Varför jobba med sjukvård?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Varför jobba med sjukvård?

Inlägg av magill » 3/4 2006 20:21

Hej!

I tråden "vilka är ni på forumet" har jag sett att det är en skiftande skara människor som finns hör på forumet och nu skulle det vara intressant att veta lite varför ni har sjukvård som intresse?

Varför börjar man?
Vilka motiv döljer sig bakom?
För vems skull gör man det?

Klura å skriv!! =)

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 3/4 2006 20:43

Genomgående tror jag det är för att man vill hjälpa andra människor. Att man söker sig till akutsjukvården tror jag är för att man vill hjälpa de som har det allra värst..

motiv som döljer dig? Vad menar du med det?

Man gör det självklart för sin egen skull. Det är ett förvärvsarbete som vilket annat jobb som helst. Däremot tror jag man väljer det just för att hjälpa andra människor som jag skrev tidigare.

Frågar du en ingengör på ericsson om varför hon jobbar där så får du knappast svaret att hon gör det för att vi ska få så bra mobiler som möjilgt. Hon gör det för att hon tycker att arbetsuppgifterna är intressenta och vill lära sig mer. De orden kanske kan avdramatisera det här med akutsjukvården?

Användarvisningsbild
malanentalo
Inlägg: 28
Blev medlem: 7/5 2005 12:43

Inlägg av malanentalo » 3/4 2006 21:02

Instämmer med Niklas. Jag söker mig till sjukvården för att jag tycker om arbetsuppgifterna och tycker om att arbeta med människor. Sen så är det ju så otroligt intressant med allt som man lär sig, man blir ju aldrig fullärd.

Motivet bakom?? ja det ska väl vara att man är blåljus fetischist då... :wink:
Och visst väljer man arbete för sin egen skull. Även om syftet eller tanken bakom är att hjälpa andra i svåra situationer.
Inget vara för evigt - inte ens dina problem

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Varför jobba med sjukvård?

Inlägg av AMBASS » 3/4 2006 21:10

magill skrev:Hej!

I tråden "vilka är ni på forumet" har jag sett att det är en skiftande skara människor som finns hör på forumet och nu skulle det vara intressant att veta lite varför ni har sjukvård som intresse?

Varför börjar man?
Vilka motiv döljer sig bakom?
För vems skull gör man det?

Klura å skriv!! =)
Cheers Magil!

En mycket intressant fråga. Jag skulle kunna dra upp en rad ädla motiv, men väljer att också ta upp några mindre ädla. Psykologin skulle kalla dem för dolda!

1. Att känna mig friskare när jag får vara bland sjuka (kanske ett sätt att komma till rätta med sin hypokondri, eller iaf lindra den)

2. Att tjäna pengar på folks lidande (behöver för den skulle ej göra mig till än sämre vårdgivare - kanske tvärtom -

3. Att känna makt över andra

Sedan finns det säkerligen "mycket" dolda motiv, vilka jag har fullt upp med att tränga bort. I grunden tror jag att man börjar i lika stor grad för sin egen skull som för att få vara en "hjälpare". Motiven var nog till en början att känna sig behövd och att tillhöra en yrkesgrupp.

Hoppas att svaren gav dig lite tankestoff....
Blood Will Tell

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 3/4 2006 21:39

altruistism är en term som är intressant i detta sammanhanget... Alltså att man utför en handling gent emot en annan människa utan att själv vinna något på det. Men om det verkligen finns något som heter "sann altruism" är det tvistat.

Tvivlarna hävdar att det ALLTID finns en vinst när man utför en god gärning, och därför finns det inget som heter altruism. Ex. Låt säga att du hjälper en människa som är i nöd och du känner inte denne. Låt säga att du t.o.m. utsätter dej själv för fara, vad finns det då för vinster?
* kanske mår du bra efteråt och känner dig stolt. = vinst
* Kanske får du vara med i lokaltidningen. = Vinst
* Kanske räknar du med att någon annan skulle göra samma sak för dej om du var i knipa. = vinst.
*Som amb. personal kanske man tycker att utryckning är spännande = vinst
* m.m. m.m.

