Sänd en ros till Bobby

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Ozena
Inlägg: 21
Blev medlem: 6/6 2005 16:47
Ort: Norrland

Sänd en ros till Bobby

Inlägg av Ozena » 4/5 2006 9:15

Visa din avsky för den vedervärdiga behandling ett barn fått utstå. Ge Bobby en ros vid hans bår och ge honom en värdig begravning.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=578120

Vill du vara med och ge Bobby en värdig begravning gör du så här. Från klockan 12 i dag kan du sms-a:

Vill du skänka en röd ros till Bobbys begravning? SMS-a ordet BLOMMA till 72900. Det kostar 25 kronor.

Vill du skänka 25 kronor till Bris och samtidigt skänka en röd ros till Bobbys begravning? SMS-a ordet BRIS till 72900. Det kostar 50 kronor.
OBS! Om du har Telenor/Vodafone-abonnemang fungerar det inte.


Euroflorist hjälper oss med rosorna. Företagen Emmunity och IPX hjälper oss med sms-tjänsten. Ansvarig för insamlingen är Riksförbundet Bris.

Vill du skänka ytterligare pengar till Bris kan du sätta in ett valfritt belopp på Bris 90-konto, pg 901504-1

Behöver du hjälp? Ring till Barnens hjälptelefon på Bris 0200-230230.Läs mer på www.bris.se
"Det smör och whisky inte kan bota är obotligt." Irländskt citat.
"Av sjukdomens bitterhet lär människan den goda hälsans sötma." Spanskt citat.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 5/5 2006 10:48

Nej tack. Lägger hellre pengarna på mig själv.

Ozena
Inlägg: 21
Blev medlem: 6/6 2005 16:47
Ort: Norrland

Inlägg av Ozena » 6/5 2006 1:10

Maul skrev:Nej tack. Lägger hellre pengarna på mig själv.
Gör det få och skit i att svara, ditt inlägg är på gränsen till äcklig nonchalant
"Det smör och whisky inte kan bota är obotligt." Irländskt citat.
"Av sjukdomens bitterhet lär människan den goda hälsans sötma." Spanskt citat.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 6/5 2006 9:43

Ozena skrev:
Maul skrev:Nej tack. Lägger hellre pengarna på mig själv.
Gör det få och skit i att svara, ditt inlägg är på gränsen till äcklig nonchalant
Hej!

Jag kan se att du är upprörd över Mauls inlägg. Han är iaf ärlig och ger dig ett svar! Jag tror nog alla annars delar din åsikt i sakfrågan. Det är många ideella organisationer vid kampvilja som betyder mycket för Sverige. En av dessa är säkert BRIS. Att Maul lägger slantarna på sig sjäv behöver ju inte alls betyda att han inte stödjer saken.

Jag önskar er all lycka i kampen.....
Blood Will Tell

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 6/5 2006 10:11

Maul skrev:Nej tack. Lägger hellre pengarna på mig själv.
Håller helt med dig Ozena, jävligt barnsligt och onödigt sagt.

AMBASS: Men du får väl för guds skull hålla med om att det var jävligt onödigt, visst kan man stötta saker utan att stödja, men då behöver man inte lägga in kaxiga kommentarer. Jag skänker inga pengar till en ros, men inte * förkastar jag andras engagemang...

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 6/5 2006 16:09

Framtidsmål skrev:
Maul skrev:Nej tack. Lägger hellre pengarna på mig själv.
Håller helt med dig Ozena, jävligt barnsligt och onödigt sagt.

AMBASS: Men du får väl för guds skull hålla med om att det var jävligt onödigt, visst kan man stötta saker utan att stödja, men då behöver man inte lägga in kaxiga kommentarer. Jag skänker inga pengar till en ros, men inte * förkastar jag andras engagemang...
Cheers!

Om ni upplever Mauls inlägg på det viset så är det er fulla rätt att tycka att det är onödigt. Maul skrev ju endas: - nej tack. Lägger hellre pengarna på mig själv. Han har ju faktiskt svarat på Oxenas fråga eller vädjan. Personligen kan jag inte se att Mauls inlägg varit kränkande eller respektlöst utan tydligt. Det skulle kanske varit en annan sak om man hade gjort sig lustig över saken.

