Vem kan må bra?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 25/8 2004 7:56

I den "riktiga" världen är det inte möjligt att klara sig på vad t.e.x. CSN har att erbjuda. Och om man har arbetat ihop en tillvaro man trivs i med hus barn hund och Volvo( för dom som trivs med det). Så är det inte möjligt att läsa.

Beppo.. Jag tycker att du slår huvudet på spiken. Just det du säger har efterfrågats länge, när jag gjorde det till min arbetsgivare erbjöds jar ett bidrag på 1200kr per TERMIN så att jag kunde erhålla en del av studielitteraturen. Plus att dessa skulle tas av min lokala stations budget, Lämnas tillbaka till arbetsplatsen efter användandet. Det kallar jag hjälp till studierna.!!

Det är sorgligt..

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 25/8 2004 8:34

Ett förtydligande som har diskuterats utanför detta forum..
När det i mina inlägg talas om USK är det självklart Ambulanssjukvårdare med den grundläggande utbildning som krävs jag menar, inget annat.

:?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 25/8 2004 10:31

Peder:
Jo absolut finns det många med barn som studerar! Jag själv t ex.
Faktum är dock att många amb.sjv. har jobbat i kanske 15 år och sitter på både huslån och andra stora utgifter. Nu kräver man helt plötsligt 3 års kompletteringsstudier för att, i stort sett, få göra samma jobb som tidigare.
Visst, du kan hårddra det och påstå som du gör men faktum kvarstår;
I det här fallet TVINGAS man mer eller mindre att studera 3 år för att få BEHÅLLA det jobb man redan har. Många har tyvärr inte ekonomisk möjlighet att gå ned i inkomst, vad gör man då? Väntar på uppsägning...
Av den anledningen kan man lätt förstå frustrationen i yrkesgruppen.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 25/8 2004 18:25

Ok, jag håller med om att det kan känna meningslöst att läsa tre år, för att sedan komma tillbaka till sitt gamla jobb och utföra samma arbetsuppgifter som man gjorde tre år tidigare...

Man kan jämföra denna problematiken med räddningstjänsten. Förra hösten startade en 2-årig brandmansutbildning. Denna är lik en högskoleutb. på så vis att man får låna pengar från CSN och man söker in på sina betyg m.m. Så om något år kommer den gamla 15 veckor långa brandmannautbildningen (som bekostades av kommunen + att du fick lön under utbildningen) inte längre finnas kvar. Detta betyder att när dessa studenter kommer till arbetslivet kommer dom ha en betydligt längre, kanske mer gedigen, utbildning än sina kollegor som jobbat i 15 år. Men det kommmer inte att krävas att man har den längre utbildningen för att få jobba som brandman. Gamla utbildningen är godtagbar. Så alla som gick den gamla utbildningen kommer att få jobba till pension. Det betyder att det kommer fr.o.m idag och 20-30 år framåt kommer det bli färre och färre som har 15 veckors utbildningen (pga pension, skador dödsfall mm).

Vill man få upp kompetensen i ambulansyrket, kan man inte göra detta över en natt. Man kan inte ta ifrån personal vissa arbetsuppgifter pga att de saknar leg. Då glömmer man det som alla (patient, kollegor, chefer) värderar högst: ERFARENHET!
Är det inte bättre att göra som räddningstjänsten? Låt amb.sj.vårdarna få behålla sina arbetsuppgifter och se till deras erfarenhet, hellre än vilken utbildning dom sitter på? Efter några generationsskiften kommer de flesta eller alla inom amb. ha leg. och kompetensen (enl socialstyrelsen, eftersom dom ser bara att en kompetensutveckling innebär fler år i skolan) ha höjts.

/ssk-student

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 26/8 2004 11:42

Bra idé Peder! Håller med dig fullständigt.
Naturliga avgångar vore ju bäst för alla parter.
Tyvärr vill ju inte "de styrande" kännas vid denna eminenta idé... Rätta mig om jag har fel men jag har bestämt för mig att hela diskussionen om sjuksköterskor i ambulans kom upp för ett gäng år sedan då många sjuksköterskor gick arbetslösa. Vårdförbundet försökte då "bryta ny mark" på arbetsmarknaden för syrrorna, varpå man påbörjade en omfattande "lobbyism" gentemot Socialstyrelsen där man ville ha in dem i ambulanserna. Tydligen fungerade denna taktik då Socialstyrelsen idag har svalt idén med hull och hår! Detta trots att verkligheten för sjuksköterskor idag ser helt annorlunda ut än då. Bristen på sjuksköterskor är nog den största anledningen till svårigheterna med rekrytering sista åren...
Hela frågan har sjabblats bort av Socialstyrelsen/Landstingen så nu sitter vi där vi sitter.
Givietvis försvarar jag idén med sjuksköterskor ( annars skjuter jag mig själv i foten) i ambulans OCH att det ska vara rätt person på rätt plats. Tycker att du har helt rätt Peder!

