Vaccinationer

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 30/10 2006 11:50

Akuten skrev:Genom åren har TBC-vaccinet varit olika verksamt så det kan bero på vilken årgång man tillhör, om man har bra skydd mot TBC eller inte.
Jag hör till de som fick vaccinet på BB men de som är födda i "modern tid" är ju inte vaccinerade på BB. Jag vet dock inte vilket år man tog bort det.
Då tillhör du en av de stackare som fick lapis i ögonen också....?
:cry:

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 30/10 2006 15:37

Det gör jag nog men jag har inte precis något minne av det... :roll:

interflora

Inlägg av interflora » 1/11 2006 18:08

När slutade man med lapisdroppar i ögonen då?
Jag är årgång 1984 och jag har för mig att det står på ett gult litet kort
"Gossebarn född 30:e januari 1984, födelsevikt..." o lite fler nummer, mått och sedan "Lapis" och en systersignatur...

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 3/11 2006 0:23

interflora skrev:När slutade man med lapisdroppar i ögonen då?
Jag är årgång 1984 och jag har för mig att det står på ett gult litet kort
"Gossebarn född 30:e januari 1984, födelsevikt..." o lite fler nummer, mått och sedan "Lapis" och en systersignatur...
Då kan du vara ganska säker på att du klarat dig undan lapis i ögonen. Jag har för mig att de upphörde med denna tortyr i slutet av 70-talet.
Däremot kan det vara så att du haft nån typ av vårta någonstans i de privatare regionerna när du kom till världen. Lapis innehåller syra (silvernitrat) och används även som vårtmedel. :D

interflora

Inlägg av interflora » 3/11 2006 0:32

Jag hittade på en hemsida att man i Norge slutade med det i oktober 1984, så det borde väl varit i den tidsaspekten även i Sverige?

Men men, självklart kan det finnas fler indikationer för Lapisdroppar.

Får väl beställa fram förlossningsjournalen, där kanske bättre information kan ges...

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 3/11 2006 0:37

Ja du får väl undersöka saken lite närmare. Kan vara så att Norge slutade senare med lapisen.
Hoppas du får klarhet i denna gåta... :lol:

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 3/11 2006 12:25

interflora skrev:Jag hittade på en hemsida att man i Norge slutade med det i oktober 1984, så det borde väl varit i den tidsaspekten även i Sverige?

Men men, självklart kan det finnas fler indikationer för Lapisdroppar.

Får väl beställa fram förlossningsjournalen, där kanske bättre information kan ges...
http://www.growingpeople.se/templates_G ... sp?id=2883

"Förr droppade man lapis i det nyfödda barnets ögon (Credéprofylax). Syftet var att undvika eventuell gonorrésmitta, vilket i värsta fall kan leda till blindhet. Behandlingen var obehaglig för barnet, det sved och ögonen svullnade upp. Sedan början av 1980-talet har man helt slutat med behandlingen i Sverige. I ovanliga fall kan ögoninfektioner bero på klamydiainfektion."

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 3/11 2006 14:42

Genom skolan (går ssk-programmet) fick vi erbjudande om gratis vaccinering mot hepatit B och TBC, samt reducerat pris på stelkramp.

Sedan tidigare har jag dock vaccin mot hepatit A+B (Twinrix) genom värnplikten.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 4/11 2006 0:41

magill skrev:Genom skolan (går ssk-programmet) fick vi erbjudande om gratis vaccinering mot hepatit B och TBC, samt reducerat pris på stelkramp.

Sedan tidigare har jag dock vaccin mot hepatit A+B (Twinrix) genom värnplikten.
Du kan bara tacka och ta emot. En annan fick minsann betala för hela kittet. :lol:

Skriv svar