Önskemål?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Önskemål?

Inlägg av Niklas Karlsson » 11/4 2006 20:02

Med tanke på kraven på stora förändringar av ambulanssjukvården från vissa här på forumet, vilket kanske ligger för långt fram i tiden, tänkte jag starta en annan typ av tråd.

Om ni får önska några små saker som skulle föra den svenska ambulanssjukvården framåt och som skulle kunna träda i kraft om mindre än ett år (alltså inga förändringar som kräver myndigheternas inblandning).

Mina förslag är följande:

Körövningar/prov 2 ggr per år (sommar/Vinter)

Obligatoriska Styrke/teoriprov en gång per år

Utbildning motsvarande minst 5p på högskola (motsvarande) per år.

Ersättning för den faktiska kostnaden för ex. gymkort.

20 internutbildningstimmar per kalenderhalvår

Tillsättande av en arbetsgrupp som kontinuerligt ser över utrustning samt läkemedel i bilarna


Hoppas ni vill fylla på min tråd!

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 11/4 2006 21:03

Kan hålla med dig om att kavlitetssäkring och kompetensutveckling är viktigt, men att sätta krav på det är nog lite att ge sig in i hetluften....Kondition och styrka anser jag inte behöver göras mer......Man måste se till vårdandet i 1a hand....

Lipton

Re: Önskemål?

Inlägg av Lipton » 11/4 2006 21:42

Bra idé till tråd Niklas!
  • Rejäl körutbildning för ny personal vilket beroende på tidigare erfarenheter kan ge möjlighet att köra blått från första arbetsdagen. Självklart även fortbildningar motsvarande de redan beskrivna.
  • Genomgång av patientfall tillsammans med CHÖL/motsvarande med jämna mellanrum. Tror någon av norrmännen på forumet beskrivit detta i någon tråd.
  • Ökade möjligheter till någon form av hospitering åt båda håll då detta ökar förståelsen och minskar irritationer.
Spontant kände jag dock viss tveksamhet till gymkort, man kan väl träna på arbetstiden. Sedan insåg jag att belastningen kanske skiljer något mellan landsort och storstad, dessutom har ju alla stationer inte heller tillgång till gym. Dock tror jag att det ofta blir köpt och sedan använt väldigt sparsamt. Skulle då hellre se någon form av gemensamma fyspass 1-2 gånger i veckan där ledig personal kan få någon liten ersättning för att dyka upp och vara med. Men det är väl en utopi! :?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 11/4 2006 22:18

Självklart ska det inte finnas något tvång till högskolekurser. Men man ska ha rätt till mist 5p som bekostas av arbetsgivaren..

Ställer man krav på fysisk förmåga så ska man också ges möjlighet att träna..

Själcvklart ska vi ha tester varje år (både teri och styrka). Annars har vi snart (eller vi har dem redan) problem med folk som fick anställnig på 80 talet och jobbar kvar fast de egentliegn inte har de fysiska förutsättningarna! Detta problem är stort niom polisen och man vet inte vart man ska göra av dem riktigt!

Eirik

Inlägg av Eirik » 12/4 2006 1:47

Helt enig med deg i at man må begynne å stille reelle fysiske krav, men at man samtidig må tilrettelegge for at de ansatte kan trene i eller utenfor arbeidstiden. Det er ingen unnskyldning hvis man ikke består fys tester så lenge mulighetene er der.

Man bør også legge opp til at disse tingene blir testet regelmessig, minst én gang i året, og at de samme kravene gjelder for både nyansatte og "veteraner".

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 12/4 2006 14:15

Heja Niklas! :lol:

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Önskemål?

Inlägg av AMBASS » 13/4 2006 0:39

Niklas Karlsson skrev:Med tanke på kraven på stora förändringar av ambulanssjukvården från vissa här på forumet, vilket kanske ligger för långt fram i tiden, tänkte jag starta en annan typ av tråd.

Om ni får önska några små saker som skulle föra den svenska ambulanssjukvården framåt och som skulle kunna träda i kraft om mindre än ett år (alltså inga förändringar som kräver myndigheternas inblandning).

Mina förslag är följande:

Körövningar/prov 2 ggr per år (sommar/Vinter)

Obligatoriska Styrke/teoriprov en gång per år

Utbildning motsvarande minst 5p på högskola (motsvarande) per år.

