Förlossningar

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Förlossningar

Inlägg av Linda » 16/6 2006 11:48

Har fått jobb på förlossningen som undersköterska så woohoo för mig :D
Men har lite funderingar då vi igår fick in en tjej med ambulans.

1.Hur pass vanligt är det att ni ambulanskillar hämtar förlossningar ?
2.Vad gör ni under transporten till sjukhuset ? är det endast transport, ger ni smärtlindring ?
3.Hur vana är ni vid förlossningar i bilen?
4.Hur pass stor kunskap har ni om förlossningar?
5.Har ni någon praktik på förlossningsavd. under er utbildning ?

Lotta
Inlägg: 39
Blev medlem: 18/4 2006 22:44

Inlägg av Lotta » 16/6 2006 18:21

För det första, det jobbar massor av tjejer i ambulansen, så skriv inte ambulanskillar, tack så mkt.

Ingen smärtlindring i ambulansen sen entonoxen togs bort. Vet dock att akutbilen har den där jag jobbar.

Misstänker det är ganska vanligt med att hämta kvinnor med värkarbete, sen hur många barn som föds i ambulansen varierar nog väldigt mellan vart i Sverige man bor. I storstäderna inbillar jag mig det är mindre vanligt än vad det är ute i landet där det ibland kan vara måååånga mil till närmsta förlossning.

Vana av förlossningen är väl = hur mkt tur man har att få jobba när det händer. Vet såna som jobbat mååånga år som aldrig haft förlossning i bilen och sen så är det det som inte hinner jobba många pass innan det är dax.

Lycka till på jobbet!

/Lotta

AuF

Inlägg av AuF » 17/6 2006 2:45

Amb vubben har 2-3p. förlossningkomplikationer, där kliniska studier på en förlossningavd ingår.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 17/6 2006 12:59

Att vi hämtar kvinnor som ska till att föda är ganska vanligt. Att man har en fölossning i ambulansen händer väl 1 var 5:e år ungefär. Entonoxen använder vi som smärtlindring. Som ambulanspersonal så blir man aldrig duktig på förlossningar och förlossningar med komplikationer har nog ingen träffat på innan den dagen man står inför en. Då har man gärna med sig en barnmorska. En normal förlossning är ett skede som inte går att stoppa. Barnet kommer ut och man behöver inte göra någonting. Men det är en rätt spännande händelse som man minns en lång tid framöver. Tidigare i veckan fick jag vara med om att förlösa en liten flicka i ambulansen. Vi han just in i bilen, jag stängde bakluckan och sa till pappan att vi nog kommer att hinna in till BB innan barnet kommer. Under tiden som jag säger det kommer barnet. Blev lite pinsamt :lol: .

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 18/6 2006 0:35

Hejsan Linda! Precis som tidigare talare så måste jag instämma om att förlossningar i ambulans/hemmet är ganska ovanliga. För det mesta hinner man in och även om värkarbetet kommit igång så kan man ju ofta vinna lite tid genom att ge patienten bricanyl I.V . Har haft en förlossning som har gått hela vägen. Kan säga att man inte känner sig stor när man som relativt otränad ska förlösa ett barn i en trång bil eller i hemmet med stirrande anhöriga bakom sig. Även om det ingår i ambulansvubben så borde det ändå ges lite mer praktik för sveriges ambulanspersonal. Kanske inte vore så dåligt att hospitera någon dag per år...

Lotta
Inlägg: 39
Blev medlem: 18/4 2006 22:44

Inlägg av Lotta » 18/6 2006 10:58

Du ger alltså Bricanyl på ordination om allt inte är som det "ska"? För man stoppar väl inte upp värkar på en mamma som är fullgången, barnet ligger med huvudet ner osv? Ofta är ju de här mammorna dessutom omföderskor och fixar det hela galant.
Hörde nån siffra att 99% av alla förlossningar som sker utanför förlossningskliniken går helt ua och barnen är friska.
Sen kan det ju som precis allting annat gå helt tokigt så därför är det väl aldrig fel att försöka få ut en barnmorska. Spec om det är långt in.
Sen är det ju mammor som redan är färdiga och har bebisen i famnen när ambulansen kommer fram.

