Ambulanspraktik

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Anonymous

Ambulanspraktik

Inlägg av Anonymous » 2/7 2004 13:31

Är en kille som förnärvarande pluggar till ssk på KI har gått min första termin.

Är väldigt intresserad av att utbilda mig till ambulansssk senare och undrar nu om det finns någon ambulans i sthlm omr. som man skulle kunna få åka med på bara för att se hur det är.Vi har ju IVA praktik i slutet av utb. och det är inte sant att man hamnar på ambulansen då.

Själv bor jag i sollentuna.

Thomas

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 4/7 2004 19:22

Hallå
Ofta räcker det att man får ett godkännande av sin handledare på den praktikplatsen man är på för tillfället och därefter kontaktar chefen på närmaste ambulansstation. Har inte själv haft några problem med att få vara med under min utbildning. Kan dock vara lite svårt att få handledaren på den egentliga praktikplatsen att gå med på det. Men då kan man alltid ta det på sin fritid. Lycka till.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 5/7 2004 14:32

Va det jag tänkte att vara där på min fritid...men har mailat många men får inget svar om det är någon som kan tänka sig att ha en praktikant.

Därför skriver jag detta inlägga här för att kanske få ett napp.

Thomas

andreas

Inlägg av andreas » 7/7 2004 13:34

Jag gjorde praktik på ambulansen i Kalmar under min första termin som ssk-student. Skolan kunde inte hjälpa mig utan jag fick annordna allt själv. Problemet som amb. chefen såg var att jag var inte försäkrad om inte praktiken genomförs under skolans regi. Därför var jag tvungen att skaffa en egen. Salus Ansvar har en försäkring som heter Yrkesförsäkring och täcker ev. skador eller olyckor i samband med klinisk verksamhet. Den kostar knappt 200kr/år tror jag.

Mitt förslag är att du ringer runt till de olika stationerna och säger att du är mycket intresserad av amb. verksamheten och skulle gärna vilja följa med. Berätta också att du kan skaffa en försäkring om det behövs.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 7/7 2004 15:09

Tackar...gjorde det men stationen här i Sollentuna men dom sa att jag fick kontakta falck eftersom det var deras ambulans...men ska försöka vidare.

MVH
Thomas

Anonymous

usk

Inlägg av Anonymous » 7/7 2004 22:53

Tror ni det är möjligt även för en gymnasiestudent om man läser OP?
Iaf någon enstaka dag.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 14/7 2004 15:12

Det kan nog bli stora problem. Jag frågade en gång (när jag själv var patient i ambulansen) om man kunde få åka med. Det var när jag gick usk. De sa att de inte gör det med tanke på att det inte gått så bra tidigare med illamående "elever" sen måste man ha en tillägssförsäkring som man måste betala själ. Kommer inte ihåg vad den heter men det står om den i något forum här har jag sett

andreas

Inlägg av andreas » 15/7 2004 16:01

För det första är alla studenter (från lågstadiet till universitetet) försäkrade under "skoltid". Alltså Oskar, får du hjälp av skolan med praktik så behöver du inte skaffa någon egen försäkring.

För det andra undrar jag var du(Niklas Karlsson) grundar den teorin, att elever på omvårdnadsprogrammet skulle vara mer benägna att må illa än studenter på ssk-programmet??

För det tredje vet jag att det förekommer att omvårdnadselever får göra praktik på ambulansen. Bl.a. känner jag en tjej som fick göra 6 veckors praktik på stationen i Nynäshamn när hon gick på OP.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/7 2004 21:08

Tack Anders!

Jag grundar det i det som ambulanssjukvårdaren sa till mig, inget annat!

Anonymous

@

Inlägg av Anonymous » 16/7 2004 2:52

andreas, du sa att du kände en som gjort sin praktik på en amb.station. Då undrar jag bara hur det gick med handledaren etc, dom ska ju bedömma en efter färdigheter och hur man knyter ihop kunskap från skolan med "the real thing" etc. Hur funkade det??? inget du vet eller?
På vår skola ska de iaf fylla i och bedömma oss efter en massa saker och ha gått en handledarkurs på skolan. Hmm serru nu e jag nyfiken... :wink: :)

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 16/7 2004 6:57

Det avr jag som missade poängen med frågan. Jag trodde att det var nån som ville åka med i ambulansen för att se hur det är. Inte som praktik.
Hör med din lärare vad som gäller på just din skola. Tror att det beror på vilken kontakt skolan har med den lokala ambulansstationen.
Jag pluggar till syrra och har praktik på ambulansen till hösten.

På högskolan så ska handledaren se om du har förstått teorien från skolan och kunna knyta ihop det i praktiken som du säger.

Lipton

Jag fick.

Inlägg av Lipton » 16/7 2004 10:53

När jag läste till USKa fick jag fyra veckor på en ambulans. Men jag fick slåss för det. Det var nämligen bara en ambulans i hela länet som tog emot USK-studerande och det blir ju rätt många såna i hela skaraborg. Dessutom så vill jag säga till Niklas, Andreas och Anders att det finns något sådant tänkande som ni diskuterar. Anledningen att jag inte fick praktisera på någon annan station var att "yngre" elever inte skulle se sådant man kunde få se i en ambulans. Hade en klasskompis som sökte sommarjobb på akutmott. och hon fick samma svar.
Min personliga åsikt är dock att om man vill få praktisera på ett ställe så måste man slåss för det. Ofta beroende på att de lärare som håller i APU-perioderna ibland inte är så bra på det och enda anledningen att de får sköta praktik-platserna är att de är ändå sämre på att undervisa.
Sedan är det ju som några sagt inte omöjligt att fixa en plats på egen hand, eller kanske ha en plats på ett ålderdomshem som skolan vill och sedan åka med en ambulans så mycke som möjligt. Se till att ålderdomshemshandledaren ger sitt godkännande bara, annars kanske den anser att frånvaron varit för hög.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 16/7 2004 12:12

Jag tror att huvudanledning till att man inte får praktisera på en ambulans när man läser till uska är att man inte får jobba i en ambulans som usk. Då känns det kanske lite bortkastat. Uskorna som jobbar har ju en vidareutbildning där de får mycket praktik. Detta kan jag tycka är vettigt. En Ovidareutbildad uska jobbar ju normalt på ålderdomshem och vårdcetral/avdelning och då verkar det logiskt att även deras praktik är förlagd till den verksamheten.

En sjuksköterska kan ju jobba på ambulans samma dag som hon tar sin examen. Sen kan man tycka vad man vill om det!

Lipton

Inlägg av Lipton » 16/7 2004 13:30

När man pluggar till USKa så skall man ju kanske fortsätta efter och om man då funderar på en framtida karriär (om man fortfarande kan det) som amb.sjv. så tycker jag att det är helt logiskt att få en praktik på ambulans så man kan få ett hum om man vill pyssla med det i framtiden annars känns ju den ettåriga PUBen ganska bortkastad. Vet flera USKor som funderar på ambulansyrket, men de "skulle vilja åka med några dagar för att se hur det är."

Skriv svar