Ambulanspraktik

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

zzzeme
Inlägg: 5
Blev medlem: 15/12 2004 18:38
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av zzzeme » 30/12 2004 13:06

Jag läser nu sista året till usk på gymnasiet, när vi hade våran sista praktik ville jag göra den på ambulansen. Men det var inte så enkelt, för det var ingen som ville ta emot en usk- elev. Men efter att ha ringt runt till olika amb. stationer så fick jag till sist komma och hospitera i två dagar. jag hade "turen" så att jag andra dagen fick följa med på prio1 larm, så jag fick ut väldigt mycket av de två dagar jag var där. Ville egentligen bara säga att de två dagarna hos ambulansen var de roligaste under min utbildning och att det inte är helt omöjligt att hospitera på amb, bara man visar att man verkligen vill :D

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 22/2 2005 13:17

Under min ssk-utb. fick jag möjligheten att åka med ambulansen under några dagar. Skolan kallade det fältstudiedagar vilket gjorde det möjligt att under praktikveckorna ta tillvara på special interssen hos studenten. Dessa platser fick man fixa själv genom kontakter med lärare och chefer på aktuell station/avdelning.
Att visa intresse och vara lite tjatig lönade sig i längden så ge inte upp. Dessa dagar var mycket lärorika och personalen på staionen var mycket tillmötesgående och delade med sig av sina kunskaper. Det var ett bra sätt att få reda på vad som krävs för att arbeta i ambulansen mentalt, fysiskt och kunskapsmässigt.
Tipset är att inventera bland dina lärare de har ofta stora kontaktnät som kan hjälpa dig på traven.

mvh Alex.

Beaver

Inlägg av Beaver » 11/7 2006 18:04

När vi går trean på räddningsgymnasiet får vi praktisera på ambulansen två dagar och vi får också följa med på allt som kommer upp. fast det händer inte så mycket i det området.... menmen....

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Ambulanspraktik

Inlägg av AMBASS » 12/7 2006 20:23

Didde skrev:Är en kille som förnärvarande pluggar till ssk på KI har gått min första termin.

Är väldigt intresserad av att utbilda mig till ambulansssk senare och undrar nu om det finns någon ambulans i sthlm omr. som man skulle kunna få åka med på bara för att se hur det är.Vi har ju IVA praktik i slutet av utb. och det är inte sant att man hamnar på ambulansen då.

Själv bor jag i sollentuna.

Thomas
Hello Didde!

Stockholm kan vara lite knivigt, men du kanske skulle kunna pröva Uppsala. Hör också med Sirus Taxi om Märsta bilen. Kanske skulle du också kunna söka dig till Gävleborg. Skriv ett brev och presentera dig, eller ännu bättre: Åk till stationen med lite gott fikabröd och be att få göra ett studiebesök på stationen. Mycket avgörs genom personliga möten och detta har iaf hjälpt mig många gånger. Varför inte åka till Norge, UK eller Finland, eller Estland, Polen eller Tyskland. Ge inte upp utan tillskriv dem asap. Och om möjligt besök dem (GLÖM INTE FIKABRÖDET)....

//GOD LYCKA....
Blood Will Tell

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 12/7 2006 22:31

Det är egentligen konstigt att praktik på ambulansen inte ingår i sjuksköterskeutbildningen nu när ambulansjobbet är en specialitet för sjuksköterskor. Alla sjuksköterskestudenter borde ha 1 vecka praktik för att få lite ytlig inblick i vår verksamhet. På läkarlinjen får man göra 1 pass och dom kommer aldrig att jobba inom ambulansen - konstigt!!

Skriv svar