Vem får kalla sig sjukvårdare?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Florence
Inlägg: 43
Blev medlem: 17/10 2008 13:43

Inlägg av Florence » 26/1 2009 14:42

Märk väl att dessa var för vårdyrken som jag skrev ovan.

Självklart heter det legitimation annars med men för vad? Jo ditt ID-kort legitimerar att du är den du är.

Ordet legitimation kommer från det latinska legitimo som betyder "förklara för laglig". En legitimationshandling med foto på innehavaren och en namnteckning kallas också identitetskort eller id-kort, och vanligast förekommande är pass och körkort.

Men en legitimation för ett yrke är ju att du har blivit godkänd att utföra det specifika yrket. Sedan vilka som i Sverige kan utfärda sådana legitimationer är ju socialstyrelsen för vårdyrken.
Vilka det är som gör det för polisen, tullen, kustbevakningen med mera vet jag ej.

BornFromJets

Inlägg av BornFromJets » 26/1 2009 14:52

Jaja, ville bara vara lite överflödig. Men det är något man inte tänkt på.

Har trådskaparen fått svar på sina frågor?

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 27/1 2009 7:04

Beror ju också på om det tjänstekort du har är SIS-märkt eller inte.
Polisens tjänstekort är SIS-godkända. Därför fungerar de som legitimation.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

slUSK
Inlägg: 57
Blev medlem: 12/12 2008 14:25

Inlägg av slUSK » 27/1 2009 11:26

Beror ju också på om det tjänstekort du har är SIS-märkt eller inte.
Polisens tjänstekort är SIS-godkända. Därför fungerar de som legitimation.
Nu ska jag börja med att erkänna att jag är på hal is, men;
Är det inte så att legitimation egentligen bara visar att jag vistas på en viss plats eller utför en viss handling legitimt. Tex det kortet som man får ut från sjukhuset som ofta även fungerar som en nyckel...

ID-kort måste ha SIS-märkning, P-Nr, bild och fullständigt namn då detta Identifierar vem vi är och styrker vår Identitet.

Exempel:
Polisen legitimation är också SIS-märkt ID-kort.
Sjuksköterskelegitimationen är en legigimation på ett pappersark som inte är SIS-godtjänd ID-kort...

Alltså, ID-kort kan också vara legitimation, men legitimation är inte nödvändigtvis giltigt som ID-kort.

BornFromJets

Inlägg av BornFromJets » 27/1 2009 16:20

Det ska vara SIS-märkt om det ska gillas på Systembolaget, Posten, banken m.fl om du menar så.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 27/1 2009 22:57

agentanka skrev:I Röda Korsets förstahjälpen grupp så har man egentligen titlarna "Förstahjälpare", "uppdragsledare" eller "gruppledare".

Men skaman titulera sig "civilt" så är sjukvårdare det många kallar sig även i de röda kläderna.

Du kan nog inte säga att du är legitimerad sjukvårdare i RK eftersom du inte är det. (Du är legitimerad förstahjälpare), men du kan nämna att du har gått många av RK's förstahjälpen utbildningar.

Det att ställa upp privat som sjukvårdare är väl mer en fråga om försäkringar.
RK FHG har försäkringar som täcker från det du är på väg hemifrån till ett uppdrag och tills det du öppnar dörren hemma.
Har själv varit aktiv i RK och om det är den "id-bricka" man får som talar om att man är just förstahjälpare som man påstår är en legitimation så dör jag!

Skriv svar