Nu skall det städas upp i ambulansträsket

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Nu skall det städas upp i ambulansträsket

Inlägg av AMBASS » 29/11 2006 22:21

Upprop mot nivåsänkningen i svensk ambulanssjukvård!

Umeå är inte längre ett undantag när det gäller lågvattenmärke i svensk ambulanssjukvård. Nu anställer Falck (med KAMBERS goda minne) med. kandidater och ssk studenter. De berör inte med ett enda ord prehospital sjukvård och räddningsmedicin. Detta luktar illa och är ett hån mot alla ambulanssjuksköterskor och ambulanssjukvårdare som har erforderlig vubb och erfarenhet.

Kan en av orsakerna vara PENGAR?

Varför inte låta akutrummen fyllas av ssk och medicinstudenter? Är inte ambulansen ett rullande akutrum? Varför inte helt ta bort kampen om utryckningsutbildning för all personal?

Falck visar tydligt att dem inte respekterar ambulansyrkets särart och att dem hånar medborgare som till KAMBER betalar skatt för sjukvård. Dessa figurer borde avgå och aldrig mer visa sig på ambulansarenan. En annan fråga man mycket väl kan ställa sig är vad dessa figurer har för människosyn.

Ställ inte upp på denna nedrustning av svensk ambulanssjukvård. Visa dessa chefer att de inte har personalens eller patienternas förtroende.

((AMBASS))
Blood Will Tell

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 29/11 2006 22:37

Man kan fråga sig om kamber står bakom, eller om det endast är falck som har "dribblat mellan paragraferna". Kamber har ju haft högre krav vid anställning än de flesta landstingen i sverige ganska länge.
Men nu vet vi kanske hur endel av läkarbilarna kommer att finansieras framöver....

Det är inte rimligt att det endast är den ena i besättningen som har formella utbildningskrav på sig (leg. och framöver VUBB.)
Det som kanske skulle kunna vara lösningen är att det införs nationellt krav på utryckningscert. och ett cert. för medicinteknisk utrustning, plus fordonskännedom, för den som inte har leg.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 30/11 2006 12:06

peder skrev:Man kan fråga sig om kamber står bakom, eller om det endast är falck som har "dribblat mellan paragraferna". Kamber har ju haft högre krav vid anställning än de flesta landstingen i sverige ganska länge.
Men nu vet vi kanske hur endel av läkarbilarna kommer att finansieras framöver....

Det är inte rimligt att det endast är den ena i besättningen som har formella utbildningskrav på sig (leg. och framöver VUBB.)
Det som kanske skulle kunna vara lösningen är att det införs nationellt krav på utryckningscert. och ett cert. för medicinteknisk utrustning, plus fordonskännedom, för den som inte har leg.
Hur gör du då om det blir två ssk som jobbar tillsammans om bara amb-sjv ska ha fordonskännedom etc? Ge alla tillräcklig utbildning på bil, körning, kartor mm. det ska inte vara någon skillnad på den frågan! Att det är två olika kompetensnivåer är en sak men bilen utrustning och bilens framförande ska alla hantera oklanderligt.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 30/11 2006 14:58

Jo det är sant, men du missar min poäng. Lägsta formella kompetens för att ens komma in och få jobba prehospitalt borde vara fordonskännedom, utryckningskörning etc.
I dagsläget så finns det endast krav på formell kompetens hos den som vårdar, och kompetenskravet höjs hela tiden på vårdaren, men för den som ska assistera och framföra fordonet på ett säkert sätt, där kan det räcka med B-körkort, utan körerfarenhet och att man gått 2 år på universitetet....

Vad finns i SSK-utb eller läkarutb. som gör dem till lämpliga ambulanssjukvårdare (för vi ska väl fortfarande kalla dom för det?? eller ska vi gå tillbaka och kalla dom för ambulansförare??)

Visst ska alla, även den legitimerade, ha utryckningscert. och fordonskännedom, medicinteknisk kompetens får du genom vubb.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 1/12 2006 18:56

Problemet i Sverige är att landet är enormt stort geografiskt. Avlångt och med tre stora regioner och resten glesbyggd. Stockholm, Göteborg och Malmö (Norrköping och Linköping också) resten är ganska glest och har enorma geografiska skillnader, därför är det svårt med standarder och krav på det ena och det andra. Holland med sina 20 miljoner mäniskor inom en ganska liten geografiskt område tog ganska snabbt beslut i en kvalite som var hög.

