Nya Livräddarna!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Nya Livräddarna!

Inlägg av zAjben » 30/12 2006 9:29

Tycker det är ganska kul att det kommer ut en ny säsong av Livräddarna. Denna gång är det brandkårens arbetsliv som speglas, och jag tycker att det ska bli kalaskul att se, även om jag inte själv vill bli brandman.

På Tisdag 21.30 SVT2 börjar serien.

Smakprov ur första avsnittet:
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=727306

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Inlägg av grelle » 30/12 2006 9:49

Härligt! Bra att nån kollar vad som händer och sker på tv'n när man själv inte hinner med!

Användarvisningsbild
Newsmaster
Sajt Admin
Inlägg: 629
Blev medlem: 4/2 2005 11:10

Inlägg av Newsmaster » 30/12 2006 9:53

Då serien denna gång handlar om räddningstjänsten hänvisas eventuella diskussioner till räddningstjänstforumet, http://www.blaljus.se/forum/index.php

klerty

Inlägg av klerty » 30/12 2006 11:19

Newsmaster skrev:Då serien denna gång handlar om räddningstjänsten hänvisas eventuella diskussioner till räddningstjänstforumet, http://www.blaljus.se/forum/index.php
Hur kan man hänvisa till en tavla som inte ens tillhör detta forum?

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 30/12 2006 13:09

Ville bara tipsa alla som missat det. Fick själv reda på att det skulle sändas igår, och det vore tråkigt om någon här skulle missa det.

Lipton

Inlägg av Lipton » 30/12 2006 22:11

zAjben: Ödmjukt tack! Krockar ju med mina favoritdoktorer Grey och House, men det får väl lösas på något vis... :wink:

>Linnea<

Inlägg av >Linnea< » 30/12 2006 23:26

jag hade ingen aning om att det skulle komma tillbaka :) men det var ju bra att du sa det, det e ju faktiskt bra =)

Lipton

Inlägg av Lipton » 3/1 2007 20:33

Lipton skrev:zAjben: Ödmjukt tack! Krockar ju med mina favoritdoktorer Grey och House, men det får väl lösas på något vis... :wink:
Lösningen heter internet. Går ju att se programmen på nätet...

Efter första programmet ställer jag mig två frågor.
Den polska killen som inhalerat brandgaser fick en vanlig syrgasmask, varför har man såna med sig? I det fallet vore det ju bättre med någon form av reservoar, och då man vill ge mindre duger väl piggar gott?

Sedan undrar jag ju personligen om man verkligen vill genomföra en debriefing med kamerateam närvarande?

banan

Inlägg av banan » 3/1 2007 21:34

Själv har jag mycket svårt för att ta brandkåren på allvar efter Nilecity 105.6 sändes...

klerty

Inlägg av klerty » 4/3 2007 11:37

Om livräddarna skulle återkomma vad skulle nästa synvinkel vara. Vi har ju följt ambulanshelikoptern och brandmännen. Ambulansen kanske? eller varför inte akutmottagningen på ett större sjukhus? Skulle tycka det var intressant med en serie som speglade vardagen på sjukhuset då jag tror många ute i samhället har en väldigt sned bild av vårt arbete inne på "huset".

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 4/3 2007 12:03

Och med en "dokumentär" skulle allmänheten få en mindre sned bild av verkligheten?? Livräddarna må ha högt underhållningsvärde, men programmet speglar knappast verkligheten på ett rättvist sätt.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

klerty

Inlägg av klerty » 4/3 2007 12:28

Hur menar du då?

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 4/3 2007 13:17

Som det tidigare har sagts, sirener är pålaggt i efterhand. När det blir ett larm har dom ett klipp där alla bilarna rullar ut från stationen, fast det kanske bara är en bil som egentligen åker på larmet.

Men framför allt, så får man uppfattningen av att brandmännen åker på larm hela tiden. Just den stationen kanske har många larm per dygn, men det speglar inte resten av sverige. Många stationer har 1-3 larm per dygn. Resten av tiden tvättas det lite slang och dricks kaffe.

Men som sagt, underhållningsvärdet skulle inte bli lika högt om man tog med all "dötid", alla automatlarm, eller trafikolyckor utan personskador där brandmännens uppgift är att sopa upp en trasig baklykta.

Men jag kan hålla med dej att det skulle kunna vara intressant om nästa livräddarna handlar om husets personal.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Lipton

Inlägg av Lipton » 4/3 2007 13:28

klerty skrev:Om livräddarna skulle återkomma vad skulle nästa synvinkel vara. Vi har ju följt ambulanshelikoptern och brandmännen. Ambulansen kanske? eller varför inte akutmottagningen på ett större sjukhus? Skulle tycka det var intressant med en serie som speglade vardagen på sjukhuset då jag tror många ute i samhället har en väldigt sned bild av vårt arbete inne på "huset".
Livräddarna Baywaytch edition? Inspelat på tylösand under sommarmånaderna. Visst kommer man sakna Mitch, men lite kul kan det kanske vara? :lol:

Precis när jag postat texten ovan så kom jag faktiskt på en mer seriös idé som dessutom skulle göra mycket nytta. Varför inte placera herr Undevik med kamerateam ombord på några varianter av SSRS båtar. Både på Väst- Ost- och Vänerkusten? Detta skulle nog faktiskt kunna bli ett väldigt intressant program, eller vad tror ni? På några sommarmånader händer ju faktiskt ganska mycket i våra farvatten, dessutom så är ju all reklam för SSRS bara positiv. De är ju dessutom något mer av "livräddare" än de som tidigare visats då de jobbar ideellt. Inget ont om flygdoktorer eller brandmän, de är också duktiga! :wink:

klerty

Inlägg av klerty » 4/3 2007 15:01

Folket skulle nog tycka att den liknade kanal 5:s serie kustbevakarna skulle jag tro. Många skulle nog tycka det iaf men jag skulle gärna se något sådant. När dom rycker ut från Lillängshamnen i Skoghall :P

Skriv svar