Ambulanspersonal sålde sprit vid arbetsplatsen

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Ambulanspersonal sålde sprit vid arbetsplatsen

Inlägg av zAjben » 12/12 2006 22:38

Ibland blir man nästan lite mörkrädd när man hör vad vissa människor har för sig. Ifall det stämmer så hoppas jag att dessa människor blir av med sitt arbete illa kvickt!

http://www.dagensmedicin.se//nyheter/20 ... /index.xml

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 12/12 2006 23:52

Ja vad ska man säga?

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 13/12 2006 7:10

Finns väl bara en sak att säga...

Fram för fri företagssamhet!!!
Går ju inte att tjäna pengar på ett lagligt sätt i detta land.....

:lol:
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 13/12 2006 7:43

Får man beställa 2 flak till helgen? Lägger 350 spänn under filtskåpet så kan ni lägga in plattorna i rapilisynskåpet till i eftermiddag ;P

klerty

Inlägg av klerty » 13/12 2006 9:31

Detta är ju självklart ingen bra grej som ha rkommit fram men jag ser inte att det skulle vara värre att detta sker på en ambulans station än om det skulle skett på en bilverkstad, industri etc. Ambulans arbetare är väl inga övermänniskor och det finns ju ägg på alla arbetsplatser.

Användarvisningsbild
242tic
Inlägg: 46
Blev medlem: 15/6 2004 1:42
Ort: Stockholms län

Inlägg av 242tic » 13/12 2006 11:55

Skulle det inte vara värre än om det skett exv på en verkstad? :shock:

Jaha, där sprack en illusion om att de som är anställda inom vården har en vilja att rädda/vårda liv.....
Först sälja sprit för att en timme senare få rycka ut till en olycka förorsakad av den som satte i sig den nyinköpta spriten?
Är det så man skapar sig jobb numera?
Uppriktigt sagt: Fy f-n!

klerty

Inlägg av klerty » 13/12 2006 12:25

Det är väl inte olagligt att dricka sprit?

Att folk däremot kör bil med sprit i kroppen är en annan sak, dessutom olagligt, ja.

Så dom som jobbar inom ambulanse dricker inte sprit eftersom dom ser det eländet som det skapar? Det tror inte jag, kanske att man har en sundare syn på det men inte att dom låter bli.

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 13/12 2006 12:33

Dom ska bli av med sina jobb! Som ambulanspersonal möter man så gott som dagligen "offer" för fylleri. Att under arbetstid sälja alkohol är INTE försvarbart! Självklart är det värre än att sälja på en verkstad.
Själv så har jag i princip slutat att dricka sprit och gå på krogen sedan jag började jobba på ambulansen.... Tycker att man ser så fruktansvärt mycket skit som följer i alkoholens spår så jag tycker helt enkelt inte att det är kul längre.....

klerty

Inlägg av klerty » 13/12 2006 14:59

Men alltså bara för att man säljer sprit på en arbetsplats så betyder ju inte det att dom på arbetsplatsen t.ex kör ratfulla. Ansvarsfulla personer kan väl dricka med måtta och kontrollera sitt beteende på ruset?
Håller med om att alkoholen skapar många tragiska händelser men måste man bli absolutist för det?
Man kan inte förbjuda ALLT som är farligt då finns det inte mycket man skulle få göra i denna värld.

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 13/12 2006 15:35

Ingen måste bli absolutist, men ingen får sälja alkohol illigalt i sverige, vi har ett monopl. Om nu denna ambulanspersonal sätter sig över de lagar och regler som gäller alla i detta land och dessutom gör det på arbetstid iförda uniform så tycker jag att de bör få sparken. Och visst är det dubbelmoral att i ena stunden sälja sprit illigalt och i nästa stund ta hand om alkoholintoxer, rattfyllon som kört och krockat, sönderslagan tonåringar som varit i slagsmål på fyllan osv.

Användarvisningsbild
242tic
Inlägg: 46
Blev medlem: 15/6 2004 1:42
Ort: Stockholms län

Inlägg av 242tic » 13/12 2006 15:49

:shock: :roll:
Sven Svensson sitter i parken utanför ambulansstationen.
Då kommer det 2 st personer gående från ambulansgaraget i full mundering. Med text Ambulans på jackorna och allt....
De går fram till en kille som sitter på en bänk och överlämnar 1 plastkasse med omisskänneligt klingande innehåll, kan inte vara annat än något drickbart i flaskform? Pengar och kasse byter ägare.
Sven fortsätter njuta av det vackra vädret.....
En timme senare då han är på väg hemåt ser han en uppenbarligen berusad man vingla fram på trottoaren. Sven känner igen honom som killen i parken.
Helt plötsligt vinglar den berusade ut i vägen och blir påkörd av en lastbil.
Sven ringer 112 på en gång!
3 minuter senare kommer ambulansen fram, med samma 2 personer som han tidigare sett sälja en kasse till den numera överkörda fulla personen.