Jag tycker Sverige trots geografiska skillnader kan ta beslut i att man kräver en gemensam kompetens i hela landet när det gäller förare som vårdare och sedan får det kosta vad det kostar vill, för det finns endast ca 4 500 ambulanspersonal i Sverige och kostnaderna skulle inte märkas i det stora hela. Det kan väl inte vara kostnaderna som gör att man inte kräver förarbevis för utryckningsförare eller vubbade syrror som vårdare?

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 1/12 2006 19:05

Om vi inte ha råd med den första kvalitetsnivån, hur tror ni att man får råd om alla ska ha alla utbildningar som finns i hela Sverige?

En frågeställning? Tror ni att kompetensen har blivit lägre på både förare och vårdare för att alla ska vara med överallt?

Från början fanns det bara brandmän, nu finns det rökdykare, vattendykare, stegbilsförare, tankbilsförare osv...

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 1/12 2006 21:11

Vad är kvalité?

Behandlingsriktlinjer ändras i takt med att ny forskning framkommer. Kvalitén på ambulanssjukvården har ökat sedan den dagen yrket infördes. Från att ha varit ett enmansyrke, till idag då det är både tekniskt och medicinskt framskridet (ok, även inom omvårdnad). Det krävs att de som jobbar med det hänger med i utvecklingen, annars är tekniska och medicinska framsteg utan värde.

Yrket har varit i fas med utvecklingen tills 2005. Då glömde Socialstyrelsen bort att det är två som arbetar tillsammans. Ambulanssj.vårdare blev i samma handvändning ett "slask-yrke" som "vem som hellst" klarar av. Utbildningar lades ner och verksamma sjuksköteskor på bla. detta forumet ratade amb.sj.vårdare.

Jag tycker Socialstyrelsen gjorde ett bra beslut då de beslutade att endast legitimerad personal ska få handha läkemedel. Men gjorde man det i egenskap av att höja kvaliten på ambulanssjukvården krävs ett beslut från deras sida dessutom att amb.sj.vårdaren ska ha utbildning. I vad och hur länge lämnar jag osagt, men den som finns vid örebro verkar rimlig...

Om utvecklingen går det hållet som vi nu ser, med studenter vid ratten, kommer kvaliten på ambulanssjukvården gå ner i samma takt som lönen för den som har adekvat utbildning.

Det är dax för oss att sätta emot innan det är försent.



BTW, falck sökte inte ambulanssjukvårdare, utan studenter, i första ansökningen på länge... (jag har följt kamber och region skånes jobbsajt i över ett år.....)
Senast redigerad av 1 peder, redigerad totalt 1 gånger.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 1/12 2006 21:32

Peder,

Jag måste tyvärr säga detta till dig eftersom du har upprepat dig i ordalag att socialstyrelsen har sagt ditten och datten...?

Socialstyrelsen har endast tagit ett beslut som gör att samma krav gäller i ambulans som övrig sjukvård! Alltså kan en sjusköterska eller en läkare eller dylikt stå för den medicinska delen i ambulansen enligt socialstyrelsen. För tidigare fanns en lag som medgav att icke legitimerad personal kunde utföra viss läkemedelförfarande. Den togs bort 1 november 2005, och då står ambulans under samma lagar som övrig sjukvård att legitimerad personal endast kan utföra läkemedelsbehandling, vilket naturligtvis är en kvalitetssäkring för patienten. Men det säger ju ingenting om att alla i besättningen måste ha legitimation, snarare bara den som behandlar patienten.

Nu saknas ju bara att man kvalitetssäkrar chauffören som framför utryckningsdfordonet!

Jag ser inte att socialsstyrelsen ratar ambulanssjukvårdare, snarare att de ville kvalitetsäkra sjukvården för patienten i ambulansen, nu behövs det bara ett lika tydligt ledarskap som visar att man kan inte köra utryckningskörning med ett vanligt B-körkort!

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 1/12 2006 22:25

Jag var nog inte tydlig nog, för det du beskriver är precis det som jag vill se hända.
Jag vill inte att amb.sj. vårdare får leg. och kan börja ge läkemedel igen...


