Var detta korrekt?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

36

Var detta korrekt?

Inlägg av 36 » 14/8 2006 16:02

Är inte särskilt insatt i den prehospitala akutsjukvården, därav följande fråga.

För några veckor sedan åkte min syster in på sjukhuset då hon skulle föda. Ambulansen anlände efter en stund med en ambulansförare och en sjuksköterska. Då de skall åka säger sjuksköterskan att hon hellre skulle vilja vill köra denna utryckningen eftersom sista gången hon hade en gravid kvinna i ambulansen var hon tvungen att förlösa barnet i ambulansen.

Var detta korrekt att låta ambulansföraren (inget negativt menat gentemot ambulansförare) sitta där bak med patienten och sjuksköterskan köra ambulansen? Som jag tidigare påpekade är jag inte särskilt insatt i detta området. Dock låter det mest logiskt att den högst utbildade skall vara med patienten.

36

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 14/8 2006 17:23

Det beror väl helt på om situationen kräver det? Omhändertagandet kanske inte kräver mer åtgärder en vad en ambulanssjukvårdare kan ge? Är det en lugn och fin transport in till sjukhuset eller vård utan läkemedel som behövs, så borde en ambulanssjukvårdare med rätt erfarenhet av situationen (denne kanske hade gjort det förut?) kunna klara av den mer än väl.

I min mening är det bra om någon säger ifrån när de känner sig osäkra eller obekväma med situationen. Varför tvinga någon att handskas med en situation som de känner sig obekväma med? Jag tycker det är bättre att man säger ifrån innan, och byter om möjligheten finns.

36

Inlägg av 36 » 14/8 2006 18:39

zAjben skrev:Det beror väl helt på om situationen kräver det? Omhändertagandet kanske inte kräver mer åtgärder en vad en ambulanssjukvårdare kan ge? Är det en lugn och fin transport in till sjukhuset eller vård utan läkemedel som behövs, så borde en ambulanssjukvårdare med rätt erfarenhet av situationen (denne kanske hade gjort det förut?) kunna klara av den mer än väl.

I min mening är det bra om någon säger ifrån när de känner sig osäkra eller obekväma med situationen. Varför tvinga någon att handskas med en situation som de känner sig obekväma med? Jag tycker det är bättre att man säger ifrån innan, och byter om möjligheten finns.
Jag ifrågasätter inte att hon sade ifrån. Det var strongt av henne att säga att hon gärna inte ville i och med hennes tidigare negativa erfarenhet. Det krävs korage!

Däremot hade vattnet gått för min syster och resan till sjukhuset var en relativt lång sådan (omkring en timme). Givetvis hade de ju kunnat byta av varandra om situationen så krävts. Däremot är jag mer intresserad av ifall det finns några regler (skriva som oskriva sådana) som berör något av detta?

36

Erka

Inlägg av Erka » 14/8 2006 18:47

efter november 2005 får endast sjuksköterskor administrera läkemedel om det är det du menar med skrivna regler... sen är det väl upp till situationen..jag som ny i ambulans tar med glädje emot hjälp från de mer erfarna i "gamet" så att säga...bryr mig inte3 så mycket om vad som står utan ser till situation och vad patienten kräver!!

jag kan inte påminna mig att det finns skrivet att den med högst kompetens SKALL ta hand om pat..högst utb ger inte automatiskt högst reell kompetens!!

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 14/8 2006 19:03

Jag förstår ditt ifrågasättande, sedan vill jag tillägga att jag själv inte har mer erfarenhet än begränsad praktik inom ambulanssjukvården.

Så länge situationen är okomplicerad och lugn så är det väl inget problem, om det blir så bråttom att man måste förlösa barnet i ambulansen brukar man väl (rätta mig om jag har fel!) stanna ambulansen, och då kan båda två hjälpas åt. Ifall det blir riktigt bråttom så tar det ju inte många sekunder att sätta på blåljus och springa ett varv runt bilen och avlösa varandra. Vårdare är bytt på 45 sekunder eller någonting, och dessutom ser förhoppningsvis personen som vårdar att situationen eskalerar innan detta händer.