"klerty":
TYCKER DU VERKLIGEN ATT DET INTE ÄR NÅGOT ANMÄRKNINGSVÄRT MED ETT SCENARIO SOM I EXEMPLET?
Inser du fortfarande inte det fullständigt orimliga med ambulanspersonalens uppträdande tror jag du är på alldeles fel plats här i livet och bör fundera på ett annat yrkesval.
Kan man inte skilja på privatliv och arbetsliv har man inte att göra på många arbetsplatser!
Med ett såpass offentligt arbete som ambulansen klär man inte bara på sig uniformen då man börjar sitt arbetspass, man kliver samtidigt in i en yrkesroll.
I sin yrkesroll SKALL man uppträda professionellt. I yrkesrollen gör man ibland saker som man kanske inte helt och fullt håller med om som privatperson men som är ett absolut MÅSTE för att arbetet skall bli korrekt utfört och för att det jobb man har skall uppfattas korrekt av gemene man!

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 13/12 2006 16:12

klerty skrev:Men alltså bara för att man säljer sprit på en arbetsplats så betyder ju inte det att dom på arbetsplatsen t.ex kör ratfulla. Ansvarsfulla personer kan väl dricka med måtta och kontrollera sitt beteende på ruset?
Håller med om att alkoholen skapar många tragiska händelser men måste man bli absolutist för det?
Man kan inte förbjuda ALLT som är farligt då finns det inte mycket man skulle få göra i denna värld.
Man behöver inte alltid dra allting till ytterligheter på det här forumet!
Det är lika illa att sälja sprit på en bank, en kiosk, på dagis eller på ambulansen. Det handlar ju inte om att ambulanspersonalen var fulla på arbetet (denna gången) utan att de sålde sprit!!

klerty

Inlägg av klerty » 13/12 2006 16:36


"klerty":
TYCKER DU VERKLIGEN ATT DET INTE ÄR NÅGOT ANMÄRKNINGSVÄRT MED ETT SCENARIO SOM I EXEMPLET?
Självklart är det anmärkningsvärt om det var det scenariot som det hela handlade om men nu var det ju inte riktigt så.
Jag tycker även att det scenario som det egentligen handlade om alltså att man sålde sprit illegalt inom arbetsplatsen är beklämmande och inte minst illegalt.

Vad jag menar är att jag tycker inte vi ska höja upp "ambulansare" till skyarna på något sätt och säga att dessa är änglar och ska leda hela folket genom att vara ett gott exempel. Det finns alltid personer som inte kommer vara riktigt kloka och göra sådana här scenarier till verklighet på verkstan, på industrin, på nåt cafe. Att handla solidariskt och röra sig inom lagens borde ligga inom alla människors natur och inte bara för dom som jobbar på ambulansen som en enskild grupp.
Inser du fortfarande inte det fullständigt orimliga med ambulanspersonalens uppträdande tror jag du är på alldeles fel plats här i livet och bör fundera på ett annat yrkesval.
Kan man inte skilja på privatliv och arbetsliv har man inte att göra på många arbetsplatser!
Med ett såpass offentligt arbete som ambulansen klär man inte bara på sig uniformen då man börjar sitt arbetspass, man kliver samtidigt in i en yrkesroll.
I sin yrkesroll SKALL man uppträda professionellt. I yrkesrollen gör man ibland saker som man kanske inte helt och fullt håller med om som privatperson men som är ett absolut MÅSTE för att arbetet skall bli korrekt utfört och för att det jobb man har skall uppfattas korrekt av gemene man!
Självklart så klär man i sig en roll när arbetskläderna åker på det har jag inte sagt nåt emot. Det är ju tom så att om du i ditt privatliv stöter på situationer där du har nytta av ditt kunnande så är du skyldig att hjälpa till med denna yrkesroll.
Beträffande mitt yrkesval tycker jag inte att du ska dra så hastiga slutsatser, tycker inte man kan döma en person efter enskilda kommentarer på ett forum.

P.S. vill tilägga att det som JOCKE säger i inlägget här ovan är precis det jag ville ha fram ifrån början. D.S.

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 13/12 2006 16:57

Måste säga att oavsett hur så e de grymt klantigt och osmart gjort! Däremot att säga att ambulansen skulle vara värre än någon annan kan ja inte tycka stämmer. vi e oxå bara människor. Tycker att din liknelse e lika dålig som om ja skulle kommentera ditt namn 242 tic och undra hur du kan gilla snabba bilar då vi allt för ofta får hämta personer som kört för fort?

ssk2

Re: Ambulanspersonal sålde sprit vid arbetsplatsen

Inlägg av ssk2 » 13/12 2006 17:51

detta är inget. sker på alla arbeten och ambulansen är långt från förskonade.

Skriv svar