Vem kan må bra?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 11/9 2004 20:11

Hoppas kan man ju alltid göra men hoppa för att Soc styrelsen säger det är inte min stil. Och din inställning till att bara göra det man är "tvungen" och tillsagd måste göra dig perfekt att ha anställd.

Jag föraktar flathet och är skapt att säga det jag tycker är rätt.

Sen om jag är ensam om det är helt ointressant.

Om det så hade varit hundratusen forum som behandlade situationen inom ambulansen i Sverige idag så hade jag i alla fall skrivit det jag gjort och gör, det är inte utagerat, åtminstånde inte innan det finns klara direktiv och dessa är uppfyllda.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 11/9 2004 21:41

Förstår inte riktigt hur du menar? Menar du att det inte är din stil att följa de regler och förutsättningar som soc sätter upp? Nu blir jag verkligen rädd Ipsen... Att strunta i vad soc säger är som att bryta mot någon paragraf i Svea Rikes Lag.
Visst kan man ha åsikter om vad de säger och det har även jag. Jag har gjort klart för dig att vi är på samma linje. Men jag är starkt kritisk till dina metoder. Kan du inte berätta för mig hur du "lobbar" mot soc?
För det är väl inte så att du enbart sitter framför ambulansforum.se och skriver bittra inlägg?
Vi kanske skulle fixa en lista med namnunderskrifter. Då lovar jag att jag ska gå med dig sida vid sida och dänga listan i bordet på soc, men jag tror inte på dina metoder såsom du har lagt fram dem tidigare.

Vad menar du med att jag bara följer strömmen och gör som arbetsgivaren säger. Att jag för det är en bra anställd? Vad vet du om det? Jag följder de lagar och regler som gäller och rättar mig efter vad arbetsgivaren säger till mig. Tycker jag det är fel så säger jag givetvis det där det känns som mest för chefen/ansvarig för beslutet, inför hans chef. Något annat som funkar bra är att samla på sig info om tidigare tvivelaktiga beslut eller liknande eller nya fakta till det man inte är överens om. Sedan kallar man chefen och hans chefer till ett möte där man kastar det här i ansiktet på chefen. Du blir inte poppis men det funkar (tro mig, jag vet).
Oavsett hur fel man tycker att någonting är så ska man rätta sig efter det, sen att man tar en tung och jobbig diskussion om det är bara sunt!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 11/9 2004 22:39

Skrota socialstyrelsen.
Dom kostar bara pengar till ingen nytta

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Moderator

Inlägg av Wernvik » 14/9 2004 15:58

Vill bara påminna alla om att använda en god ton och undvika personangrepp.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Sjuksköterskan

Svar till AA

Inlägg av Sjuksköterskan » 15/9 2004 23:16

Du låter sannerligen som en bitter stackars ambsjv! Inse att du bara haft delegeringarna till låns. Dags att utbilda dig eller lämna yrket..

Anonymous

Re: Svar till AA

Inlägg av Anonymous » 16/9 2004 13:52

Sjuksköterskan skrev:Du låter sannerligen som en bitter stackars ambsjv! Inse att du bara haft delegeringarna till låns. Dags att utbilda dig eller lämna yrket..
Sköterskor sitter i samma sits. Dom har också delegeringarna till låns... :lol: Dessutom kan dom sitta väldigt löst hos vissa.
Sen tycker jag att du bör tänka på när du står där med en erfaren sjukvårdare på en skadeplats med din lilla läkemedelsväska och du vet inte ett skit om vad du ska göra. Vem frågar du om hur du ska göra?
Jobbigt läge?
Erfarenhet är bästa utbildningen och det kan man inte läsa sig till.
Vart jobbar du ? Du är nog bara en köraambulans-wannabe som inte ens har körkort.

Anonymous

Re: Svar till AA

Inlägg av Anonymous » 16/9 2004 13:55

...
Senast redigerad av 1 Anonymous, redigerad totalt 16 gånger.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Uppförande

Inlägg av Wernvik » 16/9 2004 18:01

Nu tycker jag att detta börjar spåra ur. Om ni inte kan hålla en god ton och föra en saklig debatt utan att gå till personangrepp kommer jag att låsa tråden!
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 17/9 2004 21:12

Lugn gott folk...

Ämnet väcker starka känslor men är inte fog nog att köra på med personangrepp. Så lugn....

Vi har nog alla varit i den situation AA beskriver med det är inte signifikativt för Sköterskor, det är personlig lämplighet som bromsar möjligheterna till att kompetent utföra sina arbetsuppgifter på ett bra sätt i stressade situationer. ..

Jag anser att jag har fått ut ungefär, det jag känner och som någon sagt tidigare så måste det till konkreta åtgärder för att komma till rätta med problemet. Om det finns någon som har ideer så är dom välkomna i detta forum.

