phtls 2006 ED.

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

phtls 2006 ED.

Inlägg av Niklas Karlsson » 3/9 2006 23:24

Någon som vet om man kan få tag på den på ett svenskt bolag per omgående?

Eirik

Inlägg av Eirik » 4/9 2006 1:56

Iflg Bokus er denne boken enda ikke tilgjengelig (hvis det er 6. edition du skal ha).

http://www.bokus.com/b/0323033318.html

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 4/9 2006 7:20

Den bara måste jag ha. Tack! :)

Erka

Inlägg av Erka » 4/9 2006 9:31

lägg till 250 o köp denna istället

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0323043623&s=1

då får du hela phtls +mycket annat

om du nu vill dvs

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 4/9 2006 10:59

erka. hur är den upplagd? Jag gillar nämligen pedagogiken i phtlsböckerna

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 4/9 2006 16:29

http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_ ... 0323043623&

Fanns billigare på bokus, får bli en sådan istället då! :) Utgår den från PHTLS?

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 4/9 2006 18:13

Erka skrev:lägg till 250 o köp denna istället

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0323043623&s=1

då får du hela phtls +mycket annat

om du nu vill dvs
Har länge funderat på denna. Är den värd pengarna?
Den ingår tyvärr inte i kursplanen på vubben på min ort. Men enligt kursansvarig är det många som köper den ändå för att använda som referenslitteratur.

Så frågan är, ska jag pynta 600 surt förvärvade slantar eller inte?
Hur är upplägget i den?

Tacksam för svar... ty skolböcker äro dyra... :lol:

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 4/9 2006 18:45

Aceofspace;

Du vill väl inte hamna i följande sits;

"Tänk om jag hade haft den j-la boken.. Då kanske jag kunde ha räddat patienten". Då är 600 inte så farligt;)

Erka

Inlägg av Erka » 4/9 2006 20:48

samma förlag om jag inte missminner mig dvs mosbys...

typ exakt samma upplägg som i phtls boken med scheman o dyl, critical thinking mm....saknar vissa kapitel som nyligt tillkommit i nya boken 2006 men det tror jag e typ militärt o grejor.

övriga kapitel är bla
-kardiologi på över 150 sidor
- pulmonary emergencies
-neurologi
-endokrinologi
-allergi/anafylaxi
-gastroenterelogi
-toxicologi (mycket bra avsnitt)
-gyn/obstetrik
-neonatlogi /pediatrik
-MM MM.

men de centrala delarna i phtls är dem samma i paramedic textbook dvs
-trauma systems and mechanism
-airway management and ventilation
-hemorrage and shock
-soft tissue trauma
-burns
-head and facial trauma
-spinal trauma
-thoracic trauma
-abdominal trauma
-muscoloskelatal trauma...

sedan finns även några bra kapitel ang. anamnes tagning , teknik vid undersökning och en * massa mer!!

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 4/9 2006 21:44

Nu har jag beställt den.
Dessutom har jag beställt annan litteratur för
2700 spänn. Det känns som en tegelsten har lättat
från min plånbok. :cry:

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 5/9 2006 13:05

Jag måste bara ställa en fråga till er,

Får Ni inte denna utbildning på era arbetsplatser? Och därmed litteratur till denna utbildning?

Jag själv ska gå TNCC i oktober och har fått litteratur av min arbetsgivare såklart, den boken är en tegelsten och utbildningen kostar ca 5000:- (Boken är naturligtvis översatt på svenska). Nu förstår jag också att man inte kan skicka alla på en gång, men man bör ha en utbildningsplan där samtliga får detta under en 3-5 årsperiod.

Jag har den speciella åsikt att jag tycker inte man ska behöva stå för dessa utgifter själv som gagnar det egna arbetet, men det innebär att att arbetsgivaren efterfrågar den kompetens som den själv ska stå för.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 5/9 2006 13:44

Kalbl skrev:Jag måste bara ställa en fråga till er,

Får Ni inte denna utbildning på era arbetsplatser? Och därmed litteratur till denna utbildning?

Jag själv ska gå TNCC i oktober och har fått litteratur av min arbetsgivare såklart, den boken är en tegelsten och utbildningen kostar ca 5000:- (Boken är naturligtvis översatt på svenska). Nu förstår jag också att man inte kan skicka alla på en gång, men man bör ha en utbildningsplan där samtliga får detta under en 3-5 årsperiod.

Jag har den speciella åsikt att jag tycker inte man ska behöva stå för dessa utgifter själv som gagnar det egna arbetet, men det innebär att att arbetsgivaren efterfrågar den kompetens som den själv ska stå för.
Då kravet säkerligen kommer att bli att man måste vara ambulanssjukvårdare eller vubbad sjuksköterska så kommer de flesta att ha utbildningen innan de anställs. På vubben får vi PHTLS utbildningen utan kostnad men är då tvungna att ordna med kurslitteraturen själv. Bra deal enligt mig. PHTLS bygger även på att man repeterar med jämna mellanrum. Vartannat år om jag inte missminner mig. Självklart ska arbetsgivaren stå för alla kostnader och då även för att köpa in nyare upplagor av kursboken vid behov. Vad gäller den nya upplagan så kommer den nog under hösten.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 5/9 2006 14:02

Jo som sagt... kurslitteratur måste man ju stå för själv, och den är minsann inte gratis. En lösning på problemet vore ju att höja studiemedlen och slopa inkomsttaket för studenterna.
Det känns tråkigt att man blir straffad så fort man försöker tjäna ihop till en dräglig tillvaro...

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 5/9 2006 15:12

Är lite nyfiken över om det finns en PHTLS kurs att gå för folk som inte ännu är verksamma inom akutsjukvården, t.ex. sjuksktörske- eller läkarstudenter?? Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att gå utbildningen, men vill inte riktigt anmäla mig till en kurs med yrkesverksamma eftersom jag inte riktigt befinner mig på samma nivå, och inte vill vara en belastning för övriga kursdeltagare... Någon som vet?

Användarvisningsbild
Birger
Inlägg: 17
Blev medlem: 3/8 2005 2:22
Ort: Malmö / Lund

Inlägg av Birger » 5/9 2006 16:29

På läkarstuderandesidan finns det ju bara inofficiella lokala hopkok baserat på ATLS-systemet i skepnad av "akut omhändertagande" som brukar köras i början på den kliniska placeringen, mycket beroende på vilket universitet man tillhör. (läs: gratisvariant på ATLS).
Detsamma gäller ju även för AT-läkarna, här kan det ju, beroende på vilket landsting man väljer, finnas möjlighet att gå en ATLS bekostat av din utbildningspott (mellan 10-15.000 som regel). Att det finns platser lediga på en ATLS-kurs samtidigt som Du gör din AT och att landstinget samtidigt vill sponsra dig har dock ganska låg sannolikhet tyvärr varför ATLS brukar få bakas in i ett ST-kontrakt så småningom.

Beroende på egna intressen, var du pluggar och senare jobbar kan du antagligen klara dig igenom en hel studerandekarriär och läkarkarriär utan att behöva se en enda svårt skadad människa i akutsituation, det är således inte obligat kunskap enligt de senaste riktlinjerna för inhemsk utbildning.

Ride on
B.

Skriv svar