Jag hittade ingen bra artikel om altruism men jag vet att det finns intressanta artiklar på nätet som diskuterar ämnet...
http://susning.nu/Altruism
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 3/4 2006 22:33

Har varit kroniskt sjuk sedan 6 månaders ålder och har nu mera 5 kroniska sjukdomar, gått igenom en mycket stor hjärtoperation, haft ett antal kraftiga skador och nu det senaste.. en hjärntumör som ska utredas klart och senare behandlas.

Känner att jag vill ge andra människor en bättre vård än vad jag fått genom tiderna då jag tidvis blivit mycket illa bemött eftersom "en så ung tjej som du kan väl ändå inte ha så mycket sjukdomar och skador" för att citera vad en akutläkare sa till mig en natt när jag inkom med hjärtproblem.
Bara för att något inte syns utåt så innebär inte detta att personen i fråga inte är sjuk alt. inte känner sig bra.
Därför försöker jag att alltid i första hand lyssna på patientens upplevelser och ev.symtom och TRO på patienten, känner också att jag kan förstå patienten lite bättre när jag själv är sjuk än någon som knappt varit förkyld.

Tycker om att bemöta andra människor i olika situationer och att ställas inför diverse problematik och försöka lösa detta för att personen i fråga ska kunna må bättre eller iallafall få smärtlindring, drägligare liv etc.
Varje person man möter än en individ med ett visst levnadsätt och en viss personlighet och av så gott som alla patienter har jag lärt mig saker om livets gång och det är en ren glädje varje gång någon lämnar sjukhuset och mår bättre, kanske har jag tom hjälpt till att rädda denne persons liv.
DET får mig att må bra och att möta mina patienter med ett leende oavsett vilket humör jag är på!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 3/4 2006 23:16

Sen tycker jag inte att man behöver skämas för att man tycker att saker i akutsjukvård är "häftigt". Det är körningarna man minns som iallafall får mig att vilja fortsätta. Det och att man faktiskt har möjlighet att betyda något för någon annan är det som driver mig.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 4/4 2006 0:24

Visst är det ju så att när man står där med en knalldålig patient där det verkligen hänger på att vi ska kunna jobba både kompetent och snabbt, och man sedan får känna att "Vi gjorde ett bra jobb!"; det är då det är som "roligast" att jobba :)
Varje dag stöter man på något nytt som man kan lära sig något av.

Om man inte fick denna "kick" av att verkligen få sätta händerna i en situation där det krävs mycket av mig så skulle man ju inte jobba i akutsjukvården utan då skulle man väl söka sig till något betydligt lugnare ställe. :wink:

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 4/4 2006 7:59

Spännande tankar ni kommer med!
Peder´s inlägg om alturism låter vldigt likt socialpsykologins utbytesteori. Det går ut på att man alltid agerar för att få en vinst, dvs. man investerar för att öka sin vinst. Till exempel genom att lägga tid på att arbeta i sjukvården vilket ger en vinst i personlig tillfredsställelse eller uppskattning från patienterna. Ungefär så..

Hoppas jag inte förstörde era idéer nu.. Fortsätt tänk!

Lipton

Re: Varför jobba med sjukvård?

Inlägg av Lipton » 4/4 2006 18:24

Ville bli brandman för att hjälpa andra människor. Men när jag tog studenten så var jag inte beredd att läsa en tvåårig utbildning som inte motsvarar de arbetsuppgifterna man sedan skall ha. Så på grund av olika omständigheter så läser jag nu istället en treårig utbildning som ändå mindre motsvarar mina framtida arbetsuppgifter. Konstig värld... :lol:

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Varför jobba med sjukvård?