Det jag menar är att SOS satte en minimivå för den som vårdar, men glömde bort att sätta en miniminivå för den som ska assistera och köra. Det medför att arbetsgivaren följer SOS (anställer leg. personal), men sätter ej kvalificerad personal på den andra positionen. För att det ska hända krävs lagbeslut, tror jag.

Det jag sa om ratar var att personer på detta forumet ratade amb.sj.vårdaryrket. Även sjuksköterskor som jag pratat med IRL har haft samma syn. (och tydligen också utbildarna, eftersom det har lagts ner flera amb.sj.utb. de senaste åren.) ("amb.sjvårdare är ett utdöende yrke")

Det har tidigare pratats om en sjuksköterska och en vubbad sjuksköterska i varje ambulans i framtiden.... är detta verkligen en bra kombination?? Är det verkligen så stor skillnad på en färsk syrra och en som gått 2 år eller en läkarkand som gått 3 terminer....... Nej, säjer jag. Och för att vara tydlig, jag vill inte se någon av dessa i framtiden i ambulanssjukvården.

Vill vi se kvalite och att det blir ökad status i yrket krävs det att det är en UTBILDAD ambulanssjukvårdare och en vubbad syrra. Vi vill INTE ha ambulansFÖRARE.

Det sägs att det är brist på amb.sj.vårdare.... jo de tror jag säkert att det är, men falck i detta fallet sökte inte amb.sj.vårdare, de sökte studenter på deras första publika anställningsansökan på länge....

Men det behövs en eftergymnasial utbildning som ger utryckningscert. utan att de ska behöva vara anställda i ett år. (som det är idag) Ge dom ett C-kort också.
Likställ utbildningen med SMO. det är rimligt.


Det skulle bli så mycket enklare om det var två helt delade yrkestitlar, med vad allt det innebär.

Jag tror att så kommer hända, men det kanske går lite fortare om vi inom yrket sätter till vår röst!
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 2/12 2006 11:07

Jag håller helt och fullt med dig Peder!

Därför pratade jag med Ylva Thörn om att bevaka vad som händer med ambulanssjukvårdareutbildningen, kanske vore bra om fler gör detta. Jag vet att skolverket håller på att utreda saken, men här behövs ett stark fackligt och politisk stöd för ambulanssjukvårdens framtid. Tyvärr sitter det väl för många sjuksköterskor på beslutande instanser som naturligtvis företräder sig själva.

Sedan är det ju så att vägverket tillsammans med riksdagen bestämmer vilka körkortskrav det ska vara på utryckningsförare och där tycker jag precis som du att man ska lagstifta om förarbevis för utryckningsförare och C-kort. Sedan har jag kommit i kontakt med ett väldigt spännande projekt som troligtvis kommer att komma igång inom en snar framtid, simulator träning för utryckningsförare. Detta har jag funderat på i åratal om man inte ska träna utryckningsförare i simulator så som man gör med piloter. Man kan ju då utsätta utryckningsförare för det värsta scenariot utan att riskera personskador. Så här finns mycket att göra i framtiden.

SOS är ju ansvariga för sjukvården och inte körkortsfrågor, men SOS har ju däremot däremot delat upp yrket genom att man kallar ambulansteamet för Sjukvårdsledare och Medicinsk ansvarig. Det kan ju inte uppfattas på annat sätt än att Medicinsk ansvarig bör ju vara den med högst medicinsk kompetens och sjukvårdsledare behöver helt andra kunskaper och kompetens än själva sjukvården, snarare kommunikation - logistik - och ledarskap.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 2/12 2006 14:39

Är jag helt ute och reser när jag tolkar det som att amb-sjv inte alls ska en vårdande funktion längre utan bara förare av bilen, vara länken till SOS och andra instanser samt ansvara för sambandet? Är det en utveckling där vi ska ha in en massa blåljuskåta rallyförare som är i antågande eller? Detta är precis vad vi kommer få om vi tar vårdbiten ifrån amb-sjv! Det finns ju de på forumet som är av den åsikten att amb-sjv inte bör ha med vården att göra. Detta är ingen utveckling framåt utan ett gigantiskt kliv bakåt till ruta ett.

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 2/12 2006 15:17

JOCKE har verkligen en poäng här.

Jag skulle absolut inte vilja ha en kollega i bilen som faller in på den beskrivning som JOCKE ger. Att båda i bilen har kunskapen att vårda (även om det är på olika nivåer) är ett måste enligt mig i alla fall....