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Invänjning

Inlägg av Wernvik » 26/8 2004 15:06

Rätta mig om jag har fel men var det inte så att socialstyrelsen fattade beslutet om att ta bort delegeringsrätten för ett antal år sedan. Det är väl faktiskt så att man har haft ganska många år på sig att vänja sig vid detta. Det som jag spontant tycker hade varit bäst är ju att redan då beslutet fattades ha slagit i bromsen för nyanställning av Ambulanssjukvårdare. Då hade man inte haft så mycket unga ambulanssjukvårdare i tjänst som man måste fundera ut vad man ska göra med. Samtidigt som man hade behållit de gamla och erfarna så att man kan utnytja deras kunnande och erfarenhet på bästa sätt.

Jag säger inte på något sätt att ambulanssjukvårdare skulle vara sämre på att vårda men nu är ju läget som det är och man får göra det bästa av saken.

Skulle även vilja påstå att den som har läst tre år på högskola till Sjuksköterska och inte har lärt sig något som han/hon har nytta av i ambulansen borde tänka tillbaka på vad man egentligen gjort under skoltiden. Vet i och för sig att utbildningen skiljer sig mellan skolorna men visst måste ni ha lärt er en del nyttigt?
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 4/9 2004 11:18

Över 500 har varit inne men 20 svar!!! Varför???

Fler måste väl ha en åsikt?

Eller är det modet som sviker..?!?

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 4/9 2004 13:37

I den riktiga världen måste man klara sig också om man har tänkt att studera. Kräver man samma ekonomiska kvalité på sitt liv när man studerar som när man arbetar tänker man fullständigt fel. Studerade själv ett antal år har hus tre barn och faktiskt en Volvo slitiga år men det går om man vill, det måste gå. Man får faktiskt låna pengar av CSN tills man har fyllt 55 år. Så är man intresserad av att arbeta inom ambulans så får man nog sätta sig vid skolbänken och kämpa, annars byt arbetsplats eller branch.

Det är ju faktiskt ingen nyhet att deligeringarna ska bort om nu någon trodde det, det kom inte helt plötsligt som någon beskrev.

Vad är det för befängd idé att vårdförbundet vill bryta mer mark för sina medlemmar. Deligeringarna har alltit varit på undantag. Det är väl självklart att samma regler och lagar ska gälla utanför sjukhusets vägar som innanför därför ska man ha sjuksköterskor i ambulansen om man har tänkt administrera läkemedel

Det som är synd är att SOS varit så veka i sin beskrivning på hur arbetet i ambulans ska fördelas, nej som någon klok människa skrev tidigare så bör det finnas ett styrdokument som beskriver exakt arbetsuppgifterna i ambulans och vem som ska utföra vad. Hade det kommit ett sådant dokument så hade nog denna surdeg varit ur världen.

Jag tror inte heller det kommer att bli svårt att rekrytera sjuksköterskor till ambulanser i framtiden bara arbetsgivarna tar hand om de sjuksköterskor de har och inte låta sig påverkas av fackliga lobbyister.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 5/9 2004 6:30

Konstigt..? Över 600 träffar på detta ämnet men inte mer än ett par stycken som VÅGAR?? eller vill skriva. Det kan väl ändå inte vara så att det bara är jag som tycker???

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 5/9 2004 7:07

Svenskar du vet....
Ingen vågar säga vad dom tycker, utan snällt gör som högre makter säger o kräver.
Tacka vet jag fransmännen

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 5/9 2004 8:32

Ja du hade vi haft så mycket mod hade ambulanserna stått still på mågon motorväg någonstans ;-)

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 5/9 2004 21:05

Vågar? Vad är det för skitsnack?

Folk skriver inte för att den här frågan har disskuterats kanske 50 ggr innan på forumet.