/Lotta

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 18/6 2006 13:46

Vi får ge Bricanyl på eget bevåg i ambulansen! Egentligen så används det ju mest för att förhindra tidiga förlossningar, men vi har det mest i ambulansen just för att kunna vinna tid och komma in till hospitalet där det finns personal med högre kunnskap inom ämnet. Precis som vid astma så har bricanylen en relaxerande inverkan på muskulaturen: vilket gör att man kan få bort eller i alla fall minnska ner värkarbetet avsevärt. Det bör ju inte heller glömas bort att patienten nog i 99% av fallen heldre föder i en varm säng på BB än på en orange bår i en trång mercedes ;)

Lotta
Inlägg: 39
Blev medlem: 18/4 2006 22:44

Inlägg av Lotta » 18/6 2006 14:31

har man ett väl etablerat värkarbete vette 17 om jag skulle vilja att det avstannade för att sen köra igång igen (kanske, alt att man behöver sätta igång det....).
För mig personligen är en förlossning så himla naturligt och hade jag haft möjlighet hade jag med glädje fött mina barn hemma. Så jag förordar ju så lite medicinska ingrepp som möjligt för att få låta naturen ha sin gång. Nu är det inte alltid möjligt och jag förstår ju att många mammor gäna vill vara på förlossningen med all möjlig smärtlindrig osv. Och självklart hamnar jag med mamman som har panik över att behöva föda i en ambulans visst kontaktar jag läkare för ord mm. Men mina kompisar som fött utanför sjukhus tycker alla det varit en ganska häftig upplevelse och man tänkte inte så mkt på vart man var, bara att nu kommer bebis och det är bara att acceptera. Som sagt i de allra flesta fall går det hur bra som helst, men hjälp att hamna i det där fallet där det inte går bra, men tyvärr tror jag det kvittar vad vi gör då, förutom ber att få så mkt hjälp det går som möter upp.
Men att genom att hospitera några dagar på förlossningen varje år är vi ju lite mer förberedda på vad som kan hända.
I den här frågan tror jag många åsikter går isär beroende på vad man har med sig själv i bagaget. Har man stött på nåt tragiskt så är man mer återhållsam, har man haft flera förlossningar som gått som på räls så är man inte lika "rädd". Har man själv fött barn/sett sina barn födas så har man erfarenhet av det än om man aldrig satt sin fot i en förlossningsal och tycker mest "sånt där" är pest och pina.
Men proffessionellt måste man ju alltid uppträda i en sån här situation (som i alla situationer vi utsätter oss för) oavsett bagage.

/Lotta

Lotta
Inlägg: 39
Blev medlem: 18/4 2006 22:44

Inlägg av Lotta » 18/6 2006 14:54

har man ett väl etablerat värkarbete vette 17 om jag skulle vilja att det avstannade för att sen köra igång igen (kanske, alt att man behöver sätta igång det....).
För mig personligen är en förlossning så himla naturligt och hade jag haft möjlighet hade jag med glädje fött mina barn hemma. Så jag förordar ju så lite medicinska ingrepp som möjligt för att få låta naturen ha sin gång. Nu är det inte alltid möjligt och jag förstår ju att många mammor gäna vill vara på förlossningen med all möjlig smärtlindrig osv. Och självklart hamnar jag med mamman som har panik över att behöva föda i en ambulans visst kontaktar jag läkare för ord mm. Men mina kompisar som fött utanför sjukhus tycker alla det varit en ganska häftig upplevelse och man tänkte inte så mkt på vart man var, bara att nu kommer bebis och det är bara att acceptera. Som sagt i de allra flesta fall går det hur bra som helst, men hjälp att hamna i det där fallet där det inte går bra, men tyvärr tror jag det kvittar vad vi gör då, förutom ber att få så mkt hjälp det går som möter upp.
Men att genom att hospitera några dagar på förlossningen varje år är vi ju lite mer förberedda på vad som kan hända.
I den här frågan tror jag många åsikter går isär beroende på vad man har med sig själv i bagaget. Har man stött på nåt tragiskt så är man mer återhållsam, har man haft flera förlossningar som gått som på räls så är man inte lika "rädd". Har man själv fött barn/sett sina barn födas så har man erfarenhet av det än om man aldrig satt sin fot i en förlossningsal och tycker mest "sånt där" är pest och pina.
Men proffessionellt måste man ju alltid uppträda i en sån här situation (som i alla situationer vi utsätter oss för) oavsett bagage.

/Lotta

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 18/6 2006 22:02

Att ge Bricanyl till en fullgången mamma där inga komplikationer finns är kontraindicerande, etiskt fel och en fara för barnet. Att ge Bricanyl till en mamma i vecka 20 med kraftiga värkar är något helt annat. Vi som jobbar i ambulansen ska ha den kompetensen att vi kan klara av en normal förlossning.

Golden Hour: Vilket landsting jobbar du åt som har Bricanyl på generella till fullgångna mammor??

Lotta
Inlägg: 39
Blev medlem: 18/4 2006 22:44

Inlägg av Lotta » 18/6 2006 22:22

Va bra skrivet Novisen!
Fick lite känslan av Golden Hours inlägg att man mer ger Bricanylen för sin egen skull än för mammans och barnets......
Men jag ville inte heller sätta emot om det nu verkligen är så att dom har generella direktiv på att ge det.
Jag har det i väskan, men har defenitivt inte rätt att ge det utan läkarkontakt.

