansen.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 2/4 2006 22:54

peder skrev:Menar du att badhusen saknar badmästare eller menar du att badmästrarna saknar livräddarkunskaper??
Hur som helst så har jag svårt att tro att det är sant, och skulle gärna vilja se nåt som stödjer ditt uttalande innan jag tror på det.
I Stockholm finns några helt obevakade badhus! Detta är ett faktum, vilket jag och kollegor fått erfara vid några tillfällen. Sommartid är det få bad som har badvakter. Således är detta ett faktum. Även om det finns badvakter så måste vi kunna agera (hjälpa till)

BE SAFE
Blood Will Tell

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 3/4 2006 0:37

Det finns obevakade badkar hemma hos folk också.

Jag har svårt att tro att den människa som larmar 112 ang. att en person har drunknat/håller på att drunkna inte också på något sätt försöker hjälpa denna person upp ur vattnet. :roll: Och då är vi tillbaka där igen - det är inte i första hand yrkespersonen Lipton/Niklas/Peder/Tomas/AMBASS som ska rädda livet på denna person utan privatpersonen Lipton/Niklas/Peder/Tomas/AMBASS. I annat fall kommer det att ta alldeles för lång tid innan denna person får hjälp!

Skriv svar