Att delegeringen ska försvinna är som sagt känt sedan många år. För de som inte har börjat läsa till sjuksköterska eller sökt nytt jobb har sig själv att skylla. Visst kan jag köpa att folk inte har råd att plugga. Då har man två val: Antingen jobbar man kvar och sväljer att man inte har kvar delegeringen eller så säger man upp sig och börjar jobba med något annat. Surt sa räven, men det är knappast ett fenomen som drabbat bara ambulanssjukvårdare. Som tutr var är vi på väg in i en högkonjukter= Nya jobb.

Min farsa tex jobbade som konstruktör på en itfirma och tjänade 39000 i månaden. Han har 30 års erfarenhet. Hans chefs chef får för sig att höja kompetensen genom att sparka honom och anställa en ingengör istället. Tråkigt.. Det är tyvär bara att söka nytt jobb, vilket blir som lärarvikarie med 19000 i månaden. Han hade kunnat läsa CAD på högskolan och fått tillbaka sitt jobb, men valde att gå den enkla vägen (även om han mycket hellre hade jobbat kvar)

Sluta gnäll och ta gör något åt saken istället! Trivs ni inte med att ni blivit av med arbetsuppgifter så säg upp er. Annars är det bara att sätta sig i skolbänken igen..

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 6/9 2004 9:12

Ja du Niklas det är ju tur att det finns sådana som du. Det du glömmer är att vi jobbar med människor och inte för lönen som din stackars far. Hade det varit så att det var en pengafråga så finns det säkert en hel massa jobb att välja men nu är det ju inte riktigt så. Att bita i det sura äpplet utan att kämpa för något man tycker är rätt eller fel är så * Svenskt så man nästan äcklas. Säger socialstyrelsen hoppa så hoppar du och en hel yrkeskategori eller hur. Måste vara skönt att inte ta egna beslut grundade på vad man tycker är rätt eller fel.

Du får nog ta och läsa ALLA inlägg innan du besvarar något nästa gång, det uppkommer mycket konstruktiva lösningar och inte bara svart eller vitt.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 6/9 2004 9:56

Jag tror tyvärr det är som Niklas antyder att detta ämne har varit uppe i diskussion sedan ambulanforum startade. De flesta är måttligt less denna fråga om delegeringarnas vara eller inte vara , ta vara på de äldre ambulnssjukvårdarnas kompetens etc. Redan -94 var denna diskussion uppe på ambulansstationen där jag var verksam om att det skulle bli fler sjuksköterskor i ambulans. Hade man ersatt långtidsvikariat och vakanser med sjuksköterkor och inte låtit de fackliga lobbyisterna haft så stort inflytande så hade övergången blivit betydlikt lugnare, ingen har behövt gå från sitt jobb detta hade skett med naturlig avgång. Men ett enträget arbete för att motverka utveckling inom ambulanssjukvården har gjort att vi fortfarande disskuterar och debbaterar samma saker tio år senare.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 6/9 2004 12:33

Ipsen:
Jag håller med dig till punkt och pricka. Jag tycker att man ska ta till vara på sjv kunskaper och att de ska ha de delegeringar de har idag. Jag håller inte med socialstyrelsen om att det ska vara en vubad syrra i varje bil..
Men vad ska jag göra åt det? Sittstrejka utanför soc högkvarter, civil olydnad genom att ge medicin ändå,skriva bittra inlägg på ett internetforum? Alla de förslagen är lika uddlösa..

Säger socialstyrelsen att jag ska hoppa så gör jag det, det hoppas jag att du också gör.. Struntar du i de lagar som riksdagen stiftar bara för att du tycker at de är fel?
Så länge ingen ger mig bra förslag på hur jag ska kunna påverka aktivt så sväljer jag soc beslut, punkt slut!

Jag har läst några förslag på åtgärder och är även med i aktivt i några av de trådarna, så det är du som ska tänka dig för inann du skriver något sådant påhopp nästa gång.

Ambulanssjukvården är ingen skyddad verkstad länge.. Efterfrågas inte en viss yrkeskategori längre så får man gå. De svider i ögonen på folk, men om man stannar upp och tänker så är det samma sak som händer överallt i Sverige idag. IT branschen, Saab, skolan osv..
Det enda man kan göra åt det är att anpassa sig så att man fortfarande är efterfrågad på arbetsmarknaden.

Hoppas jag gör dig nöjd nu Ipsen som håller liv i tråden?

Skriv svar