Ersättning för den faktiska kostnaden för ex. gymkort.

20 internutbildningstimmar per kalenderhalvår

Tillsättande av en arbetsgrupp som kontinuerligt ser över utrustning samt läkemedel i bilarna


Hoppas ni vill fylla på min tråd!
BRA!

Sedan skulle vi kunna fylla på med:

- Kunskaper i ytlivräddning samt därtill möjlighet att på arbetstid ha FYS med dessa inslag

- Praktiska kurser i räddningsmedicin (obligatorisk PHTLS) på alla stationer

- Årliga breda kunskapsprov för att erhålla möjlighet att gå i aktiv tjänst

Bra att du skriver om arbetsgrupper/samrådsgrupper som kontinuerligt ser över utrustning samt läkemedel i bilarna. Här behöver också många landsting lära sig av varandra. Det finns lokala skillnader som gör att bilarna skall anpassas efter regionens behov. Fler läkare i prehospital sjukvård (här är KAMBER-Skåne) ett föredöme.

//AMBASS
Blood Will Tell

Lipton

Re: Önskemål?

Inlägg av Lipton » 13/4 2006 9:11

AMBASS skrev:- Kunskaper i ytlivräddning samt därtill möjlighet att på arbetstid ha FYS med dessa inslag
Här håller jag med dig! :wink:

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av kenlav » 13/4 2006 18:02

En liten tanke när det gäller alla dessa återkommande tester/utbildningar som ni förordar... Vem skall betala ... Kanske detta fungerar i Landstingsägda Ambulansorganisationer men knappast i Privatiserade organisationer som blir fler och som vissa här på forumet efterfrågar ...
Med tanke på att anbudet som man lagt och måste föröka hålla inte har utrymme för dessa tester/utbildningar i ekonomin...

Entreprenörerna har idag inte någon marginal när alla utgifter är täckta som man inräknat utifrån anbudsunderlaget.

Om man nu skulle införa dessa tester/utbildningar så som årliga och obligatoriska så blir det på bekostnad av att personalen själva får betala detta genom mer arbetstid (Plusstid) eller gå på ledig tid utan ersättning..
Så länge kostnaden för detta inte finns reglerat i Anbudsunderlaget... Glad Påsk alla..

Kenneth.
Aisab City

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 13/4 2006 18:59

kenlav skrev:En liten tanke när det gäller alla dessa återkommande tester/utbildningar som ni förordar... Vem skall betala ... Kanske detta fungerar i Landstingsägda Ambulansorganisationer men knappast i Privatiserade organisationer som blir fler och som vissa här på forumet efterfrågar ...
Med tanke på att anbudet som man lagt och måste föröka hålla inte har utrymme för dessa tester/utbildningar i ekonomin...

Entreprenörerna har idag inte någon marginal när alla utgifter är täckta som man inräknat utifrån anbudsunderlaget.

Om man nu skulle införa dessa tester/utbildningar så som årliga och obligatoriska så blir det på bekostnad av att personalen själva får betala detta genom mer arbetstid (Plusstid) eller gå på ledig tid utan ersättning..
Så länge kostnaden för detta inte finns reglerat i Anbudsunderlaget... Glad Påsk alla..

Kenneth.
Aisab City
Det är alltid köparen som ställer upp kraven! I detta fall är köparen - SKATTEBETALARE - som vi sina folkvalda kan påverka. GLAD PÅSK!
Blood Will Tell

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 13/4 2006 20:15

En av de grejerna jag saknar mest är att man inte får veta diagnoserna som ställs på patienterna efter man lämnat. Ett system borde gå att göra där man fick ta del av vad som konstaterades på sjukhuset. Detta skulle säkert kunna tillföra en del

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 17/4 2006 13:25

rayden du har så rätt. Jag har vid några tillfällen tagit reda på vad som hände och sjukhuspersonalen har glatt visat vad som framkom. Men man måste ligga på för att få reda på saker och ting.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 17/4 2006 16:59

Kenlav:

SJälvklart ska detta stå med i anbunde!

Ambass:

Ja, all personal som jobbat minst 3 månader SKALL få PHTLS..

Skriv svar