AuF

Inlägg av AuF » 14/8 2006 22:47

Det är sjusköterskan i det här fallet som har det medicinska ansvaret, oavsett om hon vårdar eller inte. Men om hon bedömmer att amb.sjv (som kanske har varit med om detta tidigare, med lyckad utgång) är mer kompetent att vårda den här patienten så är det upp till henne, men också hon som blir fälld/varnad om det går åt hel.ete.

Sedan finns det ju fall där man måste ta sitt ansvar, lust eller ej. Känner man att man inte klarar av vissa situationer kanske man får gå tillbaka till huset några år till...

Här kommer kanske självinsikt och test på reel kompetens in i bilden =)

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 14/8 2006 23:04

Har man tidigare varit med om en svår situation i samband med förlossning kan jag förstå om man vill stå tillbaka och assistera vid nästa, för att sedan våga sig på att kanske leda en nästa gång, eller gången efter det. Då kanske man har både säkerhet och erfarenhet av både positiva och negativa händelser, vilket förhoppningsvis leder till ett mycket bra omhändertagande som baseras utifrån den tidigare erfarenheten.

Det är mycket det här som jag tror att praktiken i sjukvården handlar om; även om eran praktikant inte får göra särskilt mycket så får de uppleva en hel del. Upplevelserna kan sedan utvecklas i samband med utbildningen och har man sett en sak ett flertal gånger när man själv inte stått vid spakarna, och har tid att "vänja sig vid situationen", tror jag mycket väl att man själv kan lösa situationen mycket bättre och med större säkerhet när man själv tvingas vara försteman. Det här är sättet som i alla fall jag tror/tycker är hur vi borde utbilda oss själva/andra.

Att först vänja sig vid situationen och stressen som därtill kommer, att stå bakom och både ges möjligheten att tänka klart ("vad gör vi/varför") samt lära sig tänka just detta i samband med den stress som situationen ger upphov till, därefter sätta praktisk anknytning på teoretisk kunskap (se effekten av behandling, hur man löser situationen, hur personalen beter sig etc.), för att sedan belastas med begränsat ansvar (delaktig i arbetet, och för att skapa ankare för kunskapen i egna erfarenheter), och tillslut själv axla huvudansvaret (och vårda).

Det var mycket flumm.. Poängen är: Vi är aldrig fullärda, det finns områden som alla kan förbättra. Vi har alla våra akilleshälar. Våga ta ett steg tillbaka, såvida möjligheten ges och tänk igenom grunderna, observera och införskaffa erfarenhet av situationen, var delaktig i arbetet och sedan när du är mogen - axla ansvaret i situationen med stöd av dina kollegor.

AuF

Inlägg av AuF » 14/8 2006 23:35

Jo, men detta är inget som man skall lära sig i ambulansen. Då måste du ju redan ha kundskapen. Och då menar jag inte att man ska vara fullärd på tex förlösningar, de blir bara barnmorskor. Men det finns tyvärr inte så mycket tid för inlärning när du väl hamnat i en akutambulans. Speciellt inte sedan 2005, då arbetsuppgifterna iviss mån gled isär mellan ambssk och ambsjv.

Vidare lär man sig ju givetvis under hela livet. Men man kan ju inte tro att man skall få stå brevid och vänja sig in tills man själv känner sig är redo. Detta måste man ju ha gjort klart med sig själv om långt innan man väljer att sätta sig i en akutambulans.

Beaver

Inlägg av Beaver » 15/8 2006 12:14

zAjben skrev:Har man tidigare varit med om en svår situation i samband med förlossning kan jag förstå om man vill stå tillbaka och assistera vid nästa, för att sedan våga sig på att kanske leda en nästa gång, eller gången efter det. Då kanske man har både säkerhet och erfarenhet av både positiva och negativa händelser, vilket förhoppningsvis leder till ett mycket bra omhändertagande som baseras utifrån den tidigare erfarenheten.

