Konstigt EKG?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Page

Konstigt EKG?

Inlägg av Page » 12/11 2006 20:22

Hej. Var på IVAK i fredags och då hade dom en dataskärm som visade olika personers EKG. Allas EKG gick som vanligt men på en så gick de "högsta" topparna neråt istället för uppåt, så när hjärtat slog så for toppen neråt istället för upp. Varför :)?

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 13/11 2006 12:40

Ett standard-EKG består av 12 st EKG-kurvor. De sex bröstelektroderna V1-V6 sitter placerade så att de läser av hjärtats elektriska impulser ifrån olika håll. Därför blir kurvorna lite olika i EKG-t. Det beror på vilken riktning impulsvågen har i förhållande till elektroden. Går strömmen bort ifrån elektroden går kurvan nedåt, går strömmen mot elektroden blir kurvan istället positiv, tex i V5 och V6 som sitter under hjärtat snett åt vänster.

Mvh. //Aceofspades

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 13/11 2006 16:24

Det kan ju också vara så att patientens sjukdom har gjort att det blivit negativa vågor.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 14/11 2006 12:03

ofta beror det på ett felkopplat ekg. om ekgt ska ha ett diagnostiskt värde så ska elektroderna sitta exakt lika på alla patinter. Ett vanligt fel är att man sätter V1-V2 för högt på bröstet

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 15/11 2006 0:17

Vid övervakning på HIA, IVA är det vanligast att kurvan som visas är avledning II. Går EKG kurvan nedåt som du beskriver så kallas det för ett QS-komplex. Det har man vid vänstersidiga skänkelblock (oftast med ett liten r-tagg innan), anterolateralt block och kammarstimulerande pacemaker. Jag vet inte om det är så men jag tycks minnas att det blir QS komplex även när pacemakern inte stimulerar!? Avvikande rytmer borde också kunna ge EKG:et detta utseende beroende vart fokus ligger (vart i hjärtat som hjärtslaget utlöses). Vidare borde EKG:et kunna se ut som du beskriver om röda och gröna avledningen bytt plats (-aVR och aVL).

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/11 2006 11:25

Jag tror du gör det för svårt för dig novisen. Jag tror att det vanligaste att man har har stora upp och nedvönda QRS beror på felplacering av elektroderna. Men sen om det är HIA vi pratar om så är det ju sällan normala ekgn:)

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 15/11 2006 12:15

Det kan även vara å att patienten har en snedställd elaxel.
Normalställd el-axel ger pos utslag i extremitetsavledningarna I och II.
Vänsterställ elaxel ger pos. i avledning I och neg. i avledning II.
Högerställd = tvärtom.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 16/11 2006 8:11

CEOFSPACE: Normal elaxel ger possitiva utslag i ! och VF. II finns inte med när man definierar hjur elaxeln ligger. eller finns det nya rön?

men en avvikande elaxel ger sällan förändrade amplituder?????

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 16/11 2006 13:44

Niklas Karlsson skrev:CEOFSPACE: Normal elaxel ger possitiva utslag i ! och VF. II finns inte med när man definierar hjur elaxeln ligger. eller finns det nya rön?

men en avvikande elaxel ger sällan förändrade amplituder?????
Enligt en bekant på HIA förhåller det sig såhär vid normalställd elaxel (60grader) att det är positivt QRS i alla extremitesavledningar, med högst amplitud i I, aVR, II och aVF.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 16/11 2006 14:05

En helt normal axel ligger mellan +90 och -30. Det kommer garanterat att ge possitiva utslag i I och AVF. Det komer förmodligen ge en possitv i II, men det är inte alls säkert. Det kan ge ett bifasiskt utslag i II eftersom -30 räknas som en normal axel..
Med samma tankesätt förstår jag inte hur AVR kan bli possitiv? Den borde bli negativ med en normal elaxel?? Med possitiv AVR så har vi något som kallas extrem hövervriden elaxel. Kan någon fixa ett sådant EKG vill jag gärna ha det:)

Det absolut enklaste sättet att se om hjärtats elaxel faller inom det normala är att titta på I och AVF är dessa possitiva har vi en normal axel. Om man sedan vill veta precis vilken grad som axeln följer kan man leta efter den extremitetsavledning som är bifasisk (eller så nära man kan komma). Den exakta axeln ligger sedan 90 grader åt någon av hållen (+ om vi har kommit fram till att hjärtat har en normal axel, annars -)

Någon får gärna rätta mig om jag är helt ute och cyklar?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 16/11 2006 14:10

Jag kom på en sak som kan ha gjort att jag missuppfattade dig. AVR används både som + och -. Jag utgår från - eftersom den litteratur vi hade på mina hjärtkurser var amerikansk. + AVR kanske används i svensk litteratur (om det finns någon)????

Någon kanske har S. Jerns bok framför sig som kan reda ut det här?:)

Page

Inlägg av Page » 16/11 2006 16:26

Ang. HIA och IVA så låg patienten antingen på IVA eller Akuten då jag såg personens EKG. Eftersom det är som "ihopslaget" här i ***** så vet jag inte säkert vilken avdelning.

EDIT: Bild på vilken "topp" jag menar pekade neråt istället för uppåt, som på bilden;

Bild
Senast redigerad av 1 Page, redigerad totalt 29 gånger.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 16/11 2006 17:56

Såg ekgt ut som på bilden (helt normalt) bara att det var uppochner så var bara elektroderna felplacerade. SÅ tråkigt var det:)

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 16/11 2006 20:13

grejen är ju att man inte kan bedömma om detta är patologiskt eller ej då vi varken vet vilken avledning eller vilken rytm vi pratar om?

Elaxel borde väll lättast kollas genom att bestämma i vilken extremitetsavledning den högsta positiva utslaget finns. Finns detta i Avl är el axeln Vänstervriden, eller i III högervriden. Finns högst amplitud i någon av de andra är elaxeln inom normalgränsen. Så har ja då lärt mig. Vet att detta inte är en exakt beräkning men och andra sidan vad är vitsen med att veta exakt?

Page

Inlägg av Page » 16/11 2006 20:30

Niklas Karlsson skrev:Såg ekgt ut som på bilden (helt normalt) bara att det var uppochner så var bara elektroderna felplacerade. SÅ tråkigt var det:)
Alltså vad jag kunde se på den korta tiden gick hela EKGt likadant som den på bilden utom den största toppen som gick neråt. Alltså det var inte hela EKGt som gick "upp och ner".

Skriv svar