Inlägg av AMBASS » 5/4 2006 10:08

Lipton skrev:Ville bli brandman för att hjälpa andra människor. Men när jag tog studenten så var jag inte beredd att läsa en tvåårig utbildning som inte motsvarar de arbetsuppgifterna man sedan skall ha. Så på grund av olika omständigheter så läser jag nu istället en treårig utbildning som ändå mindre motsvarar mina framtida arbetsuppgifter. Konstig värld... :lol:
BRA LIPTON!

Det finns vissa inom politiken som vill göra alla utbildningar akademiska. Av detta skäl har SMO (Statlig utbildning) blivit två år istället för brukbara 15v. Tyvärr drabbar detta fria aktörer på marknaden. En annan effekt är att vissa kommuner dessutom tror att de måste anställa SMO elever. Avregleringen av Räddningsverkets monopol på utbildning fick inte önskad effekt. Jag håller med dig om att hela denna inflation i högre utbildning inte ger vare sig mer kunskap eller mer pengar efter skatt. Ett samhälle som Sossarna arbetat fram under många år. Dem skulle få en tårta hela bunten av myndighetsälskare: http://www.bananrepublik.se/

SVERIGE BEHÖVER EN NY REGERING!!!!
Blood Will Tell

Lipton

Re: Varför jobba med sjukvård?

Inlägg av Lipton » 5/4 2006 18:22

AMBASS skrev:En annan effekt är att vissa kommuner dessutom tror att de måste anställa SMO elever.
Och de kommuner som är något mer upplysta ser ingen anledning att anställa något annat eftersom de överproduceras så till den milda grad...

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 5/4 2006 19:51

vilket leder till låga löner!! Återigen..
Var det inte ett arbetarparti vi har i Sverige? Man tjänar mer på att leva på staten än att ta jobb som ny brandman i många komuner..

Staten har ju förstört ssk utbildningen så till den milda grad genom att göra den akademisk.. Skrämmande trångsynt! Ta av skygglapparna och gör en ordentlig omarbetning av hela utbildningen som man jorde med lärarutbildningen.

Varje månad får jag vind i seglen med min kritik mot ssk utbildningen när jag läser ansvarsfallen i vårdfacket! Läser inte politikerna den och upptäcker att något är fel!?

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 6/4 2006 15:41

NEJ! Nu går det troll i den här tråden också! Min fråga var varför man börjar med sjukvård. Hade jag velat veta vilka partier ni röstar på, då hade jag ju frågat om det, eller hur?

Jag må kallas sur och grinig, men ni kan väl iallsidar försöka hålla er till ämnet. Det där gamla gagget om löner, vubbar för ssk, legitimation till ambulanssjukvårdare, paramedics och jag vet inte vad intresserar mig inte längre. Därför bojkottar jag aktivt de trådarna. Så håll er till ämnet och gagga om det där i någon annan tråd där det hör hemma!

Usch, jag blir så trött... :(

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 6/4 2006 16:45

magill skrev:NEJ! Nu går det troll i den här tråden också! Min fråga var varför man börjar med sjukvård. Hade jag velat veta vilka partier ni röstar på, då hade jag ju frågat om det, eller hur?

Jag må kallas sur och grinig, men ni kan väl iallsidar försöka hålla er till ämnet. Det där gamla gagget om löner, vubbar för ssk, legitimation till ambulanssjukvårdare, paramedics och jag vet inte vad intresserar mig inte längre. Därför bojkottar jag aktivt de trådarna. Så håll er till ämnet och gagga om det där i någon annan tråd där det hör hemma!

Usch, jag blir så trött... :(
Vill du arbeta ideellt finns ju Röda Korset! Klart att man skall få betalt för den utbildning som man investerar tid och pengar i. Varför skall man inte kunna tjäna pengar på sjukvård? Är man duktig och har en bra utbildning så skall detta synas i lönen.

Vad tycker du att vi skall debattera om? Det står dig fritt att starta en ny debatt!

//AMBASS
Blood Will Tell

Skriv svar