Vilsen

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Vilsen

Inlägg av Linda » 27/6 2006 15:10

Vet inte om det är rätt eller fel att skriva om mitt privatliv här men jag känner mig så vilsen, rädd, frustrerad och ledsen.
Detta är en lång historia men ska försöka göra den kort.

20/12 -05: Får besked från min gynekolog om att hon misstänker att jag har en hjärntumör pga de symtom jag hade vid mitt besök hos henne.
Hon kommer skicka ut en mängd remisser samt ta prover för att utreda vad som händer och sker.
Prolaktinvärde 2470, får max vara 545
Detta blir min sämsta jul någonsin.

19/1-06: Gör ultraljud och mammografi på båda brösten pga att huden lossnar runt bröstvårtorna,utslag på undersidan av brösten samt en knöl i höger bröst. Den läkaren hittar ingenting onormalt.

24/1 -06: Gör två olika ögonundersökningar för att se om den misstänkta tumören trycker på synnerven men inte heller denna läkare hittar något onormalt.

31/1-06: svar på blodprov nummer två, prolaktionvärdet har gått ner lite men är på 1890 så fortfarande alldeles för högt.

10/2-06: Fritt T3, T4, TSH samt Testosteron är ok.

13/3-06: MR skalle görs med kontrast samt en mängd profylax då jag är allergisk mot kontrast. MR:en går rätt ok med bara en liten allergireaktion.
NU återstår den stora och långa väntan på att få svar på röntgen, vad den visar.

5/4-06: Min läkare ringer för att meddela att prel.svaret från röngen säger att det endast rör sig om en svullnad på hypofysen MEN att hon har en känsla av att det inte är så, därför skickar hon tillbaka röntgenbilderna för granskning av neurokirurgen samt endokrin.
Ny väntan...

12/4-06: Prolaktinvärdet har gått upp igen till 1940

10/5-06: Min läkare ringer igen, efter granskning av röntgenbilder visar det sig att jag har en tumör. Remiss skickas samma dag till Endokrin för övertagning av behandling då jag har en mängd andra mediciner och sjukdomar som behöver tas hänsyn till
Ny väntan...

7/6-06: Får veta av Endokrin att de skickat tillbaka remissen till min läkare, varför vet varken dom eller min läkare.

26/6-06: Barnmorskan hos min läkare ringer för att meddela att Endokrin skickar tillbaka remissen pga att de ville ha fler prover tagna.
Får troligen remissen denna vecka så att jag kan gå och ta proverna.

Under hela denna långa tid har jag bara mått sämre, kraftig huvudvärk, dubbelseende ibland, kraftig yrsel, kräkningar, illamående samt stora sömnproblem. Nu senast har en mycket konstig smak tillkommit i munnen.
Jag känner mig så frustrerad över att inget händer utan att det bara ska skickas papper fram och tillbaka och det innebär lång väntetid för mig.
Ringer jag Endokrin vill de inte veta av mig, ringer jag min gynekolog får jag endast prata med barnmorskan som inte kan svara på mina frågor.


Har nyss fått ett nytt jobb på halvtid som jag än så länge klarar av men är rädd att jag blir sjukskriven ifrån det jobbet och sätter dom i klistret eftersom jag är en vikarie som ersätter en vikarie.
Jag vill inget annat än att få komma ut i arbetslivet och få jobba utan att må dåligt men detta äter snart upp mig inifrån.

Användarvisningsbild
malanentalo
Inlägg: 28
Blev medlem: 7/5 2005 12:43

Inlägg av malanentalo » 27/6 2006 18:55

Usch... vilken situation :cry:
Mina tankar finns hos dig och skickar dig en kram.
Inget vara för evigt - inte ens dina problem

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 28/6 2006 11:26

Fått min provtagningsremiss idag.
Ska ta tillväxthormon och kortisol.
Nån som vet vad det innebär ?

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 2/7 2006 4:29

Nu har jag, tack vare lite påputtning av Novisen, skickat mitt ärende till Patient och förtroende nämnden.

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 30/8 2006 17:09

Jahopp. Har nu blivit mer eller minder utskälld av två personer på mindre än 20minuter via min mobil.
Endokrin skulle skicka tillbaka mig till läkaren jag kom ifrån för att han ansåg att hon gott kunde behandla mig. Detta var för 6 veckor sedan och eftersom jag inte har hört något från någon läkare så har jag jagat dem järnet...
Allt som allt har detta tagit 9 månader och fortfarande ingen behandling och därmed har jag gjort en anmälan till patient och förtroendenämnden som i sin tur ringde upp en av mina läkare idag för att gnälla lite.
Detta tog skruv för som sagt inom loppet av 20 min ringde både läkaren samt hennes barnmorska mig för att diskutera mitt ärende och för att tala om för mig att dom minsann har lyssnat på mig och försökt hjälpa mig så om det vore någon jag skulle anmäla så är det endokrin och inte dom !!
(snart skavsår i öronen av allt telefonpratande samt att barnmorskan e tysk så inte så jäävla lätt å höra vad hon säger)

Min läkare ska göra en incidentanmälan till endokrins chef för det får inte gå till så här enligt henne men så avslutar hon med att säga: den där remissen till endokrin som jag skickade i januari månad (fick tid i juli) den hade jag inte behövt skicka, hade kunnat behandla dig själv.
Det säger hon idag, 30 augusti !!!