PS: jag blir aldrig en slätstruken Socialstyrelse styrd robot. Och detta innebär inte att jag på något sätt skulle missköta mina arbetsuppgifter.

Just nu är det ju så att inom region skåne är kraven för anställning VIDAREUTBILDAD ssk och det hänger många grundutbildade syrror löst lite här och där. Varför inte ta del av varandras problematik och Hjälpa istället för att undergräva varandra.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/9 2004 21:11

Det var myckt bra skrivet Ipsen. Tidigare har det låtit som att du varit emot alla ssk. Låt oss föra en saklig debatt där medicinsk kompetens och erfarenhet sammantaget är det viktigaste
En ambsjv är inte bättre lämpad i en ambulans än en syrra bara för att hon är ambsjv. Men om man ställer en nyexaminerad ambsyrra mot en ambsjv så borde ju syrran vara mer kunnig äb ambsjv? Sedan spelar ju alltid personliga egenskaper in och då kan man inte jämföra oss på något sätt öht. Detta är en övergångsperiod och snart kommer vi acceptera att vi (ssk) har olika arbetsuppgiter än ambsjv i ambulansen. Först då kommer vi att se om det blivit bättre eller sämre. Det kan vi omöjligtvis göra nu..

Kan man inte blocka "skjuksköterskan"? han kommer ju aldrig med något vettigt? Jag är för "högt till tak", men någon gräns måste det väl finnas?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 20/9 2004 7:33

Skönt att vi förstår varandra och om alla hade försökt att föra en sansad konversation hade vi varit en bra bit på väg.

Men det är ju tyvärr så att det inom alla grupper då typiskt minoriteter finns uppstickare som svartmålar och beter eller uttalar sig omdömeslöst.

"Sjuksköterskan" förstår det kanske inte men han/hon gör oss alla en STOR tjänst. Det bevisar att vi har en grupp inom verksamheten som urholkar och gör ett bra samarbete totalt omöjligt. Det är till stor del just detta som lägger grunden till vår frustration. Så till "sjuksköterskan" vill jag bara säga ett stort Tack för att du visar vad vi alla är rädda för och vad vi inte vill lämna våra tjänster till.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 21/9 2004 18:59

1:a September 2005 skall det finnas en sjuksköterska i varje akutambulans, transportambulanser har fortsättningsvis 2 ambulanssjukvårdare.

Omställningen till sjuksköterskor har blivit en allt för långdragen process, i 10 års tid har detta varit känt, därför är det fårvånande att man inte har tagit i detta från arbetsgivaren långt tidigare.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 21/9 2004 22:23

eller va de 1 oktober....... :?

Anonymous

Socialstyrelsen och sköterskor

Inlägg av Anonymous » 1/10 2004 12:42

Ville bara klargöra en sak med vad Socialstyrelsen har sagt tidigare och faktiskt sade på FLISA-konferansen i Växjö i Onsdags.

Socialstyrelsen säger endast att "För att få administerera läkemedel till patient måste man ha svensk legtimation som sjuksköterska, det är med andra ord inte myndigheten utan dom egna organisationerna som sedan bestämmer om man vill ha 0, 1 eller 2 sköterskor i sina ambulanser"

Om man sedan sitter och ondgör sig över antal sköterskor i ambulansen så släng då skiten över er egen organisation.
Man kan sedan tycka vad man vill om beslutet som socialstyrelsen har gjort och ilskan kan mycket väl vara befogad hos många då det drabbar dom personligen.
Min åsikt är ändå att man har rätt att ha sin åsikt och vara arg eller rent ut sagt förbannad om man vill, men man måste faktiskt ha kunskapen gällande vem som har bestämt vad innan man skriker, så att man riktar skiten man vill slänga åt rätt håll

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 24/10 2004 0:50

Tänkte bara berätta att på vår arbetsplats blev vi plötsligt för många sjuksköterskor. Kommunal klagade och plötsligt var vi flera som tappade våra tillsvidareanställningar för att ersättas av nyutexaminerade undersköterskor utan ambulansutbildning eller erfarenhet. Sammanlagt hade vi 32år i yrketEn ambulanssjukvårdare som satt sig i skolbänken och börjat läsa sjuksköterska fick rådet att hoppa av sin utbildning för att få behålla jobbet vilket han gjorde.

Landstingets agerande i det här fallet har varit skrattretande. 1997 togs ett beslut att enbart sjuksköterskor skulle anställas. När detta ifrågasattes gömde alla huvudet i sanden,tillika vårdförbundet som inte stod upp på sjuksköterskornas sida. Här hade man satsat på jobbet som sjuksköterska i ambulans och plötsligt var man inte välkommen även om man valde att jobba som ambulanssjukvårdare och la sin legitimation i malpåse. Som tur är jobbar de flesta kvar som vikarier fortfarande.

Skriv svar