Förlossningar

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 21/2 2007 23:28

Novisen skrev:Att vi hämtar kvinnor som ska till att föda är ganska vanligt. Att man har en fölossning i ambulansen händer väl 1 var 5:e år ungefär. Entonoxen använder vi som smärtlindring. Som ambulanspersonal så blir man aldrig duktig på förlossningar och förlossningar med komplikationer har nog ingen träffat på innan den dagen man står inför en. Då har man gärna med sig en barnmorska. En normal förlossning är ett skede som inte går att stoppa. Barnet kommer ut och man behöver inte göra någonting. Men det är en rätt spännande händelse som man minns en lång tid framöver. Tidigare i veckan fick jag vara med om att förlösa en liten flicka i ambulansen. Vi han just in i bilen, jag stängde bakluckan och sa till pappan att vi nog kommer att hinna in till BB innan barnet kommer. Under tiden som jag säger det kommer barnet. Blev lite pinsamt :lol: .
Jag hade 6 förlossningar i fjol... ett par stycken hann vi inte ens ut till bilen.

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 21/2 2007 23:47

Jag har vart med om en födelse hemma hos en patient under min 1,5års långa ambulanskarriär.

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 22/2 2007 1:35

Putte skrev:Jag VET indikationen på bricanyl, men jag vänder mig emot de negativa och tråkiga inlägg som du och andra envisas med att skriva.... varför bara anklaga och gnälla? Du verkar välutbildad så bidra med din kunskap på ett konstruktivt sätt!
gnälla? hmm...var?
IVA/NEO SSK

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 22/2 2007 1:36

GoldenHour skrev:Slog en kik på mitt gammla inlägg igen och ser att jag skrivit fel! Eget bevåg får man inte ge det på, men vi får ge det utan kontakt med läkare, vi får administrera det på vissa indikationer efter att ha pratat med barnmorska. Dumt formulerat av mig, men det bara blev så med tanke på att alla andra beslut fattas av läkare och att så inte fallet var här. Kan dock tillägga att jag aldrig använd bricanyl och att det väldigt sällan görs här. God forts!
Okej. Tack för förklaringen!
IVA/NEO SSK

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 22/2 2007 17:57

laban333 skrev:
GoldenHour skrev:
Okej. Tack för förklaringen!
Lugna puckar Laban! *tummen upp*

Skriv svar