Det är mycket det här som jag tror att praktiken i sjukvården handlar om; även om eran praktikant inte får göra särskilt mycket så får de uppleva en hel del. Upplevelserna kan sedan utvecklas i samband med utbildningen och har man sett en sak ett flertal gånger när man själv inte stått vid spakarna, och har tid att "vänja sig vid situationen", tror jag mycket väl att man själv kan lösa situationen mycket bättre och med större säkerhet när man själv tvingas vara försteman. Det här är sättet som i alla fall jag tror/tycker är hur vi borde utbilda oss själva/andra.

Att först vänja sig vid situationen och stressen som därtill kommer, att stå bakom och både ges möjligheten att tänka klart ("vad gör vi/varför") samt lära sig tänka just detta i samband med den stress som situationen ger upphov till, därefter sätta praktisk anknytning på teoretisk kunskap (se effekten av behandling, hur man löser situationen, hur personalen beter sig etc.), för att sedan belastas med begränsat ansvar (delaktig i arbetet, och för att skapa ankare för kunskapen i egna erfarenheter), och tillslut själv axla huvudansvaret (och vårda).

Det var mycket flumm.. Poängen är: Vi är aldrig fullärda, det finns områden som alla kan förbättra. Vi har alla våra akilleshälar. Våga ta ett steg tillbaka, såvida möjligheten ges och tänk igenom grunderna, observera och införskaffa erfarenhet av situationen, var delaktig i arbetet och sedan när du är mogen - axla ansvaret i situationen med stöd av dina kollegor.

Bra skrivet ta emot de som verkligen är intresserad av akutsjukvård för sedan är de de som ska ta över efter er och då måste ni ju förbereda dem på det!!
Var inte negativa mot att ta emot pratikanter i bilarna, fast okej de aksnke ska ha varit och praktiserat på sjukhuset tidigare men om de vet att de klarar det så gör det. Fast det kanske är personalen i ambulansen som inte klarar att ha en elve med sig? Jag vet inte det var de svaret jag fick...

Lipton

Inlägg av Lipton » 15/8 2006 12:14

AuF skrev:Det är sjusköterskan i det här fallet som har det medicinska ansvaret, oavsett om hon vårdar eller inte. Men om hon bedömmer att amb.sjv (som kanske har varit med om detta tidigare, med lyckad utgång) är mer kompetent att vårda den här patienten så är det upp till henne, men också hon som blir fälld/varnad om det går åt hel.ete.

Jag har sååå svårt att köpa detta resonemanget. Finns det över huvud taget något ansvarsfall dokumenterat där en syrra fått skit för vad en ambulanssjukvårdare gjort? All vårdpesonal arbetar ju under ett eget ansvar. En ambulanssjukvårdare kan också bli varnad eller erinrad. Jag anser mig iaf fall ha samma ansvar för patienten vare sig jag sitter i bilen eller står på akutrummet och vare sig det är idag eller om ett år när jag blivit legitimerad.
Jag menar tar jag emot en patient på akuten och missar något som gör att patienten då avlider kan ju inte en sköterska lastas för detta. Det är ju min miss och således mitt ansvar.
En sköterska som kör en ambulans kan inte vara ansvarig för annat än bilen i mina ögon. Ett prejudicerande fall vore ytterst intressant...


Tillbaka OnT då. En förlossning är ju en helt naturlig sak som honor sysslat med i alla tider. Således behöver egentligen ingen sitta i bak för att det skall gå bra, men det underlättar troligtvis för den blivande modern att någon finns där. Om det sedan tillstöter komplikationer så är det inte så mycket man kan göra i en ambulans.

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Re: Var detta korrekt?

Inlägg av grelle » 15/8 2006 13:01

36 skrev:Är inte särskilt insatt i den prehospitala akutsjukvården, därav följande fråga.

