Stetoskopet i den prehospitala verksamheten...

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Stetoskopet i den prehospitala verksamheten...

Inlägg av AMBASS » 6/5 2006 15:43

Cheers!

Brukar ni vila era ögon på City akuten mellan varven? Isf kanske ni liksom jag förvånats över att samtliga skådespelare bär stetoskopet hängande över nack- och axelpartiet. Jag har sett att detta blivit mode bland personal i hela vårdkedjan. Personligen har jag aldrig kunnat förstå vitsen med att bära stetoskopet på detta vis. Det är ifs kanske också betydelselöst. Personligen har jag i operativ ambulans/paramedic tjänst aldrig stetoskopet synligt utan det ligger i jackan eller i sidofickan på byxorna. När jag arbetet på akutklinik har jag ej heller haft stetoskopet på ”City Akuten” vis utan i rockfickan eller som ett halsband med ljudsnäckan i bröstfickan.

Jag undrar just vad gode René Laënnec skulle utbrustit om han såg några avsnitt av City Akuten. Troligen skulle han vara stolt över att hans idé fått sådan visuell genomslagskraft! Snart kanske vi får se stetoskopet som ett smycke!?!? Kanske hör denna fundering till det onödiga vetandet. Det skulle dock vara roligt att förstå tanken bakom detta hospitala mode.

//AMBASS..
Senast redigerad av 1 AMBASS, redigerad totalt 6 gånger.
Blood Will Tell

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 6/5 2006 16:09

Jadu, det finns mycket man kan fundera över. Jag håller med om att det är lite konstigt "mode", för så himla ofta använder man ju inte stetoskopet. Det är ju inte heller en sådan detalj som man måste kunna nå "akut", så att det på det viset är motiverat att ha det så lätt tillgängligt.

Nä, ner i fickan med det.. Om man ens har det där. På akutmottagningen vet man ju i förväg när man ska ta ett BT eller lyssna på lungor, så då kan man ju hämta det på vägen in i undersökningsrummet, eller så använder man det som sjukhuset tillhandahåller i därtill avsedd låda! ;)

Undrar vad som blir nästa trend?
Att gå med droppslang virad runt huvudet?
Agraffer istället för örhängen?
Katetrar som nyckelband?
Blodtrycksmanschetter som armband?
Kläder sydda i Snögg?

..tja, som ni ser finns det mycket för modebranschen att bita i! :wink:

AuF

Inlägg av AuF » 6/5 2006 16:30

De här är ju ett akut "mode". Vi på HIA skattar gott åt akut personalen när man är där och hämtar en pat =), Är nog mest en grej att köra med...

Ett cityakut fenomen kan man nog kalla de 8)

Trevlig helg på er !

PHRNMSc
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/3 2004 12:43
Ort: Södra Norrland

Inlägg av PHRNMSc » 6/5 2006 18:49

Intressanta funderingar kring "stetoskopmodet".

Jag tror mig ha en förklaring. Den observante noterar att de flesta i City akuten bär någon modell av ett Littmannstetoskop. 3M Littmann är ett av de ledande märkena som tillverkar stetoskop av hög kvalité (ett stetoskop kostar mellan 700 upp till flera tusen kr). En orsak till att man bär stetoskopet runt halsen kan vara att inte det ska ligga i fickan och samla på sig damm. Något som enl Littmann kan påverka ljudkvalitéten. Se följande länk under frågor och svar (läs under "är det något som blockerar ljudet):
http://cms.3m.com/cms/SE/sv/2-157/ccRzi ... 1_A&_DAV=8

Enligt texten ovan kan bärandet av stetoskopet i fickan göra att det med tiden samlas damm som gör att stetoskopet täpps igen och ljudkvalitén försämras. Jag tror inte många sjukvårdspersonal bär sitt stetoskop runt halsen för att undvika större dammsamlingar som gör stetoskopet sämre....

Ett Littmannstetoskop har öron-byglar som är anatomiskt formade på så sätt att de pekar rakt in i öronkanalen (när man sätter på sig stetoskopet och tittar på det uppifrån ska öronbyglarna peka framåt). Jag har otaliga gånger på dåliga (men även Cityakuten) sjukvårdsserier sett hur skådespelarna sätter på sig ett Littmann med öronbygeln åt helt fel håll. Detta förekommer även hos vanlig undersköterskor och sjuksköterskor som använder de enklare stetoskopen. På dessa brukar man själv kunna ändra öronbyglarnas riktning. Flera gånger har jag sett mina kollegor sätta på sig stetoskopet med öronbyglarna pekandes bakåt i nacken, något som definitivt påverkar ljudet.....