/Lotta

Eirik

Inlägg av Eirik » 19/6 2006 3:09

Eneste indikasjon jeg kan komme på for å gi Bricanyl prehospitalt må være truende prematur fødsel i siste trimester, ikke som en slags hvilepute eller "panikkløsning" for ambulansepersonellet. For meg høres det ut som fullstendig overkill at man har generelle delegeringer på å gi dette medikamentet etter eget forgodtbefinnende...

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Förlossningar

Inlägg av AMBASS » 19/6 2006 9:56

Linda skrev:Har fått jobb på förlossningen som undersköterska så woohoo för mig :D
Men har lite funderingar då vi igår fick in en tjej med ambulans.

1.Hur pass vanligt är det att ni ambulanskillar hämtar förlossningar ?
2.Vad gör ni under transporten till sjukhuset ? är det endast transport, ger ni smärtlindring ?
3.Hur vana är ni vid förlossningar i bilen?
4.Hur pass stor kunskap har ni om förlossningar?
5.Har ni någon praktik på förlossningsavd. under er utbildning ?
Hej Linda!

Några mycket bra frågor som du ställer! Obstetrik ingår ofta i de internationella paramedicutbildningarna som 20p block med stor klinisk del vid förlossning. Jag vet att vubben har kört ett antal veckor (kanske 1-2). PbU kör ca 1-2 veckor med skrivning (kan dock variera). Läkarutbildningen brukar av tradition lägga in obstetriken sent (ter, 10-11). Men å andra sidan kan mycket finnas med under medicinblocken.

Förlossningar i bilen är relativt ovanligt, men förekommer. Jag tror det är viktigt att man dock hospiterar iaf en gång per år (3 dagar) på förlossning för att hålla kunskapen uppe. Våra barnmorskor är proffs på detta och det är ofta lätt att få komma och hospitera. Till detta bör man också lägga in regelbunden träning i akutvård av barn och nyfödda. Kunskapen är i allmänhet låg bland ambulanspersonal (egen subjektiv erf) och detta kanske kan förklaras av de få fallen.

Jag tycker att det borde vara självklart med teoretisk obstetrik samt praktisk träning och praktik för alla som arbetar vid en akutambulans.

//AMBASS
Blood Will Tell

_OJ_

Inlägg av _OJ_ » 19/6 2006 11:01

Ambass tycker oxå att man skall hospitera mera på många områden som man sällan stöter på men det är nog svårt speciellt i storsadsområden.
Sedan så tycker jag att det man skulle behöva öva på är tex när navelsträngen snurrat runt halsen både ett och två varv, säte m.m men som sagt vet ej ens om någon varit med om det i ambulansen, utan de flesta är ju normalförlossningar och då gör man ju inte så mycket mer än observerar att allt flyter på.

En liten historia..

För ca 1 år sedan får vi ett larm "Pågående förlossning". Det är 9:e barnet. Humm kan gå fort detta tänkte vi. Kommer fram mamman ser opåverkad ut, gör lite miner emellanåt. Tänker att vi åker in lungt å fint. Lastar in stänger bakluckan och kollegan kör fram till gårdsgrinden. Ett stön och jag tänker bäst att kolla lite...

Det jag då ser är en så kallad "segerhuva" Aldrig sett detta förut. En liten vattenfylld påse kommer ut. VA tänkte jag, ett stön till nu kom huvudet som jag ej såg då barnet hade bajsat i vattnet, lätt stressad funderade jag på vad göra nu? Ta hål på säcken, vänta tills barnet kommit ut... Jag tog en handuk och rev sönder fostersäcken och ut kom barner som om det åkte vattenruchbana.

Efter lite stimulering och sugnng i munnen så mådde pojken bra. Hade aldrig sett detta förut så man blev lite sälld! Men jag vet att ambulanspesonal USK som SSK har tänket att lösa snabbt uppkommna problem på bästa sätt, det är ju det vi är bra på eller hur!!!

Som sagt detta är nog svårt att komma in på sjukhus och öva på då det nog inte är helt vanligt. och om jag gör det igen om säg
5 år kommer jag nog vara lika nervös.. men å andra sidan så finns det ingen körning som ger sådant välbehag som när man haft en förlossning. Hoppas att ni alla får det någon gång..

Have a nice one :lol:

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 19/6 2006 13:20

Jag tycker precis som ambass att det borde vara självklart med teoretisk obstetrik samt praktisk träning och praktik för alla som arbetar vid en akutambulans. Ambulans vub:en gav bra både praktisk träning, teori och praktik. Har själv haft ett par förlossningar (utan barnmorske assistans) i ambulansen. Det roligaste jag har varit med om i ambulansen!!

Skriv svar