Var detta korrekt?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 15/8 2006 18:35

Sjuksköterskan, du är alltid lika diplomatisk! :wink: Utifrån ditt inlägg gissar jag att du inte kommer att rösta på FI till hösten. Nåja, jag nöjer mig med att säga att jag inte håller med dig om kvinnlig ambulanspersonal och jag trodde att det var en inställning som dog ut för 10-15 år sedan.

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 15/8 2006 21:51

Jag har flera gånger kört bilen och satt amb. sjukvårdaren bak under förlossningar, dels för att denne har mer rutin och erfarenhet än vad jag har om detta, och dels för att jag vet att uppstår problem i vårdarhytten kommer sjukvårdaren att säga till, och jag stannar bilen och hjälper henne. Jag måste ifrågasätta vart problemet med detta ligger för er som är emot det? de tar max 20 sekunder att stanna bilen och ta sig bak. Detta gäller då enbart de amb sjukvårdare ja litar på till 100% men de e oxå alla på vår station!

Erka

Inlägg av Erka » 15/8 2006 22:50

Antingen skrev du det där sjuksköterskan för att provocera och få ett skratt när arga svar kommer in eller så är du bara sånn som person å då e det ju bara lite synd om dig.kanske måste du kompensera för nått ;).
jag hoppas på det första då vissa av dina inlägg här har varit jävligt bra om än lite för direkt för vissa...

niklas??? vilka är alla de tillstånd du pratar om som en ssk måste sitta bak o vårda på vid födsel och måste ge lm??

undrar lite nyfiket.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 15/8 2006 23:01

Niklas kan förstås svara för sig själv, men vi har entonox i bilarna och det brukar Mammorna tycka om :wink: // Tomas
intubera mera !!

Erka

Inlägg av Erka » 16/8 2006 0:08

oki..jag snöade in mig på en massa komplikationer..hmm typiskt..
pratar vi medimix så sköter nog sjukvårdaren det minst lika bra som jag gör. . .om inte bättre då jag typ inte använt det ute prehospitalt ;)

Swedman

Inlägg av Swedman » 16/8 2006 1:07

Hej 36,
Med 20 år i bagaget kontra ssk med 3 år + 6 månader i tjänst så skulle jag föredra ambulanssjukvårdaren. Men det är en smaksak.

Absolut så är ssk högsta kompetens men vårt förvirrade land med Sylvia myrsell i spetsen har sett till att många liv gått förlorade p.g.a ssk utan tillräcklig kompetens idkande högsta medicinska ansvar....

Sen är frågan vilka läkemedel som ska administreras i detta läge som är direkt livsavgörande... kanske ssk på eget bevåg drar upp lite bricanyl för att dämpa värkarbetet...hmmm

i fel händer även med leg

Ambulans 961

Inlägg av Ambulans 961 » 16/8 2006 9:40

Erka skrev:oki..jag snöade in mig på en massa komplikationer..hmm typiskt..
pratar vi medimix så sköter nog sjukvårdaren det minst lika bra som jag gör. . .om inte bättre då jag typ inte använt det ute prehospitalt ;)
Detta är ett läkemedel och vi får inte delegera från förarsätet, hur funderar mammorna när vi helt plötsligt byter vårdare, snacka om förtroende... och kontakten man bygger upp

ssk2

Re: Var detta korrekt?

Inlägg av ssk2 » 16/8 2006 12:44

men jag med fler är insatta i den prehospitala akutsjukvården och kan trösta dig med att en ambulanssjukvårdare läser mer prehospital sjukvård om man jämför med vår grundutbildning. när jag pluggade ssk så hade vi inte en enda timma ambulanssjukvård.

Erka

Inlägg av Erka » 16/8 2006 15:01

det e bra 961 att du påminner mig om att medimix är ett läkemedel..vid förestående förlossning vill jag nog att bilen stANNAR så båda kan vara bak...vem som sköter medimixen då e ju sak samma..men jag förstår vad du menar..

dock tror jag att det är verklighet idag att det hos vissa besättningar inte märkts att 2005 nov slagit igenom...inte jag dock..skulle aldrig falla mig in ;) hmmmmm...
Senast redigerad av 1 Erka, redigerad totalt 16 gånger.

AuF

Inlägg av AuF » 16/8 2006 17:22

När jag pratar om sjuksköterskor i ambulans menar jag ambssk eller nsk, allt annat hör inte hemma där.

För övrigt läser väl ambssk en 2-3p. kurs i förlossningkomplikationer, som innehåller kliniska studier på en förlossning. Kanske kan komma till nytta här =)

Vidare förstår jag inte varför man skall stanna bilen och byta vid komplikationer. Då är det väl lika bra att man sätter sig rätt ifrån början.



Ha den bra dag 8)

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/8 2006 20:34

entonox pratar jag om primärt. VI har också stannat två gånger för att hämta konakion på VC för att ge barnet.. Beror lite på körtiden.
Jag kan tycka det är onödigt. Men vi är ju läkarassistenter.. Ler och ser glad ut när de säger nått.

northern lights

Sjuksköterskan

Inlägg av northern lights » 21/8 2006 17:46

J*vligt tragisk inställning, glad att mina manliga kollegor inte har samma resonemang. Jag personligen tycker man kompletterar varandra ypperligt i ambulansen, och drar nytta av varandras fallenhet. Tråkigt...

// Också sjuksköterska, men dock kvinnlig sådan.

northern lights

Inlägg av northern lights » 21/8 2006 17:47

Inlägget ovan var riktat till sjuksköterskan, men det förstod nog de flesta :wink:

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/8 2006 20:46

Skåne resonerar väl numera att patienten kan behandla sig själv med Nitro under intrahospitala PCI-transporter. Således borde ju en blivande mamma med värkar kunna smärtstilla sig själv med entonox under övervakning av ambulanssjukvårdaren? :wink:

Skriv svar