Se Littmanns hemsida för mer information:
http://cms.3m.com/cms/SE/sv/2-157/ilkcFFR/view.jhtml
"Resuscitation may be defined as the reversal of the process of death." (H. G. Swann, 1953)

Swedman

Inlägg av Swedman » 6/5 2006 22:05

nurse jb ...

det kanske är så som du beskriver, men tror allvarligt inte att personalen på akm stödit sig på den teorin utan mer som ett erkännande smycke runt halsen. Precis som pianger, vaktbälten, hållare för handskar m.m. utgör ett smycke för viss ambulanspersonal....

PHRNMSc
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/3 2004 12:43
Ort: Södra Norrland

Inlägg av PHRNMSc » 7/5 2006 9:54

Swedman.... om du läser mitt inlägg noga kan du se att inte heller jag tror att de stödjer sig på den teorin. Min teori är att man tagit efter TV-serierna. Stetoskopet är helt klart en symbol/smycke som för vissa signalera att bäraren på något sätt är viktig. Någon form av bekräftelse.
"Resuscitation may be defined as the reversal of the process of death." (H. G. Swann, 1953)

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 7/5 2006 10:18

Produktplacering!

Jag kan ha stetoskopet runt nacken när jag söver för att slippa hämta den när jag ska konstatera tubläget. Skulle någon gå omkring med stetoskopet runt halsen här så blir det social avrättning :lol: .

PHRNMSc
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/3 2004 12:43
Ort: Södra Norrland

Inlägg av PHRNMSc » 7/5 2006 10:34

novisen...
Jag vet inte vad du menar med produktplacering. Men om det är reklam du menar så är fallet helt klart så i Cityakuten. De flesta som bär stetoskopen i serien har alla membrandelen vriden så att logotypen synes.

http://www.prosieben.de/spielfilm_serie/er/
"Resuscitation may be defined as the reversal of the process of death." (H. G. Swann, 1953)

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 7/5 2006 22:58

NurseJB skrev:novisen...
Jag vet inte vad du menar med produktplacering. Men om det är reklam du menar så är fallet helt klart så i Cityakuten. De flesta som bär stetoskopen i serien har alla membrandelen vriden så att logotypen synes.

http://www.prosieben.de/spielfilm_serie/er/
YES!

AuF

Inlägg av AuF » 7/5 2006 23:47

tjenare. tänkte fylla på tråden med en fråga angående stetoskop; Har ni köpt eller fått ett eget stetosop som är ert personliga, eller skall det alltid finnas ett i ambulansen ?

Hur ser de ut på akuten ? På "vanliga" avd är det ju väldigt sällsynt att man har sitt personliga , men å andra sidan använder man sig ju inte av stetoskop i samma utsträckning som på tex akuten.


MVH

AuF

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 8/5 2006 0:22

På vår akutmottagning har vi inga personliga stetoskop. Och ingen av oss bär något stetoskop runt halsen. Det finns ingen anledning för det finns stetoskop på vartenda rum - om man skulle ha behov av ett...

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 8/5 2006 14:26

Jag har ett eget som när jag inte använder det ligger i fickan. Men har man en dålig patient och har använt det så hänger det över nacken.. Varför krångla med att stoppa ner det igen? Det kan man göra när det lugnat ner sig..

Förövrigt tycker jag att det är väldigt stor skillnad på ett littman och ett vanligt landstingsstetoskop.

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av kenlav » 8/5 2006 16:36

CityAkuten i all ära när det gäller att bära Stetoscop och annat löst runt halsen så finns det bestämelser utfärdade av ARBETSMILJÖVERKET som förbjuder detta på grund av skaderisken om en patienten får för sig att göra illa dig. Tror att det kan bli problem vid en försäkringsfråga om du har något runt halsen vid en eventuell skadesituation.

Kenneth.
AisabCity

interflora

Svar på tal:

Inlägg av interflora » 9/5 2006 4:25

Från 3m. Alla som har det runt nacken, nu får ni veta hut :P

F. Hur kommer det sig att slangen på stetoskopet har blivit stel och oböjlig?
S. Alla 3M Littmann stetoskop har slangar som är tillverkade av PVC. Om dessa utsätts för fett från huden under en lång tid, kan de så småningom bli stela. Detta orsakas vanligtvis av att stetoskopet är buret runt nacken. Om du vill bära stetoskopet runt nacken, försök att lägga kragen som skydd mellan slangen och nacken. Detta förhindrar inte att slangen blir stel men förlänger processen.


Nåja...
[Glömde ju att klistra in informationen :shock: ]
Senast redigerad av 1 interflora, redigerad totalt 9 gånger.

Skriv svar