Att gå tillbaka till ruta 1 är verkligen inte ett alternativ, det kommer bara göra situationen urkass och ohållbar på alla sätt.

Men i det stora hela är jag så otroligt trött på denna diskussion och det är verkligen SYND att AMBASS är tillbaka, det var så skönt när du inte var och skrev här på forumet.

Jag förstår varför fler och fler av de seriösa skribenterna försvinner från forumet, känner personligen flera aktiva inom ambulanssjukvården som inte orkar med den negativa stämmningen här på forumet.

//Tompa

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 2/12 2006 15:49

JOCKE skrev:Är jag helt ute och reser när jag tolkar det som att amb-sjv inte alls ska en vårdande funktion längre utan bara förare av bilen, vara länken till SOS och andra instanser samt ansvara för sambandet? Är det en utveckling där vi ska ha in en massa blåljuskåta rallyförare som är i antågande eller?
(Vilken respekt mot yrkesförare?)

För det första jobbar man i team idag och har alltid gjort, som bekant är det inte bara bilkörning och läkemedel i en ambulans. Att bara säga "ska man bara köra ambulansen" tror jag man har valt fel yrke eller som har man aldrig jobbat som en ambulanssjukvårdare. Självklart kan man inte vara utan sjukvårdsutbildning! Men hur man får de kunskaperna behöver man ju inte passera omvårdnadslinjen som den heter idag. Det finns effektivare vägar att få akutsjukvårds kunskaper, som man sedan ska använda ihop med den medicinskt ansvariga genom att handräcka medicinsk ansvarig.

Det märkliga är att det funkar i hela den övriga världen, det blir vi som blir unika om det bara skulle vara sjuksköterskor i ambulans. Detta är naturligtvis en väg som jag tror många verksamhetschefer runt om i landet funderar på för att göra det så enkelt som möjligt, så att säga minsta möjliga motståndets väg. Det man bör överväga är kostnader mot kvalitet.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 2/12 2006 19:40

Det handlar inte om att jag inte respekerar rallyförare. Det gör jag, MEN inte i en ambulans utan vårdutbildning.
Diskussionen på forumet är att vi ska höja kvaliteten inom ambulanssjukvården och den stora boven i dramat är enligt de flesta de studenter som fått jobb som ambulanssjukvårdare. Man har talat om att det är fel för de saknar utbildning inom prehospital vård i tillräcklig omfattning. Kalbl! du tycker helt enkelt att man inte ens ska gå omvårdnad dvs vara usk!! Hur går detta ihop?
Det jag menade med mitt inlägg var att samtliga som jobbar inom ambulansen ska ha tillräcklig vårdutbildning för att kunna ta hand om svårt sjuka och skadade. Om man inte har mer än en i varje ambulans som har vårdutbildning... vad gör du/ni på en större olycka som första bil? ni kan ju inte dela på er för att prioritera och kanske göra en första insats eftersom föraren bara vet hur man pratar i radio.
Menar du att vi ska tillåta tex röda korsare eller rent av hemvärnssjukvårdare köra våra bilar framöver??

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 2/12 2006 19:58

Jocke, med all respekt för dina åsikter, men är du inte helt ute cyklar nu igen!

Din respekt för andra som inte är ssk är tydligen stukad och enligt dig inte dygliga? Jag tror att ambulanssjukvård är mer baserad på praktisk erfarenhet än på några fjuttiga högskolepoäng. Man behöver tränas i praktisk erfarenhet mer än vad som görs idag. (Som exempel simulatorträning för utryckningsförare)

Du sa rallyförare? Jag skrev yrkesförare! Jag skrev att de ska ha sjukvårdsutbildning, du skriver att de inte behöver ens omvårdnad? Pratar vi förbi varandra måntro?

Prehospital vård är ju deras proffession! Det borde väl du veta om du gått MIMMS, TNCC och PHTLS att överlevnaden vid rätt prioritering och logistik räddar liv, det var väl märkligt att du inte försvarar det. Medicinsk proffessionell bedömning och rätt ledarskap med bra kommunikation med all modern teknik räddar liv, och du säger: SKA MAN BARA PRATA I RADIO? Snacka om vem som är kvar på sjutiotalet?

Skriv svar