För några år sedan var det en herre som ringde på min bostadsdörr varvid jag öppnade och han presenterade sin mission i livet, vilket var att hjälpa fattiga barn i Sydamerika. Jag avböjde medverkan varvid herrn blossade upp ordentligt. Jag fick minsann höra vilken dålig människa jag var och att jag dessutom var snål som inte ville ge pengar till detta projekt. Jag försökte stilla förklara att jag ger pengar i andra forum och att jag prioriterade stödet till cancerforskningen. Herrn vidhöll dock att jag var en dålig människa. Då frågade jag honom om han ville ge en slant till cancerfonden. Jag fick aldrig något svar! Denna lilla berättelse kanske visar att vi kan ha vårt engagemang på olika fronter. Man skall även kunna acceptera att människor säger nej! Dem har ju makt över sina egna liv.

I övrigt tycker jag idag att det finns påfallande många organisationer som samlar in pengar. Något som jag tror är värdefullt för de behövande, oavsett vilka dessa är....

((AMBASS))
Blood Will Tell

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 6/5 2006 18:23

Je nu en ros till denna pojke tänk på vad han har upplyft.. Tycket det är för jävligt Me sådana snåla jävlar. (Detta är vad jag tycker)

//Robin I Malmö

Lipton

Inlägg av Lipton » 7/5 2006 9:53

Jag kanske är korkad, men ärligt talat fattar jag inte på vilket sätt det hjälper killen att få massa rosor på sin begravning. Jag skänker av principsak aldrig några pengar till någon då jag faktiskt inte har råd. Men jag kan ändå ibland kosta på mig att fundera över hur man tänker när man kastar massa pengar i sjön för att en död person skall få massa rosor på sin begravning, tänk om alla dessa pengar istället gick till BRIS. Är helt övertygad om att Bobby skulle tyckt mycket bättre om det.

Men då åsikter inte alltid är populära så kommer jag säkert få veta hur korkad jag är för att jag har en. Så nedvärdera mig totalt nu! :wink:

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 7/5 2006 14:38

Lipton: Jag förstår din infallsvinkel, men jag tror nog även du förstår på vilket sätt rosen skulle göra gott. 8)

Lilla Bobby som person blir nog varken glad eller ledsen om folk skänker en ros eller inte. (så vidare han inte sitter och serpå vilka som skänker en ros och inte från ett måln uppe i himmlen.)
Men det är just tanken som räknas! :) Att visa att man bryr sig. Men ärligt talat så är det nog mest en grejj som man själv kommer må bra av om man gör det eller inte. Man kommer känna sig som en god människa efteråt. För ja tror inte det står finnas personuppgifter på alla rosor som kommer ligga där? Men det vet jag ingenting om. :)

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 7/5 2006 14:52

Med en ros visar man att man inte accepterar att människor gör såhär. Det syns inte om man skänker pengar till rädda barnen. En ros syns men inte en banktransaktion

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 7/5 2006 16:13

Jag tror ändå inte dessa människor som gör saker som detta kommer sluta med det... ;) Men någon som faktiskt kanske orkar ta tag i detta ser det och gör någonting åt det! MEN, då kanske pengarna borde gå direkt dit i stället? Till organisationer som jobbar mot detta...

Gurra

Inlägg av Gurra » 7/5 2006 16:50

Jahaja och vad säger man egentligen till/om en så sanslöst idiotisk kille som Maul. Torde inte räcka med "väx upp" då dina övriga engagemang på nätet visar en liiiiten kille som vill vara något annat, och borde vara det.
I denna branch måste det finns engagemang och empati för det vi sysslar med och för dem vi gör det. Det handlar inte om en ego-maschotripp utan det får du ägna dig åt när du leker star-wars......... Gurra

AuF

Inlägg av AuF » 7/5 2006 17:00

"En ros syns men inte en banktransaktion"

Undra om BRIS, Röda Korset mfl håller med ?

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 7/5 2006 17:34

Även om många skänker pengar till bris, röda korset så syns det inte att "många bryr sig" Man vet inte om en kille skänkt 5miljoner eller om 5miljoner skänkt 1krona, om ni hajar vad jag menar. En bild i aftonbladet med lastbilar som kör in fulla med rosor tror jag kan påverka människor mycket, även om det är på ett annat sätt...

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 7/5 2006 17:45

Nog om detta!
Skänk en ros eller inte!

Skriv svar