För några veckor sedan åkte min syster in på sjukhuset då hon skulle föda. Ambulansen anlände efter en stund med en ambulansförare och en sjuksköterska. Då de skall åka säger sjuksköterskan att hon hellre skulle vilja vill köra denna utryckningen eftersom sista gången hon hade en gravid kvinna i ambulansen var hon tvungen att förlösa barnet i ambulansen.

Var detta korrekt att låta ambulansföraren (inget negativt menat gentemot ambulansförare) sitta där bak med patienten och sjuksköterskan köra ambulansen? Som jag tidigare påpekade är jag inte särskilt insatt i detta området. Dock låter det mest logiskt att den högst utbildade skall vara med patienten.

36
Alla är någon gång nya i ambulansen, även syrror. Så det ser jag inte som konstigt att denna syrra valde att köra om hon inte kände för att vårda. I det här fallet var det säkert en av alla duktiga amb. sjvd. med lång erfarenhet som satte sig bak med patienten.

Det man hellre kan peka på i detta fall är väl att hon enligt vad jag kan utläsa av din resumé uttryckte sig lite klumpigt inför patienten (om det nu var inför patienten). Det hon sa är väl kanske inget en havande vill höra under dessa förhållanden ? Jag anser att det ska räcka med "kan du ta det här?" till sin kollega så ska det vara löst.

Och till frågan om det var korrekt, ja det anser jag. Har man inte tron i sig själv att man ska klara av en sak bra så är det lika bra kliva åt sidan den gången för att diskutera och lära sig av vad som sedan skedde i sjukhytten efter transporten tillsammans med sin kollega. Sen kan man diskutera lagar och/eller lämplighet i ambulans i men det ger jag mig inte in på nu.

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 15/8 2006 15:45

Lipton! Antagligen behövs flera prejudicerande fall för att bringa 100% klarhet i vad som gäller. Men givetvis så har högst med. kompetens ansvaret, då kanske det inte är så lyckat att han/hon sitter och kör vid komplicerade fall. Sedan håller jag med dig om att vi alla inom ambulansjukvården ett yrkesansvar.

Sedan att ingen behöver sitta bak vid en förlossning för att vi ändå inget kan göra vid komplikationer.... Tja.... håller inte med dig: Blödningar, sätesbjudning, navelsträngsprolaps, asfyxi, navelsträngen runt halsen osv.... Vi är inga barnmorskor men en bra ambulanssjuksköterska eller ambulanssjukvårdare måste veta lite om komplikationer och behandling.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/8 2006 16:53

Enligt mig så skall detta vara ett ansvarfall!!

Jag kan tänka mig myycket xom kan gå snett med en nära förestående förlossning vilket kan leda till att det behövs lm. Det får inte ssk delegera från framsätet.

Argumentet att henes förra pat. födde i bak och att man därför inte ska vårda är befängt. Jag vill INTE ha en sån kollega! Tänker hon på samma sätt med ett hjrätstopp?

Nej! Efter 2005 så trodde jag i min enfald att det var sjv som skulle köra om man har en pat. som är prio 1 in. Och det är ju 99,9% av förlossningarna. Annars är en amb. transp. inte rätt vårdnivå.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 15/8 2006 18:22

Håller med Niklas! Tragisk inställning hos denna ambulanssjuksköterska. När man tänker och agerar som henne är det definitivt läge och byta jobb. Men det gäller 90% av den kvinnliga delen av amb.personalen i detta land, värdelösa på att ta snabba beslut när sit. kräver det, usla på att köra och bära...

Beaver

Inlägg av Beaver » 15/8 2006 18:32

Och varför skapar vi inte två olika yrken? sjuksköterskan vårdar patienten och ambulanssjukvårdaren tar hand om den tekniska utrustningen och kommunikation och körningen?

varför itne låta det bli så tror säkert det finns många amb.sjv. som kommer anställas som bara detta för det finns nog dem som bara vill arbeta med detta med.

Skriv svar