Polisens kunskaper

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Beaver

Polisens kunskaper

Inlägg av Beaver » 28/10 2006 15:08

Denna vecka genomfördes en länsövning i västernorrlandslän.
jag var där från Räddningsgymnasiet Sandö som markör och blev skrämd av polisens bristande sjukvårdskunskaper bland annat så lät de två skottskadade personer ligga på marken i lite mer än en timme innan ambulansen kom på plats och det dröjde över en halvtimme innan vi fick ligga på filtar ens.
Sedan kom det ut en person som hade fått syra hälld på sin rygg och vad gör polisen jo de trycker på ett täckförband utanpå de syraindränkta kläderna utan att spola rent det.

Hur är sjukvårdsutbildningen hos polisen egentligen?
Känns ju som att de ändå kan komma att få se skottskadade och andra akuta skador i sitt yrke men kan de ta omhand om dem?
Egna erfarenheter eller någon som vet hur deras utbildning ser ut?

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 28/10 2006 16:17

Hur mycket prylar har polisen egentligen för att ta hand om brännskador? Jag gissar på att de har grejor för att göra det mest basala. Första hjälpen med första förband, kunna lägga tryckförband. Jag kan tänka mig att de har en pocketmask om det blir aktuellt med hlr. Jag vet inte utan jag gissar. Tog det 1 timmer för första ambulansen att komma till platsen? Dessa övningar, de ska alltid överdriva. Jag tror inte att det är möjligt att det skulle ta så lång tid att skrapa fram en ambulans, inte här nere i alla fall. När tåget spårade ur här i kristianstad så var det 37 ambulanser på plats inom en timme.

Beaver

Inlägg av Beaver » 28/10 2006 17:00

De hade inte dragit ambulansen på en gång utan först en bit efter att de skottskadade kom ut men sedan så stoppade de dem vid brytpunkten och de fick inte åka längre. Men det var inte brist på ambulanser utan de fick inte komma fram, och sedan att de inte flyttade de skadade närmare brytpunkten eller la dem i en polisbil i väntan på ambulansens framkomst.

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 28/10 2006 20:17

Jag sökte på Polisens hemsida.

Här är deras kursplan ang. bla sjukvårdsdelen.


http://www.polis.umu.se/utbildning/kurs ... 2006t1.pdf
I Umeå har de tydligen akutsjukvård i två terminer.

http://www.polis.umu.se/utbildning/stud ... 12vt06.pdf
Lite mer detaljer om själva sjukvårdsdelen.

Lipton

Inlägg av Lipton » 29/10 2006 15:23

Det är skillnad på övning och skarpt läge. Jag vet att polisen ofta kan ha ganska knapphändiga kunskaper om sjukvård, dessutom lider de ju av samma bekymmer som alla oss andra. De bedömer ju andra människor och som offentliga personer får de skit för när de gör fel, alltså hänvisar de hellre till högre instans än att göra något själva.
Men skottskador borde de ju klara eftersom de om inte annat har bland den högsta risken i samhället att råka ut för dem, eftersom det trots allt finns vapen i deras närhet hela dagarna. Att däremot på övning ta han om en frätskada är en helt annan sak. Rent övningstekniskt är det ju inte alltid så lätt att få deltagarna att fatta att patienten har syra på kläderna.

Beaver

Inlägg av Beaver » 29/10 2006 22:10

Jo det förstår jag att det är skillnad. Men just det här med syran fick de veta att det var syra för patienten hade fått höra av gisslantagaren som hällde ut det på honom att det var "acid".

Jag kritiserar dem inte utan undrar bara vilken utbildning de har för visst det är ju inte deras expertis men en allmän utbildning har de ju säkert men hur mycket bygger de på den och färskar upp den efter tio år i yrket?

Lipton

Inlägg av Lipton » 29/10 2006 22:28

Beaver: Jo visst. Men hur det än är så är polisens primära uppgift i den situation du beskriver inte att ta hand om sjukvårdens patienter utan att säkra platsen. Och med risk för att trampa på dina tår så måste jag också säga att även om en markör förklarar vad det är som är fel är det inte alltid lätt att behandla därefter om skådespelet samtidigt inte tydliggör problematiken. Således skulle jag också ha svårt att korrekt behandla en markör som förklarar att det dyngvåta på dennes rygg är syra. Jag föredrar isf att markören ägnar sig åt att spela och syran figureras av något som personalen i förväg känner till, alternativt att övningsledningen förklarar hur personalen uppfattar situationen.

Slutligen vill jag också påpeka att det troligtvis är skillnad i övningserfarenheterna hos olika aktörer. Ni som vistas stadigvarande på ön blir ju ganska bra på övning. Många andra har svårt att öva med samma inlevelse vilket också kan vara en anledning till att markörer som uppfattas som lite jobbiga inte får samma vård som andra lättare fall.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 29/10 2006 23:53

Beaver skrev:De hade inte dragit ambulansen på en gång utan först en bit efter att de skottskadade kom ut men sedan så stoppade de dem vid brytpunkten och de fick inte åka längre. Men det var inte brist på ambulanser utan de fick inte komma fram, och sedan att de inte flyttade de skadade närmare brytpunkten eller la dem i en polisbil i väntan på ambulansens framkomst.
Nej det tror sjutton det... Ingen inom ambulanssjukvården kör väl fram till en osäkrad plats där det uppenbarligen har figurerat vapen. Precis som Lipton beskriver så är deras primära uppgift i detta läge att säkra platsen och inte ägna sig åt sjukvård. Detta är i verkliga livet något som framför allt allmänheten har svårt att ta till sig och det är ofta man hör talas om ambulanspersonal som bara stått en bit sort och tittat på medan någon ligger och blöder efter ett knivbråk. Jag tycker inte att det är nån vidare god idé att börja flytta på de skadade.

Skriv svar