Fatta tiden jag gått och väntat, dragits mellan tre olika vårdinstanser där alla hänvisar till alla samt skyller på alla andra och jag mår bara sämre samt känner att absolut ingen lyssnar på mig.
Hade jag inte min älskade pojkvän hade jag inte suttit här idag och skrivit...
Nu är jag riktigt * lessen, frustrerad och rädd.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 30/8 2006 19:49

Är detta i Sverige? Den svenska sjukvården borde skämmas! Jag kan inte på långa vägar föreställa mig hur detta påverkat dig, men jag kan förstå din besvikelse. Så här får det absolut inte gå till! Jag hoppas innerligt att du på något sätt får upprättelse.
Lycka till!

Mvh. /aceofspades

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 30/8 2006 22:17

aceofspades skrev:Är detta i Sverige? Den svenska sjukvården borde skämmas! Jag kan inte på långa vägar föreställa mig hur detta påverkat dig, men jag kan förstå din besvikelse. Så här får det absolut inte gå till! Jag hoppas innerligt att du på något sätt får upprättelse.
Lycka till!

Mvh. /aceofspades
Ja detta är Sverige 2006 !
Inte för att det har någon betydelse men vet någon om och i så fall hur jag kan få någon slags ersättning i upprättelse för detta ?
tacksam för all hjälp jag kan få då jag inte riktigt orkar ta tag i allt just nu.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 30/8 2006 22:59

Går det inte att ta hjälp av HSAN? De borde ju kunna se över läget, tycker man. Om det sedan går att kräva ersättning är ju en annan sak. Jag är inte så väl insatt i vad lagar och regler säger om sånt här. Kanske finns nån som vet hur du ska gå till väga.

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 30/8 2006 23:28

aceofspades skrev:Går det inte att ta hjälp av HSAN? De borde ju kunna se över läget, tycker man. Om det sedan går att kräva ersättning är ju en annan sak. Jag är inte så väl insatt i vad lagar och regler säger om sånt här. Kanske finns nån som vet hur du ska gå till väga.
Pratat med Patient och förtroendenämnden imorse efter att de mottagit mitt andra brev om denna följetong och de säger sig inte kunna se något direkt fel ! Jag känner mig totalt nervärderad, överkörd och felbehandlad men vet inte om HSAN har något med detta att göra ?
Och om jag nu gör en anmälan till dem, ska jag anmäla Endokrin mottagningen eller ska jag anmäla min andra läkare som skällde ut mig idag eller ska jag anmäla dem båda ? :?

Ska ringa min kurator imorgon ifall hon kan hjälpa mig med detta oxå.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 31/8 2006 12:13

Om möjligheten finns, stäm skiten ur dem allihop. Det verkar tydligt som att samtliga instanser skjutit problemet ifrån sig och bollat över ansvaret på någon annan. Om en läkare remitterar eller hänvisar patient till någon annan instans så är det begärligt att läkaren också ser till att man får den hjälp man behöver.

Jag förstår din uppgivenhet inför detta dilemma och hoppas verkligen att saker och ting löser sig på bästa möjliga sätt.

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 31/8 2006 15:14

aceofspades skrev:Om möjligheten finns, stäm skiten ur dem allihop. Det verkar tydligt som att samtliga instanser skjutit problemet ifrån sig och bollat över ansvaret på någon annan. Om en läkare remitterar eller hänvisar patient till någon annan instans så är det begärligt att läkaren också ser till att man får den hjälp man behöver.

Jag förstår din uppgivenhet inför detta dilemma och hoppas verkligen att saker och ting löser sig på bästa möjliga sätt.
Har inte ens orkat ta tag i att ringa kuratorn idag för det har varit försäkringskassa, lönekontor, en mängd papper som ska fyllas i...
Vet inte ens hur man stämmer någon i Sverige ? Måste man inte ha advokat för det? (det har dom ju i alla filmer iallafall)
Min önskan just nu är att någon vänlig själ skulle kunna ta tag i detta och som du säger stämma skiten ur dem, se till att nått händer samt någon form av upprättelse

Skriv svar